BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
ambacht
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Arnold van der Zee

50 jaar Leguit & Roos

Als 18-jarige jongen zag Klaas Roos het bedrijf waar hij werkte beëindigd worden. Ambitieus als hij was, besloot hij de stoute schoenen aan te trekken. Samen met Piet Leguit begon hij op 1 maart 1967 aannemersbedrijf Leguit & Roos. In de afgelopen 50 jaar is er veel veranderd, maar is het bedrijf ook uitgegroeid tot een specialist in de restauratie van historische panden.

Inmiddels zijn het Cor (45) en Gideon (40) Roos die aan het roer van het bedrijf staan. Cor: ‘Ons bedrijf is in de afgelopen 50 jaar ontzettend veranderd. Toen mijn vader begon hadden ze geen orderportefeuille. Cor Kaars en Herman Reurs hadden ze als leerlingen overgenomen van hun laatste werkgever, maar ik geloof dat ze de eerste weken alleen maar hun eigen handkarren hebben gerepareerd. Daarna begonnen er kleine klusjes te komen bij particulieren; markiezen ophangen en kachels terugplaatsen in de herfst, want die werden in de lente weggehaald, maar ook doodskisten maken. Een vetpot was het in het begin zeker niet.’

Het echte werk begon voor de aannemers toen zij door de familie Hoek benaderd werden voor het restaureren van een historisch pand aan het Roomeinde in Broek in Waterland. Gideon: ‘Dat was voor die tijd een hele grote opdracht. We zeggen wel eens gekscherend dat dat de eerste echt serieuze opdrachtgever was. Na deze mooie restauratie volgde heel veel werk in Broek. Ook toen werkte mond-tot-mond reclame voor ons bedrijf het beste. We komen nog steeds op die manier binnen bij veel opdrachtgevers.’

Restauratie

Al sinds de beginjaren is Leguit & Roos betrokken bij veel restauratiewerkzaamheden. Cor: ‘Dat is op zich ook wel logisch als je kijkt naar de omgeving waarin we werken. In Waterland zijn heel veel historische panden. Dus die expertise is alleen maar groter en breder geworden. Daarin zijn we ook echt onderscheidend ten opzichte van andere aannemers. Het is niet dat we helemaal geen nieuw- of verbouw doen, maar het accent komt, ook voor de toekomst, nog meer op dat specialistische werk te liggen. Dat is waar we het beste in zijn, maar ook wat we het leukst vinden om te doen. Juist omdat restauratiewerk altijd vraagt om creativiteit.’

Bedrijfsopvolging

Voor Cor was het al vroeg duidelijk dat hij wel in het bedrijf wilde stappen. Cor: ‘Ik werkte hier al in de weekenden en tijdens vakanties en heb daarna nog een jaar of negen als uitvoerder gewerkt in het bedrijf. Gideon werkte hier ook wel in de vakanties, maar koos met een opleiding tot makelaar een andere richting, om later toch weer terug te keren naar de bouw. In de avonduren hebben we later, samen met collega Muus de Groot, gedrieën de HTS met succes doorlopen. Die verschillende achtergronden werken nu juist heel goed. Gideon is meer met administratieve processen bezig en ik ben wat meer betrokken bij de inhoudelijke planning van projecten. We vullen elkaar goed aan.’

In 2001 verhuisde het bedrijf naar `t Prooyen. Gideon: ‘In mijn beleving is dat ook het moment geweest waarop ik serieus over de bedrijfsopvolging ben gaan nadenken. We stonden hier tijdens de verbouwing en toen vroeg Cor of het me niet leuk leek om het bedrijf samen voor te zetten. Dat had ik tot die tijd nog nooit overwogen. Al pratende werd ik steeds enthousiaster en ben ik in het bedrijf gestapt.’ Cor: ‘Ik was verbaasd dat Gideon er voor open stond en had zijn reactie niet verwacht. Maar ik was er heel blij mee, want ik vond het toch wel een heel ding om het allemaal in mijn eentje te moeten doen. Voor het leiden van een bedrijf is het voor mij belangrijk dat ik een klankbord heb. In de loop der tijd heeft onze zus Simone de administratieve taken van onze moeder overgenomen en dus staan we met zijn drieën aan het roer. We gaan er samen vol voor en weten wat we aan elkaar hebben. Dat is de kracht van onze samenwerking.’

Toekomst

Op de vraag of het bedrijf over 50 jaar nog bestaat is het antwoord volmondig ja. Maar of dat op dezelfde locatie zal zijn is voor beide ondernemers ook duidelijk. Gideon: ‘We zien voor de nabije toekomst vooral groei in verdieping en verbreding en niet in het aantal medewerkers. Naast de reeds aanwezige certificeringen als VCA** en ISO 9001 staat voor dit jaar bijvoorbeeld het behalen van de certificering tot ‘erkend restauratie-aannemer’ op de agenda. Onze uitvoerders beschikken al over Ipads voor de digitale informatie uitwisseling, een verdere benutting van de digitale mogelijkheden heeft dan ook continu onze aandacht. Daarnaast zien we dat er nog meer aandacht moet zijn voor het opleiden van timmerlieden in ons vakgebied, want die zijn schaars. Onze huidige medewerkers zijn dan wel stuk voor stuk opgeleid in onze ‘tak van sport’ en daardoor allround specialisten, maar dat moet wel gecontinueerd blijven.’ Cor vult aan: ‘Maar als je ons vraagt waar ons bedrijf tegen die tijd gevestigd is, dan moeten we je het antwoord schuldig blijven. We weten redelijk zeker dat dat niet op de huidige plek zal zijn, al zitten we hier voorlopig nog prima!’

Meer ambacht


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden