‘Je wint wat en je verliest wat’

Geen enkele branche blijft jaar in jaar uit exact hetzelfde. Maar als je kijkt naar het tempo waarin dat gebeurt, dan kun je stellen dat vooral in de wereld van de automotive de afgelopen decennia veel veranderd is. Volgens Fred Kooij, van het gelijknamige autobedrijf in Oosthuizen, is dat overkomelijk. Zolang je maar actueel blijft, kansen ziet én je verlies kunt nemen.

Fred werkte al jaren in commerciële functies bij een autobedrijf in de regio toen het bij hem begon te kriebelen: ‘Ik speelde wel vaker met de gedachte om een eigen bedrijf te starten, maar het comfort van een vaste baan hield dat tegen. Tot ik op een gegeven moment niet lekker meer zat bij mijn laatste werkgever. Dat was het duwtje dat ik nodig had. In 1999 begon ik voor mezelf.’

Groothandel

Hij begon met een groothandel in auto’s waarbij zijn opgebouwde netwerk goed van pas kwam: ‘Ik had een auto, aanhanger en telefoon. Ik was altijd onderweg om overal in het land auto’s in te kopen. Die auto’s verkocht ik vervolgens weer door aan universele garagebedrijven. Het was een kwestie van ophalen, opladen en doorverkopen. Onderweg naar huis kon ik telefonisch vaak al een deel van de auto’s doorverkopen en direct afleveren bij de nieuwe afnemer. Het was een snelle handel. Wat ik niet direct kon doorverkopen ging naar de handel of naar de veiling. Je moet het zo zien: van de 5 auto’s die ik inkocht, verkocht ik er 2 tot 3 gelijk weer door. Met de auto’s die naar de handel of veiling gingen speelde ik quitte of leed ik verlies. Ik moest aantallen draaien om per saldo een goed rendement te hebben. Je wint wat en je verliest wat, dat hoort er nu eenmaal bij als ondernemer. Het heeft me geleerd om ook nu nog mijn verlies te nemen. Omdat ik weet dat het je, als je dat niet doet, alleen nog maar meer geld gaat kosten.’

 


‘Ik durf te stellen dat wij als autobedrijf écht klaar zijn voor de toekomst’

 

 

Veranderingen

De markt veranderde. Afnemers vroegen steeds vaker om foto’s van de auto’s. Fred: ‘Het internet nam een steeds belangrijkere plek in de handel in, doordat afnemers de auto’s graag eerst wilden zien. Dus begon ik een website waarop ik mijn auto’s te koop aanbood. Daardoor kreeg ik ook de kans om mijn auto’s aan een nieuwe, particuliere markt aan te bieden. Er waren soms prachtige auto’s waarvan ik niet begreep dat de garagebedrijven die niet wilden kopen. Ik besloot die auto’s dan maar zelf te verkopen aan particulieren. Bij een tweetal garagebedrijven kon ik ze stallen. Zowel die bedrijven als ik konden zo dit wagenpark verkopen aan particulieren. Het was een win-win situatie.’

Eigen pand

In 2007 betrok Fred het pand aan de Ambachtsweg in Oosthuizen: ‘Een prachtig pand op een mooie zichtlocatie. Ik werkte toen nog alleen. Door de website en doordat ik steeds meer particulier ging verkopen, was een showroom een grote wens.

Ik combineerde groothandel met particuliere verkoop. Het eerste nam af, het tweede nam juist toe. De focus verschoof. Wel hield ik de snelheid erin die ik van de groothandel gewend was. Ik houd wel van omzetsnelheid. Ik verkoop liever snel met iets minder marge dan dat een auto te lang blijft staan. Uiteindelijk wordt een auto die lang stilstaat alleen maar minder waard en levert dat dus een verlies op. Ik merk dat ondernemers daar vaak moeite mee hebben. Zeker in deze branche moet je dat verlies incalculeren. Het hoort er nu eenmaal bij.’

Keerpunt

Hoewel de vraag vanuit particulieren gelijk goed op gang kwam en men de weg naar de showroom al snel wist te vinden, kwam er een ommekeer in 2008: ‘1 november 2008 was voor mijn bedrijf een keerpunt. De recessie sloeg snoeihard in. Particulieren werden, mede ingegeven door de media, bang om hun geld uit te geven. Ook nu zie je dat weer, met bijvoorbeeld de Brexit en de handels-problemen tussen China en Amerika. De media heeft – bewust en onbewust – een grote invloed op het gedrag van de consument. Er braken zware tijden aan. Ik heb orde op zaken moeten stellen en heb te dure voorraad moeten liquideren, om andere voorraad en werkzaamheden aan te pakken en hield zo het hoofd boven water. Vast blijven houden aan wat je hebt en het mes er niet in durven zetten heeft menig garagebedrijf de das om gedaan. In mijn geval dook het vliegtuig flink de afgrond in, maar heb ik het net op tijd weer horizontaal weten te trekken en stabiel gekregen. Het betekende dat ik mezelf privé op rantsoen moest zetten en met extra uitdagingen moest proberen het rendement op te bouwen. Wat bleef was mijn enthousiasme en plezier in mijn werk. Zonder mijn drive had ik de handdoek ongetwijfeld in de ring gegooid.’


 

‘Zonder mijn drive had ik de handdoek ongetwijfeld in de ring gegooid’

 

 

Focus

Fred besloot in 2009 te investeren in het dealerschap van elektrische scooters: ‘Achteraf was de tijd er nog niet rijp voor, maar ondanks dat heb ik er mooie klanten aan overgehouden, die nog steeds om de paar jaar een opdracht plaatsen voor nieuwe scooters. Die verkopen waren een mooie aanvulling op de verkoop van auto’s.’ Een andere kans zag Fred in het klaarmaken van de auto’s die hij particulier verkocht. Fred werd lid van de BOVAG en kocht aanvullende werkruimte naast zijn pand. Fred: ‘Een goede werkplaats, met het aanzien van een BOVAG-lidmaatschap, ontbrak eraan in onze regio. Er was genoeg vraag vanuit de markt en naast het klaarmaken van verkochte auto’s begon ook het onderhoud, apk en bandenwissel op gang te komen. Inmiddels werken er twee mannen en één vrouw in onze werkplaats. Het is een mooie aanvulling op onze dienstverlening. We bieden hierdoor een totaalpakket. We zien dat we echt een ‘dorpsgarage’ zijn. Veel van onze klanten komen uit de omgeving.’

Toekomst

Wat Fred betreft moet je niet afwachten wat er gaat gebeuren, maar voorzien wat de toekomst je gaat brengen: ‘Je weet natuurlijk niet exact wat de toekomst doet, maar als je de vakbladen in de gaten houdt en ziet wat er in de markt en in je eigen bedrijf gebeurt, dan kun je dingen wel inschatten. De opkomst van elektrische en wellicht ook waterstofauto’s vergt een ander soort technici. Daarom ben ik blij met ons jonge team dat constant bijschoolt. Het betekent ook dat er bij dergelijke auto’s minder sleuteltijd nodig is voor onderhoud.’

Ook ziet Fred dat het bezit van auto’s afneemt: ‘Daar spelen we op in door shortlease aan te bieden. Bovendien zijn er tegenwoordig veel meer mensen die een auto zakelijk of particulier willen leasen. Voor deze doelgroep bieden wij interessante jonge occasions. Hierdoor wordt de leaseprijs aantrekkelijker. Ik durf te stellen dat wij als autobedrijf écht klaar zijn voor de toekomst. Ook over eventuele opvolging, ik ben nu 56, denk ik al na, want ik wil niets aan het toeval overlaten. Ik zou het fantastisch vinden om in de toekomst andere autobedrijven te adviseren. Mijn ervaring komt daarbij goed van pas.’  

 

MEER UIT DEZE RUBRIEK:

De bevlogenheid van Bill Duin

Familie als fundament

Stephanie Haagedoorn: ‘Tandarts zijn is mijn roeping’

Zo! Nieuws

Ondernemer in de spotlight

lees verder

Even voorstellen: Robert Swart, bestuurslid ZO!

lees verder
Meer Zo! Nieuws

Gemeentenieuws

Samenwerken aan omgevingsvisie

lees verder

Gemeente en Ondernemers bundelen krachten

lees verder
Meer gemeentenieuws