BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
gezondheid
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Sandra van der Meulen

‘Werk vanuit je einddoel’

Hij was schilder, maar dat zag Mike Kras zichzelf écht niet zijn hele leven doen. Dus begon hij als hobby op de zolderkamer een online shop voor voedingssupplementen en artikelen voor thuisfitness. En al was die focus achteraf niet helemaal ideaal, het bracht hem wel in de goede richting. Inmiddels is zijn bedrijf Hype Fitness actief in de professionele fitnessmarkt en opereert hij ook in het buitenland.

Nét dertig is Mike en zijn gedrevenheid heeft hem al ver gebracht: ‘Het begon eigenlijk toen ik geblesseerd raakte, maar toch bij de sport betrokken wilde blijven. In 2008, ik was toen 18, ben ik daarom gestart met de webwinkel. Ik begon markt te creëren en had regelmatig contact met mijn klanten. Toen ik 21 was ben ik door een leverancier gevraagd of ik een winkel in de thuisfitnessbranche over wilde nemen. Ik ben daar eerst gaan werken als bedrijfsleider, met het idee het na 2 jaar over te nemen. Na zes maanden besloot ik toch voor mezelf te beginnen.’

Leermoment

De overname was voor Mike niet interessant en daarom begon hij voor zichzelf met de verkoop aan particulieren van thuisfitnessapparatuur, klein fitnessmateriaal, vechtsportartikelen en sportvoeding: ‘Dat heb ik twee jaar gedaan. Het eerste jaar succesvol, het tweede jaar minder succesvol, want ik kwam midden in de crisis. Ik kon het aan de straatstenen niet meer kwijt. Dus ik moest wat anders. Er stond een inventaris van een sportschool te koop. Ik heb geld van iemand kunnen lenen en heb die inventaris gekocht en opgeknapt. Binnen drie weken had ik het weer verkocht. Toen dacht ik: ‘Hé, dit is handel’. Ik ben sportschoolinventarissen gaan opkopen, opknappen en weer verkopen. Dat was een succes. Daarnaast ben ik nog andere bedrijven gestart: in de sportvoeding, in de suikervrije dranken en inmiddels ook in custom made champagneflessen. Maar die fitnessapparatuur is mijn core business geworden. Daar ligt ook mijn hart.’


 

‘Die fitnessapparatuur is mijn corebusiness. Daar ligt mijn hart’

 


Groei

Het bedrijf is in de afgelopen vijf jaar enorm gegroeid. Mike: ‘We zijn van 150m² naar 1000m² opslagruimte gegroeid. We leveren inmiddels aan negen landen en opereren dus internationaal met een gemiddelde verkoop van 200 stuks apparatuur per week. Sportscholen leasen hun apparatuur veelal. Dat betekent dat het leasecontract na vier jaar afloopt. Dan moet dat materiaal opgekocht worden en wordt het aangeboden aan partijen zoals wij. Als het interessant is, dan kopen we het. Wat het interessant maakt, naast de prijs, is de kwaliteit en het merk. Wij voeren voor 98% Technogym als merk. Dat is wat we inkopen, opknappen en weer verkopen aan sportscholen. Maar in de handel, onderling met andere handelaren in die 9 landen, kopen en verkopen we apparatuur van alle merken. Die apparatuur gaat ook meestal rechtstreeks van de ene partij naar de andere.’

Uniek

Wat Hype Fitness uniek maakt is dat het bedrijf de ingekochte apparatuur niet alleen opknapt: ‘Als we de spullen hebben opgekocht voor de verkoop aan sportscholen, dan worden alle losse onderdelen vervangen door nieuwe en wordt het hele toestel gereviseerd. Wat wij anders doen dan de rest is dat we alles custom made naar de wensen van de klant aanpassen. Het maakt niet uit wat voor kleur je wilt of welke logo’s erop moeten. Alles is mogelijk. Door dit hele revisieproces zijn de toestellen als nieuw, daarom kunnen wij de nieuwwaarde garanties bieden, maar dan wel 50 tot 70% goedkoper dan nieuw.’

Die revisiewerkzaamheden doet het bedrijf voor sportscholen in Nederland, Duitsland en België: ‘Omdat we dan de garantie kunnen waarborgen. Dat revisiewerk doen we overigens gewoon hier in huis met eigen monteurs of vaste technische zzp’ers, waarvan we weten wat ze kunnen. Op die manier weten we precies hoe de apparatuur hier de deur uit gaat. Het spuitwerk doen we ofwel in huis of besteden we uit als het een grote klus is.’


 

‘Ik weet dat er meer in zit en daar ga ik voor. Ik ben een strever.’

 


Doen

Dat hij geen vooropleiding heeft in deze branche hindert hem niet: ‘Ik heb het gewoon gedaan. Zonder opleiding of ervaring. Ik heb heel veel geleerd van wat er op mijn pad kwam. Door veel vallen en vaker opstaan. Ik zie een tegenslag niet als een tegenslag maar als een leermoment en heb altijd de leermomenten eruit gehaald. Zo ben ik geworden wie ik nu ben. Daarbij ben ik altijd gesteund door mijn ouders, al heeft mijn moeder er wel slapeloze nachten van gehad. Zij zag gevaren waar ik juist kansen zag’, glimlacht Mike.

De meeste uitdaging haalt Mike uit het feit dat er geen grenzen zijn aan wat hij doet en kan: ‘Ik had vroeger niet gedacht dat ik dit zou kunnen. Ik was een stille jongen, verlegen en op de achtergrond. Toch reis ik inmiddels stad en land af om markt te creëren om te kopen en te verkopen. Dan moet je je praatje wel klaar hebben. Dat gaat me goed af en ik vind het bovendien heel leuk. Ik stel mezelf steeds weer nieuwe doelen en werk vanuit mijn einddoel. Als je je doel visualiseert is het een kwestie van ernaartoe werken en je niet af laten leiden van dat einddoel. Die instelling heeft me al ver gebracht en brengt me in de toekomst zeker verder. Ik ben tevreden met wat ik heb en ik ben dankbaar voor waar ik sta, maar ik weet dat er meer in zit. En daar ga ik voor. Ik ben een strever.’   

Meer gezondheid


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden