‘Veel zitten is niet erg, weinig bewegen wel’

We zijn gemaakt om in een mammoetvelletje over de steppe of door het oerwoud te lopen en hier en daar een besje te plukken en hard weg te rennen voor die ene tijger. Dat is wat ik graag mag vertellen als ik iemand zie met bewegingsarmoede.

Het contrast met het huidige leven kan niet groter zijn: we stappen ‘s morgens in onze auto om naar het werk te gaan en gaan, na een dag zittend achter het beeldscherm, weer met de auto naar huis. Het lichaam dat zo mooi ontworpen is, gebruiken we dus niet waar het voor bedoeld is.

Daarnaast is ons huidige voedselpatroon erg energierijk (veel suikers en vetten). Voordat je het weet verzeil je dan in een vicieuze cirkel van een toename in gewicht, waardoor je weer minder gaat bewegen omdat dat dan niet prettig is, met als gevolg dat je weer zwaarder wordt. We lopen zo het risico op de bekende welvaartsziekten als diabetes, hart- en vaataandoeningen.

Moet je dan elke avond drie uur naar de sportschool? Uiteraard mag dat wel, maar het hoeft niet. De beweegrichtlijn van de gezondheidsraad stelt dat een volwassene 150 minuten per week op zijn minst matig intens zou moeten bewegen. Naar mijn mening is het beter om zeker om de dag meer dan een half uur te bewegen. Denk dan bijvoorbeeld aan wandelen in een stevig tempo of fietsen zonder uiteraard de fietsondersteuning te gebruiken. De intensiteit moet dermate zijn dat je hartslag omhoog gaat, je ademhaling versnelt en je lichaamstemperatuur stijgt. Na enige weken zul je merken dat je conditie verbetert. Een bekend positief neveneffect is dat bewegen een regulerend effect heeft op stress, doorbloeding van je lichaam en je geheugen.

In januari beginnen we massaal aan de goede voornemens, maar hoe houden we dat vol? Neem niet te veel hooi op je vork. Begin met relatief korte trainingen en breidt het later uit. Je geeft op die manier je lichaam de kans om te wennen aan je nieuwe gedrag. Stel heldere en bereikbare doelen en vertel deze ook aan je omgeving. En nog beter: zoek een beweegmaatje die dezelfde doelen deelt. Het is dan lastiger terug te vallen in passiviteit, want je hebt immers een commitment naar elkaar.

Mocht je twijfelen aan je conditie of heb je vragen: je kunt altijd om een consult vragen bij je fysiotherapeut. En onthoud: veel zitten is niet erg, weinig bewegen wel.

Johan van Ravenzwaaij
edamfysiotherapie.nl

MEER UIT DEZE RUBRIEK:

Duurzame (rond)vaarten met E-Boats Volendam

Geschenken van de natuur

Ondernemer in de spotlight

Zo! Nieuws

Ondernemer in de spotlight

lees verder

Coronamaatregelen voor ondernemers op een rijtje

lees verder
Meer Zo! Nieuws

Gemeentenieuws

Houd de strategische keten in stand

lees verder

Eindbijeenkomst Economische Toekomst 2040

lees verder
Meer gemeentenieuws