Al 100 jaar professionele bouwleverancier

Op 1 april bestond Groenhart Group precies 100 jaar. Het familiebedrijf, dat begon met een houtwarenfabriek en later uitbreidde met een ijzerwarenwinkel, is sindsdien onmisbaar voor de (semi)professionele bouwers in heel Noord-Holland.

De overgrootvader van Jurjen Groenhart legde in 1920 de basis voor het familiebedrijf aan de Gedempte Singelgracht. ‘Mijn opa heeft het bedrijf na de oorlog van zijn vader overgenomen en in 1984 nam mijn vader Jan het weer van zijn vader over. Inmiddels ben ik 8 jaar aan het werk in ons prachtige bedrijf, waarvan nu 2 jaar als algemeen directeur.’


‘Die persoonlijke band is het DNA van ons familiebedrijf’


Groei

Onder leiding van Jan Groenhart kwam in de jaren `80 de focus op de professioneel bouwers en de semiprofessionele particuliere klussers te liggen. Jurjen: ‘Dat was een goede zet, want aan de bouw verwante ondernemers wisten ons steeds beter te vinden. We verhuisden in 1988 naar een groter en beter bereikbaar pand op industriegebied De Koog en van daaruit verhuisden we in 1994 naar een nog groter pand op de Baanstee, waar we sindsdien gevestigd zijn.’

Vrije keuze

Volgens Jurjen gaf zijn vader hem alle ruimte om zijn eigen keuzes te maken: ‘Nooit heb ik mij gedwongen gevoeld om in het familiebedrijf te stappen. Ik heb ook nooit volmondig uitgesproken dat ik dat wel wilde. Maar natuurlijk is dit vak en ons bedrijf me wel met de paplepel ingegoten. Toen ik klein was klom ik letterlijk in de stellingen en vanaf mijn vijftiende werkte ik als zaterdaghulp en vakantiekracht. Ik heb eerst een studie gevolgd en elders ervaring opgedaan. Tot slot kwam ik zelf tot inzicht dat ik er wel in wilde stappen.’

Afstand

Toen Jurjen acht jaar geleden in het bedrijf kwam, had zijn vader al meer afstand genomen: ‘Het managementteam had toen al de dagelijkse leiding. Ik ben als directeur inkoop/logistiek begonnen. Twee jaar geleden ben ik algemeen directeur geworden. Mijn vader denkt mee op financieel en strategisch vlak en is een betrokken aandeelhouder die altijd het beste wil voor het bedrijf.’


‘Nooit heb ik mij gedwongen gevoeld om in het familiebedrijf te stappen’


Misschien nog wel de belangrijkste reden voor Jurjen om in het bedrijf te stappen is zijn emotionele betrokkenheid: ‘Het is een prachtige kans om in een mooi familiebedrijf te stappen, waar je invulling kunt geven aan je ondernemerschap en alle vrijheid die daarbij hoort. En omringd te zijn met mensen die al tientallen jaren met hart en ziel aan je bedrijf verbonden zijn. Die persoonlijke band is het DNA van ons familiebedrijf en dat uit zich ook in de samenwerkingsverbanden die we aangaan.’

Innovaties

De afgelopen jaren heeft het bedrijf niet stilgezeten: ‘Ruim 10 jaar geleden is onze webshop gestart. In deze branche waren we daarmee een voorloper. Maar we denken ook in andere oplossingen die het bouwbedrijven makkelijker maakt. Eén van onze klanten vroeg of we invulling konden geven aan een bestelapp voor in de werkbussen. Het principe is dat elke werknemer de materialen uit de bus scant als deze gebruikt worden. Als de voorraad dan onder een bepaald minimum komt, dan krijgen wij automatisch een bestelling door. Wij zorgen ervoor dat die bestelling de volgende ochtend vroeg weer bezorgd wordt op hun verzamelplaats. Zo grijpen ze nooit mis. Het scheelt het bedrijf dagelijks uren tijd. Diezelfde innovatie hebben we nu bijvoorbeeld ook toegepast bij een klant met een eigen magazijn, waar we wekelijks leveren. Dat vergt in eerste instantie wat voorbereiding, maar die tijd betaalt zich later weer terug.’

Efficiency

Ook het bedrijf zelf kijkt naar hoe processen efficiënter kunnen verlopen. ‘We hebben een unieke logistieke dienstverlening en leveren 2x per dag. Door logistieke processen te automatiseren en de administratieve processen te digitaliseren, zowel intern als met leveranciers en klanten, kunnen we steeds beter invulling geven aan de groei. Die groei heeft in de afgelopen 8 jaar gezorgd voor nieuwe vestigingen in Grootebroek, Heemskerk en Volendam, waarmee ons totaal nu op 10 vestigingen staat. Ons doel is de grootste te worden in Noord-Holland. Met die focus is er nog genoeg werk aan de winkel. Als kansen zich voordoen, dan zullen wij die zeker pakken.’

Expertise

Om de grootste te worden heeft Groenhart meer klanten nodig. ‘Niet alleen onze unieke logistieke dienstverlening is één van de redenen dat ondernemers al jaren klant bij ons zijn. We proberen ze ook op zoveel mogelijk gebieden online en offline van informatie voorzien. Ze kunnen in onze vestigingen rekenen op onze vakkennis en daarnaast organiseren we ook demodagen van verschillende merken in onze vestigingen. Dan kunnen ze zelf ervaren hoe een product werkt en meer informatie inwinnen. Onze vakkennis zit al 100 jaar in de genen van het bedrijf. We hameren erop altijd bewust te kiezen voor de beste kwaliteit in dienstverlening én producten voor onze klanten.’


‘Gefaseerd gaan we over naar een nieuw pand op Baanstee Noord’


Verhuizing

Deze zomer staat er weer een belangrijke verhuizing op de agenda: ‘Gefaseerd gaan we over naar een nieuw pand op Baanstee Noord. Eind juni verhuizen we het centrale magazijn en voor de bouwvak willen we ook de vestiging overhevelen. Daarna volgen het kantoor en de werkplaats. Het is een behoorlijke operatie en we willen te allen tijde onze klanten blijven bedienen, vandaar dat we de verhuizing in fases hebben opgedeeld.’

Ook het jubileumprogramma is uitgewerkt, maar staat door het coronavirus even in de ijskast. ‘Er staan leuke activiteiten op de agenda, zowel voor onze medewerkers als onze klanten, leveranciers en relaties. Maar we maken nu even pas op de plaats, totdat dit achter de rug is. We communiceren erover zodra het weer kan.’

MEER UIT DEZE RUBRIEK:

No-nonsense partner in ICT

Logistieke oplossingen vanuit Middenbeemster

In polonaise op MS de Jordaan

Gemeentenieuws

Nieuwe maatregelen om ondernemers te steunen

lees verder

Baanstee Noord krijgt meer voorzieningen

lees verder
Meer gemeentenieuws