BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
media
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Arnold van der Zee

‘Alleen kunnen schrijven is niet goed genoeg meer’

Redacteuren en communicatieprofessionals uit het hele land weten de weg naar het bureau blindelings te vinden en (semi) overheden en grote en kleinere bedrijven maken graag gebruik van de diensten van dit bedrijf. Toch lijkt [De Redactie] voor veel Waterlandse ondernemers relatief onbekend. Op een prachtige stek, aan de historische haven van Monnickendam, maken wij nader kennis met Anke Brummerhop (52), eigenaresse van dit oer-Waterlandse bedrijf.

Van oudsher was in het pand een kleinschalige uitgeverij in de automotive branche te vinden. Anke: ‘Jaap Dik zwaaide hier de scepter, maar hij verkocht de bladen aan een grotere uitgeverij en begon vervolgens een uitzendbureau dat gespecialiseerd was in het bemiddelen van journalisten. Een vergelijkbaar bureau bestond op dat moment nog niet. In de nadagen van de uitgeverij en in de opstartfase van [De Redactie] ben ik hier begonnen. Dat was eind jaren `90. Vrij snel meldden zich de eerste klanten: uitgevers van dagbladen en tijdschriften, nieuwsdiensten en omroepen vroegen om interim redacteuren. Terwijl we op dat moment niet meer hadden dan een paar ordners met cv’s van journalisten en redacteuren. In die tijd kwam ook de online communicatie in opmars. Ieder bedrijf wilde of moest daar wel iets mee en was op zoek naar online redacteuren die konden schrijven voor de site, maar ook de techniek begrepen. Door die ontwikkeling was er veel vraag naar webredacteuren. Die specialisten konden wij, als één van de weinige, op interim basis leveren.’

Overname

Na diverse functies in het bedrijf nam Anke het roer in 2010 over. Anke: ‘Ik heb nog altijd een romantisch gevoel bij het feit dat ik vanaf de opstartfase bij het bedrijf betrokken ben geweest. Het mooiste wat je kan gebeuren is dat je nagenoeg blanco begint en dat je daarna het bedrijf ziet groeien. Ik heb het geluk gehad dat ik dit bedrijf mede heb mogen vormgeven en het daarna over kon nemen. Het voelde ook alsof ik in mijn eigen bedrijf stapte op dat moment.’ Die overname kwam achteraf gezien wel op een slecht moment, aan het begin van de crisis: ‘Die crisis heeft vooral in de uitgeverij- en communicatiebranche enorm huisgehouden en dat kregen ook wij keihard te voelen. Ik durf te stellen dat ik de eerste paar jaar echt tropenjaren heb gedraaid. In zo’n fase ben je vooral bezig om bij te sturen en het bedrijf boven water te houden. Je komt niet toe aan het verder ontwikkelen of uitbouwen van je bedrijf. Veel ondernemers zullen dat wel herkennen. Ik mag me gelukkig prijzen met ontzettend toegewijde medewerkers, die allemaal enorm veel hart voor de zaak hebben. Zonder zo’n team was het allemaal nog zwaarder geweest. En gelukkig zijn we in rustiger vaarwater terechtgekomen en zie ik de markt veranderen en aantrekken. Tegelijkertijd zie ik ook dat ons bedrijf impulsen van buitenaf nodig heeft, om weer met een frisse, nieuwe blik de toekomst in te gaan. Met het aantrekken van nieuwe medewerkers zetten we de komende maanden een stap voorwaarts.’

 

‘Het mooiste wat je kan gebeuren is dat je nagenoeg blanco begint en dat je daarna het bedrijf ziet groeien’

 

Pijlers

Er is in de afgelopen zeventien jaar veel veranderd. ‘In het begin bestond ons klantportfolio voor 80% uit uitgeverijen van kranten en bladen en voor slechts 20% uit het bedrijfsleven en de (semi) overheid. Onze focus lag in die tijd echt voor 100% op het detacheren van mensen op basis van tijdelijke contracten. Inmiddels ligt de hele uitgeverij-wereld op zijn gat en dat betekent dat er van ons initiële klantportfolio weinig meer over is. Nu zijn vooral communicatieafdelingen en online redacties van ministeries, gemeenten, ziekenhuizen, onderwijsinstellingen en natuurlijk het bedrijfsleven, de plekken waar wij onze interim medewerkers plaatsen. Eigenlijk is vandaag de dag iedereen uitgever, want door de digitalisering en het ontstaan van nieuwe platformen zoals bijvoorbeeld Facebook, Twitter of Instagram kunnen of moeten organisaties zelfs veel meer communiceren dan vroeger. Hiervoor doen zij dan vaak een beroep op onze mensen.’

Nog altijd is tijdelijke bemiddeling van redacteuren op locatie van een opdrachtgever de core business van [De Redactie], al richt het bedrijf zich op meerdere takken van sport: ‘We zien dat er een groeiende vraag is naar redactionele deelproducten. Bedrijven besteden bijvoorbeeld de gehele coördinatie en productie van het maken van een bedrijfsmagazine aan ons uit en wij zorgen voor alle teksten, fotografie en vormgeving. Of wij worden gevraagd om teksten voor een nieuwe website te (her)schrijven en alles over te hevelen naar de nieuwe site. Opdrachtgevers kunnen echt voor alle denkbare redactionele diensten bij ons aankloppen: het redigeren van rapporten, het maken nieuwsbrieven, het schrijven van offertes of aanbestedingen, voor interviews of verslaggeving. Hartstuk van ons bedrijf is een database met de gegevens van zo’n 5.000 redacteuren en communicatieprofessionals. Die kunnen we op alle niveaus selecteren, zowel qua vakinhoudelijke kennis als locatie, specialisme en leeftijd. Juist die naald in de hooiberg zoeken én vinden wij. Zo bieden we oplossingen voor elk type organisatie, van klein tot groot.’

Onderscheidend vermogen

‘In de loop der jaren hebben wij ons ontwikkeld tot expert op het gebied van online redactie, social media en communicatie. Juist omdat we ons midden in de branche begeven weten we wat er speelt en waar behoefte aan is. Daarom hebben wij in 2005 een trainingstak opgericht.’ Jaarlijks organiseert het bureau onder de naam [De Redactie]Trainingen zo’n 100 workshops, cursussen en evenementen rond thema’s als schrijven, beeld, nieuwe media of persoonlijke ontwikkeling. Het gehele trainingsaanbod is ook als op maat gemaakte incompanytraining te boeken. ‘Organisaties hebben hele eigen leervragen en doelstellingen rond een bepaald communicatievraagstuk. Samen met onze docenten ontwikkelen we dan een volledig op maat gemaakte training bij de opdrachtgever in huis. In dat maatwerk en onze persoonlijke aanpak ligt echt onze toegevoegde waarde.’

 

‘Juist als er schaarste komt, worden wij een onmisbare schakel’

 

Trots op Monnickendam

Een jaarlijks terugkerend hoogtepunt is de Summerschool. In de zomermaanden organiseert [De Redactie]Trainingen tientallen eendaagse workshops over actuele onderwerpen in het vakgebied. ‘De workshops zijn kleinschalig en als trainingslocatie dient ons eigen pand aan de haven of het Weeshuis. De deelnemers komen echt uit het hele land en zijn altijd enorm verguld en onder de indruk van de schoonheid van Monnickendam. Vaak krijgen wij na afloop van de deelnemers te horen dat het, door de pittoreske omgeving waarin de workshop gegeven werd, net voelde als een dagje vakantie. Dat maakt ons dan toch iedere keer weer een beetje trots.’

 

Toekomst

Op 15 maart 2018 organiseert [De Redactie] voor de vijfde keer Het Taalcongres. Een evenement voor communicatieprofessionals met een diversiteit aan korte workshops die specifiek ingaan op taal en schrijftechnieken. Anke: ’De dag is bedoeld om inspiratie voor het schrijven van alle soorten teksten op te doen, maar het is ook een moment om bijgepraat te worden over de nieuwste ontwikkelingen. Het evenement is tekenend voor onze creatieve en inspirerende blik op de toekomst. Ik denk dat we heel erg goed inspelen op de ontwikkelingen, waarbij we zien dat er veel meer verwacht wordt van redacteuren. Die moeten meer in hun mars hebben dan tien jaar geleden. Alleen kunnen schrijven is niet goed genoeg meer.

Als we de demografen mogen geloven is er straks een tekort aan echte vakmensen die gekwalificeerd en hoogopgeleid zijn. Ik heb goede hoop dat wij als intermediair over tien jaar nog steeds van toegevoegde waarde zijn. Juist als er een schaarste op de arbeidsmarkt heerst, worden wij een onmisbare schakel tussen organisaties en talent. En wat onze trainingen betreft zullen de ontwikkelingen in de komende jaren onverminderd snel door blijven gaan. Het is zaak bij de tijd te blijven, ook voor ons.’

 

Meer media


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden