Werken met de wind

Buitenleven. Onconventioneel. Vrijheid. Het zijn woorden die op Jos en Marjolein van der Heide van toepassing zijn. Elke dag werken zij met de wind in de haren en een grote glimlach op het gezicht op hun charterschepen. Een avontuur dat ze vanaf het begin samen zijn aangegaan en waar ze nog steeds elke dag van genieten.

In 2003 kochten Jos en Marjolein de Vrouwe Frida Cornelia. Een stoere Klipperaak uit 1908 die behoorlijk wat aandacht nodig had. Jos: ‘Het schip lag in de haven van Marken en er was veel achterstallig onderhoud. Daar was de prijs ook naar, maar er moest zoveel aan gebeuren. Ik zag het vanaf het eerste moment helemaal zitten. Ik ben ook scheepstimmerman – ik heb eerst scheepsbouw gestudeerd en vervolgens de Zeevaartschool in Enkhuizen afgerond – dus kon makkelijker door het werk heen kijken. Marjolein was gelukkig snel te overtuigen. We gingen het gewoon doen!’

Wonen & Werken

Die ommezwaai zorgde voor een nieuw leven voor het toen nog prille stel. Marjolein: ‘Jos werkte in die tijd als schipper op een charterschip en ik had, na mijn opleiding aan de Hoge Hotelschool in Den Haag, een comfortabele baan. We zagen elkaar daardoor echter weinig. Toen we dit schip kochten wist ik dat dit de kans was om het anders te doen. Geen huisje, boompje, beestje volgens de tradities, maar vrijheid en de mogelijkheid om meer tijd met elkaar door te brengen. We namen onze intrek in de roef van het schip, zodat we geen woonlasten meer hadden. Dat was een geruststellende gedachte. Mocht het met de charters niet lukken, dan hadden we in ieder geval een dak boven ons hoofd. Toen we eenmaal begonnen met varen heb ik ook de Zeevaartschool in Enkhuizen gedaan, zodat we beiden in het bezit zijn van onze vaarpapieren.’

 

‘Jos: ‘Er wordt ons steevast gevraagd of we niet nog iets moeten verbouwen’

 


 

Verbouwen

Als er één ding als rode draad door hun leven loopt, dan is het wel verbouwen. Jos: ‘Het is ook de grap van onze collega-schippers, die ons steevast vragen of er niet nog iets verbouwd moet worden. Wij blijven altijd bezig. De Vrouwe Frida Cornelia was oorspronkelijk een schip met nachtcapaciteit. Wij woonden in de roef en het ruim was geschikt voor groepen met verschillende hutjes en een gezamenlijke ruimte. In 2007 werd onze oudste geboren en daarna volgden nog twee kinderen. Het werd steeds krapper in de roef. Daarom hebben we toen besloten het schip om te bouwen en geschikt te maken voor dagtochten. Het gehele ruim is nu niet alleen de ruimte voor onze gasten, maar ook onze woning.’

Marjolein vult aan: ‘Voor ons als gezin was het een goede zet, al was het ook stressvol om steeds het speelgoed van de kinderen op te ruimen.’ De verandering zorgde ook voor een wijziging in groepen. Jos: ‘We hadden regelmatig groepen schoolkinderen die een week met ons gingen zeilen, maar doordat we geen overnachtingscapaciteit meer boden, viel die doelgroep af. Natuurlijk was dat weer even spannend, maar het bood ook weer nieuwe kansen. Door de grote binnenruimte biedt dit schip voldoende ruimte voor circa 40 personen.’

Uitbreiding

Zoals het gezin zich uitbreidde, breidde ook hun vloot uit. Marjolein: ‘Hoewel we heel blij zijn met dit schip, klinkt het schippersleven soms romantischer dan het is. Een oude tweemaster als deze vergt nu eenmaal ook veel onderhoud en we zijn afhankelijk van het seizoen. Met een gezin is het dan niet altijd een vetpot. We hebben diverse plannen de revue laten passeren. Zelfs wonen en werken op de wal is door ons hoofd geschoten, maar uiteindelijk kwam onze buurman met de oplossing.’

Jos: ‘Koos Oudhuis was eigenaar van zeilklipper De Vriendschap en lag aan dezelfde kade. Hij wilde, vanwege zijn leeftijd, zijn schip wel verkopen. Tijdens een gezamenlijke klus vertelde hij mij dat hij besloten had dat wij zijn schip maar moesten kopen. Ik moest erom lachen, maar het liet ons niet los. Daarom zijn we er later bij hem op teruggekomen en hij was kennelijk serieus. Zijn vraagprijs was reëel en we sloten een deal. En zo gingen we in 2015 en 2016 weer verbouwen, maar dan op De Vriendschap. Ook dit schip is geschikt voor dagtochten, maar heeft een veel grotere capaciteit van 75 personen.’

 

‘Marjolein: ‘We hebben een hoge standaard, omdat we zelf ook genieten van goed eten en drinken’

 


Verdeling

Sinds het tweede schip is de planning een behoorlijke uitdaging. Marjolein: ‘We hebben een planning voor de inkoop, voor de keuken, voor de bemanning en natuurlijk ook voor ons gezin. Het voordeel van twee schepen is dat we ook twee groepen voor een dagtocht kunnen ontvangen en als de groep groot is, hebben we nu capaciteit tot 115 personen. Jos is dan schipper en gastheer op de Vrouwe Frida Cornelia en oud-eigenaar Koos is dan schipper op De Vriendschap. Ikzelf vaar als gastvrouw mee met Koos. Wat dat betreft komt mijn Hotelschool goed van pas. De catering verzorgen we namelijk altijd zelf. Zo vers mogelijk bereid en met eerlijke producten. We kopen dan ook graag lokaal onze producten in. We hebben een hoge standaard, omdat we zelf ook genieten van goed eten en drinken.’

Jos: ‘We horen vaak van onze gasten dat ze verrast zijn. Bij een barbecue aan boord hebben we goed vlees van de slager en zelfgemaakte salades, die anders zijn dan de standaard huzarensalade. Marjolein probeert elke keer weer iets nieuws te bedenken en het is één van de redenen dat we veel gasten, particuliere groepen en bedrijven, opnieuw aan boord mogen verwelkomen.’ Marjolein sluit af: ‘Dat groepen terugkomen is eigenlijk het grootste compliment dat we kunnen krijgen, want het is voor ons het belangrijkste dat gasten zich bij ons thuis voelen en optimaal kunnen genieten van het varen. Wij doen daar in ieder geval altijd enorm ons best voor en hebben daar nog steeds heel veel plezier in samen.’

MEER UIT DEZE RUBRIEK:

60 jaar brood & banket

Leven in de brouwerij

Ruim 90 jaar bedrijvigheid op Marken

OW Nieuws

‘De authentieke uitstraling van Monnickendam is de kracht van de markt’

lees verder

Toekomst van Ondernemend Waterland

lees verder
Meer OW Nieuws

Gemeentenieuws

Activiteiten in de gemeente

lees verder

Toerisme in Waterland

lees verder
Meer gemeentenieuws