BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
horeca
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Arnold van der Zee

10-jarig jubileum voor De Koperen Vis

Op 13 december bestaat De Koperen Vis 10 jaar. Een mijlpaal voor jonge ondernemer Rick Schröder (30) en zijn steun en toeverlaat Denise van Es (32). Aan tafel met Rick blikken we terug op de afgelopen 10 jaar en het komende jubileum…

Een echte uitdaging, zo kunnen de beginjaren van De Koperen Vis volgens Rick wel genoemd worden: ‘We vonden het vooral heel spannend. Als 20-jarige nam ik toch een groot risico. Een horecagelegenheid beginnen in een pand, waarvan acht jaar lang de deuren gesloten waren geweest. We begonnen met bijna een jaar verbouwen, waarin we zoveel mogelijk historische details van het pand in ere hersteld hebben. Daar ben ik nog steeds heel trots op. We hebben vanaf het begin geloofd in de plannen die we voor De Koperen Vis hadden, maar dat moesten we dan natuurlijk wel waarmaken. Ik ben ervan overtuigd dat we daar goed in geslaagd zijn.’

Veranderingen

De insteek om eten en uitgaan te combineren is sinds de start onveranderd. Wel is de markt verschoven: ‘Door het anti-rookbeleid en de verhoging van de leeftijdsgrens voor alcohol, is het uitgaan veranderd. Vroeger lag de focus op uitgaan met eten erbij, nu is dat omgedraaid en richten we ons meer op het eten. Dat is ook de trend die je in de gehele horeca ziet. Toch is dat uitgaan nog steeds een belangrijke pijler van onze horecagelegenheid. Als we iets organiseren, zoals de Noord-Hollandse Talentenjacht of De Koperen Vis Live, zit de tent vol. Veranderingen zijn nodig om je bedrijf toekomstbestendig te houden. Als we nu hetzelfde hadden gedaan als in het eerste jaar, dan hadden we hier misschien niet meer gezeten. Nog steeds passen we regelmatig dingen aan. Op advies van gasten of medewerkers, maar ook omdat we er zelf tegenaan lopen.’

Dat Rick niet bang is voor verandering, blijkt uit de grote verbouwing die zijn bedrijf twee jaar geleden heeft ondergaan: ‘De verplaatsing van de keuken naar de bovenetage heeft ons veel opgeleverd. Niet alleen heeft de keuken veel meer capaciteit gekregen, ook hebben we daardoor op de begane grond veel meer ruimte gekregen voor gezellige zitjes. Door de open keuken is het ook boven erg leuk zitten.’ Toch zit de ondernemer in hem niet stil: ‘We willen de komende tijd nog wat aanvullende aanpassingen aan het interieur doen, die ten goede komen aan de sfeer en nog meer gezellige plekjes opleveren. Dat vind ik ook wel het leukste, steeds weer nieuwe dingen bedenken.’

 

 ‘Dat vind ik ook wel het leukste, steeds weer nieuwe dingen bedenken’

 

Ondernemen

Als kind uit een ondernemersgezin weet Rick niet beter dan te moeten werken voor zijn geld: ‘Natuurlijk kon ik dankzij een duwtje in de rug van mijn ouders van start met De Koperen Vis, maar vervolgens moesten we het wel zélf doen. Het tempo dat we de eerste jaren hadden, houd je op de lange termijn niet vol, maar nog steeds werken we hard en met veel plezier aan onze zaak.’ Ondanks het harde werken is er altijd ruimte voor nieuwe plannen: ‘Denise en ik zijn een goed team. We bedenken regelmatig nieuwe dingen, luisteren naar elkaar, maar zijn ook kritisch op elkaars ideeën. Vroeger deden we heel veel zelf in de zaak. Na de keukendienst stond ik achter de bar en daarnaast regelden we achter de schermen ook alles zelf. Van een paar man personeel zijn we uitgegroeid tot een bedrijf met circa 30 medewerkers. Toppers trouwens, want we hebben echt een geweldig team. Dat we niet meer alles zelf kunnen doen, heeft als bijkomend voordeel dat we met een bredere blik kunnen kijken. Ons vizier meer open hebben naar de toekomst.’

Jubileum

In december is het 10-jarig jubileum een feit: ‘En dat gaan we natuurlijk vieren met onze gasten. Voor ons wordt 2018 een jubileumjaar, want zo’n mijlpaal kunnen we niet ongemerkt voorbij laten gaan. De plannen zijn er al, nu is het zaak die plannen tot uitvoer te brengen. Reken maar dat je van ons gaat horen komend jaar!’

 

Meer horeca


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden