BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
dienstverlening
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Arnold van der Zee

Aan tafel met Heeres Assurantiën

Op 1 juli van dit jaar bestond Heeres Assurantiën 35 jaar. Een jubileum waar de heren van Heeres bijzonder trots op zijn. Wat bracht het ze? En wat gaat de toekomst brengen? We schoven bij Waterlanders Remco en Wouter Heeres aan op het kantoor in de Slenkstraat in Purmerend.

Hoe is het begonnen?

Wouter: “Mijn vader Wim is met Heeres Assurantiën gestart in 1981. Hij werkte toen vanaf de zolderkamer op de Rielant in Monnickendam. Een paar jaar later is hij verhuisd naar een pand op de Ossenvenne. Daar nam hij zijn eerste personeel aan, waarvan er nog 2 bij ons werkzaam zijn. Een volgende mijlpaal was in 1992, toen hij met 4 personen verhuisde naar het pand aan de Slenkstraat. Het bedrijf bleef groeien en toen we met 17 personen hier werkten, in 2005, kwam het pand van de buren leeg en dat huren we er nu bij. Op dit moment zitten we hier met 25 mensen, omgerekend circa 20 fulltime banen.”

Een explosieve groei in een relatief korte tijd, hoe komt dat?

Remco: “Die groei komt deels voort uit het overnemen van klantenportefeuilles. De afgelopen jaren hebben we dat veelvuldig gedaan. Dat varieert van kleine kantoren, waarvan de eigenaar met pensioen ging, tot grotere kantoren waarvan we ook de medewerkers over hebben genomen. Daarmee groeit niet alleen ons klantenbestand, maar ook het aantal medewerkers. Voor een ander deel komt de groei door onze acquisitie en niet te vergeten door veel mond-tot-mond reclame.”

De afgelopen jaar zien we jullie steeds meer op de voorgrond. Een bewuste keus?

Wouter: “Wim was natuurlijk jarenlang het visitekaartje van ons bedrijf, maar vijf jaar geleden heeft hij een stap teruggedaan en is Remco algemeen directeur geworden. Stap voor stap zie je het bedrijf veranderen. Dat is een natuurlijk proces, waarbij steeds meer dingen op onze manier gaan en we het bedrijf aan onze stijl aanpassen. We bewaren het goede uit het verleden en gooien daar ons eigen sausje overheen. Dat zal de komende tijd wel wat meer zichtbaar worden, omdat de veranderingen prominenter zijn dan de afgelopen tien jaar. We merken dat we voor bedrijven en particulieren in de regio meer kunnen betekenen.”

Wat kunnen jullie dan betekenen?

Remco: “We bieden gemak en inzicht. Inzicht bij een ondernemer in verzekerbare risico’s. En gemak omdat we het helemaal uit handen nemen. En daarnaast is het heel belangrijk dat we intensief contact houden met elkaar en ook periodiek één en ander door te nemen, waardoor we op de hoogte blijven over hoe het gaat met de onderneming en wat voor consequenties dat heeft voor eventuele verzekeringen.”

En wat is dan jullie meerwaarde?

Wouter: “Onze kracht ligt onder andere bij het hebben van één aanspreekpunt. De vertrouwensband is in ons vakgebied van substantieel belang. Je legt je financiële huishouding niet bij iedereen op tafel. Ondernemers vinden in ons een volwaardige gesprekspartner. Wij sluiten ook geen verzekeringen via internet af. Advieswerk blijft mensenwerk. Een klant moet je in de ogen hebben gezien voordat hij klant wordt. We willen dan ook altijd eerst om tafel om te kijken of er een klik is. Dan kan het vertrouwen groeien. Dat blijkt ook wel uit het feit dat we veel klanten van het eerste uur hebben.”

Is er in die afgelopen 35 jaar niet ontzettend veel veranderd in jullie branche?

Remco: “Absoluut. Ons ondernemerschap wordt niet platgelegd door wet- en regelgeving, maar er is natuurlijk veel veranderd. Die regels zorgen aan de andere kant ook voor meer professionaliteit en dat is een voordeel voor ons én de klant. Het kaf scheidt zich van het koren. Waren er in de jaren `80 nog 30.000 intermediairs, vandaag de dag zijn dat er nog maar 6.500. Per 1 januari 2017 moeten alle medewerkers in onze branche nieuwe diploma’s hebben, anders mag je niet adviseren. Wij zijn klaar voor die toekomst.”

Hoe ziet die toekomst eruit voor jullie?

Remco: “In onze branche ben je nooit uitgeleerd. Dat kennisniveau zal altijd een aandachtspunt blijven. En natuurlijk zal ook de technologie hard gaan. Dat houdt in dat we administratief steeds minder werk hebben, maar daarvoor in de plaats meer contact met de klant kunnen onderhouden. Onze kracht ligt bij het adviseren van het MKB en dat zal ook niet veranderen, want daar hebben we de kennis voor in huis. Qua groei richten onze ambities zich op de regio Waterland/Purmerend/Amsterdam. Daar willen we toonaangevend zijn en willen we doorgroeien. Zakendoen met bedrijven in je eigen omgeving is toch het leukst!”

Meer dienstverlening


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden