BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
retail
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Sandra van der Meulen

Het familiebedrijf van Arjan Klein

Eind oktober voegde Arjan Klein (53) twee nieuwe winkels op `t Spil in Monnickendam aan het familiebedrijf toe: een Primera boekhandel en Wine Affairs, een moderne slijterij en wijnhandel. Wat beweegt hem? En hoe ziet hij de toekomst?

Hoeveel winkels hebben jullie nu?

‘We hadden drie winkels, waarvan twee in Amsterdam en één aan de Havenstraat in de binnenstad van Monnickendam. Eén van de winkels aan de Haarlemmerdijk is gesloten, omdat het karakter van de straat veranderde. In dat straatbeeld, met veel toeristisch georiënteerde winkels, paste onze slijterij/delicatessewinkel niet meer. Met onze blik op de toekomst hebben we die winkel gesloten, toen deze kans zich aandiende. Door de opening van deze winkel hebben we weer drie wijnhandels/slijterijen. Plus een Primera.’

Een echt familiebedrijf?

‘Ja, we doen dit echt met de hele familie. De winkel op de Haarlemmerdijk wordt geleid door mijn zwager Ron Verhoeven. Verder werken mijn vrouw Ingrid en mijn oudste zoon Dion in het bedrijf. Mijn jongste twee zonen Jort en Timo werken op de zaterdagen bij ons naast hun studie en onze dochter Myrthe is een deur verderop haar eigen Primera begonnen.’

Zag je deze locatie als kans?

‘Zeker. Ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat ik ook wel een winkel op `t Spil wilde hebben. Ik heb er altijd moeite mee om kansen te laten liggen en toen deze zich aandiende, grepen we die met beide handen. `t Spil is echt een winkelcentrum. Er is hier enorm veel traffic en het is een A-locatie. Onze winkel in de binnenstad weet al veel klanten aan zich te binden, ondanks de locatie, dus ik heb hoge verwachtingen voor deze winkel.’

‘De slijterij business heeft een beetje een spruitjessfeer’

 

Wat heb je voor ogen?

‘Het was in eerste instantie de bedoeling hier alleen een wijnhandel/slijterij te beginnen, maar mijn dochter gaf eind vorig jaar aan dat ze wel een eigen winkel wilde starten. Gelukkig is dit een pand met veel vierkante meters, dus we hebben de ruimte verdeeld en er twee mooie winkels aan overgehouden. Deze winkel is beduidend anders dan de andere twee. Er is hier meer ruimte voor de beleving van wijnen. We gaan daarom ook wijnen laten proeven. Doordat er veel meer ruimte is, is ook het assortiment breder en dieper. We voegen een luxer segment toe aan het assortiment wijnen en we hebben veel meer cadeau artikelen.’

Niet bang voor concurrentie voor je winkel in de binnenstad?

‘Het zou kunnen dat er iets van overlap ontstaat, maar ik denk dat er heel veel mensen uit deze omgeving niet in de binnenstad komen voor hun boodschappen. Deze winkel is veel zichtbaarder en heeft ook een ander karakter. Omdat het concept anders is, is ook de naam anders. Ook voor de supermarkt ben ik niet bang. Die verkoopt alle producten die hier op het winkelcentrum al te koop zijn en toch hebben ook de slager, bloemist, bakker en drogist bestaansrecht. Er zijn altijd mensen die al hun producten in de supermarkt kopen, maar er zijn ook genoeg mensen die kiezen voor de kwaliteit, service en kennis van een detaillist. Dat is wat ons onderscheidt.’

Is dat concept belangrijk?

‘Als je tegenwoordig in de winkelstraten loopt, dan zie je dat winkelconcepten beter passen bij de huidige tijd. Zo zit er op de Haarlemmerdijk een saladewinkel waar je alleen nog maar maaltijdsalades in allerlei varianten kunt samenstellen. Dat concept wordt door heel Nederland uitgerold. Dat wil niet zeggen dat wij nu onmiddellijk tien filialen gaan openen, maar het is natuurlijk wel zo dat de slijterij business een beetje een spruitjessfeer heeft. De jeugd associeert een slijterij met een oude man met een wijnvat voor de deur. Mijn zoon is hartstikke jong. Dat betekent dat je een concept moet vinden dat bij die jongere generaties aansluit. Vandaar Wine Affairs. Ik denk dat we met deze winkel een modern concept neerzetten dat ook die jongere doelgroepen aanspreekt. Deze winkel moet zeker weer dertig jaar mee kunnen.’

Meer retail


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden