BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
retail
icon-auteur Arnold van der Zee

Bedrijfsbezoek Henri Willig Kaas

Ondernemersvereniging Waterland bestaat dit jaar 5 jaar en stond daarbij stil tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) die op donderdag 9 november gehouden werd. Deze ALV werd gecombineerd met een bedrijfsbezoek aan de Jacobshoeve in Katwoude, waar ook alle vrijwilligers van Stichting Promotie Waterland voor uitgenodigd waren, vanwege de nauwe en prettige samenwerking tussen de twee partijen.

Het ontvangst was in de nieuwe bedrijfsruimte op het terrein, waar sinds kort een nieuwe potstal voor de Jersey koeien gerealiseerd is. Met uitzicht op deze koeien hield Wiebe Willig een bevlogen presentatie over het bedrijf dat zijn ouders in 1974 gestart zijn. Inmiddels is het de beurt aan de tweede generatie en werken ook zijn broers Jacob en Martin in het bedrijf, dat inmiddels ruim 400 medewerkers telt. Henri Willig Kaas is een onafhankelijke producent van Hollandse kaasspecialiteiten en verkoopt circa 7000 ton kaas per jaar. Met export naar 30 landen wereldwijd en verkoop in 23 eigen winkels is de jaarlijkse groei bij het bedrijf 10%.

Cheese Experience

Op het terrein wordt een Cheese Experience ontwikkeld die in 2020 voltooid zal zijn. Tijdens de Experience kunnen bezoekers het hele proces van grond tot mond ervaren. Om alle aanwezigen dat te laten ervaren volgt een rondleiding over het bedrijf. We bezoeken de hypermoderne potstal waar de 80-100 Jersey koeien alle ruimte hebben. Van de stal gaan we naar de kaasmakerij waar in alle wereldtalen het verhaal wordt verteld van het kaasmaken. Vervolgens opent de deur naar de ruime en vernieuwde winkel. Alle producten uit het Henri Willig Kaas assortiment staan hier uitgestald, er wordt van alles uitgelegd en we proeven van de vele kaassoorten die het bedrijf maakt. Van knoflook- tot lavendel- en pestokaas, tot de traditionele kaassmaken en de bijzondere kaas van de Jersey koeien. Menigeen laat zich verleiden een souvenir voor thuis mee te nemen.

Stichting Promotie Waterland

In Jacobs’ huiskamer informeert Nard Jansen, voorzitter van Stichting Promotie Waterland (SPW), de aanwezigen over het verleden, heden en de toekomst van de stichting. Voor 2018 is een verhoogde subsidie toegekend door gemeente Waterland, waardoor een professionaliteitsslag kan worden gerealiseerd. Evelyn Aaftink en Denise van den Akker zijn sinds mei actief als managers binnen SPW en gaan voor 2018 aan de slag met het thema ‘met minder meer’, waarbij zij een focus op de dienstverlening van SPW aan gaan brengen. Tijdens het doornemen van de cijfers valt op dat de Waterlandbon, een initiatief van de OVW in samenwerking met de SPW, tegenwoordig vaker verkocht wordt bij de informatiepunten dan de traditionele VVV-bon.

ALV

Aansluitend vindt de ALV van de vereniging plaats, waar natuurlijk wordt stilgestaan bij de begroting voor 2018, die door de aanwezigen wordt goedgekeurd. Daarnaast is er ruimte voor Omroep PIM om aandacht te vragen voor Waterlandse Zaken, het ondernemersprogramma dat live op een aantal zondagochtenden op de omroep is.

Tot slot vraagt André Schomakers aandacht voor het initiatief om – naast de bestaande Waterlandse ondernemersprijs – een prijs voor ‘Sociaal ondernemer van het Jaar’ in het leven te roepen. Hij krijgt de goedkeuring van de vergadering en gaat hiermee aan de slag. Na een gezellige afsluitende borrel ging iedereen rond 22.00 uur weer huiswaarts.

 

Meer retail


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden