BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
horeca
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Arnold van der Zee

Brasserie De Taanketel nieuw op Marken

Erwin van Altena had één grote wens: eigenaar worden van een restaurant op Marken. Hij had zelfs de ideale locatie al voor ogen. Toen deze horecagelegenheid in 2015 in de verkoop kwam, hoefde hij er dan ook niet lang over na te denken. Sinds juni 2016 is hij, samen met zijn partner Nathanja, eigenaar van Brasserie De Taanketel en daarmee de volgende starter in deze rubriek.

Jarenlange ervaring brengt de 36-jarige Marker ondernemer mee in zijn zaak. Toch heeft juist die ervaring hem ook aan het twijfelen gebracht. Erwin: ‘Ik had een goede, veeleisende en uitdagende baan in de horeca. Ik twijfelde of ik die uitdaging niet zou gaan missen. De Taanketel is nu eenmaal kleinschaliger dan de wereld waarin ik gewerkt heb. Dus ik ben hier op het terras gaan zitten en vroeg mezelf af: ‘hoe graag wil ik dit?’. Ik had mijn drankje nog niet op of ik was eruit. Dít is mijn droom!’

Kritisch

De overdracht van het bedrijf kwam niet op het meest ideale moment. ‘We zijn begonnen in juni, midden in het seizoen. Dat zorgt er ook voor dat we alleen de hoognodige aanpassingen hebben gedaan om zo snel mogelijk operationeel te zijn. Wensen zijn er genoeg. Mijn ervaring zorgt ervoor dat ik kritisch ben. Op de entourage, op de gerechten, op de manier waarop we met onze gasten omgaan, eigenlijk op alles. Ik heb de lat hoog gelegd. De vaste medewerkers, die voor de vorige eigenaar werkten, zijn gebleven. Zij streven dezelfde kwaliteit na en dat maakt ons een goed team. Voor de komende jaren heb ik veel plannen, vooral als het gaat om het pand en de indeling. Maar er moet eerst geld verdiend worden. Die zomermaanden zijn omgevlogen en we zijn benieuwd wat deze winter ons brengt. Met een beetje geluk kunnen we volgende winter al een deel van onze plannen waarmaken.’

Focus op lokaal

Hoewel Marken in de zomermaanden veel toeristen trekt, ligt de focus bij Erwin op de lokale gasten. ‘Die toeristen komen evengoed wel. Je moet eens weten hoeveel koppen koffie wij per dag schenken! Wat wij willen is de lokale gasten in de watten leggen. Met een laagdrempelige sfeer, een goede en gevarieerde menukaart en mooie bijpassende wijnen, die per glas geschonken kunnen worden. Een heerlijke avond uit in een sfeervolle ambiance. Met aandacht voor de gasten en de wensen. Dat verwacht je ook in de horeca, maar dat is niet zo vanzelfsprekend meer. Die lokale gasten zijn ook kritischer en dat houdt ons scherp. We moeten ervoor zorgen dat ze terug blijven komen. Gastheerschap, een regelmatig wisselende kaart en luisteren naar de gast zijn voor ons heel belangrijk. Gelukkig zien we nu al veel terugkerende gasten. En de Markers hebben ons vanaf dag één in hun hart gesloten. De reacties zijn geweldig. Dat ik hier kan en mag ondernemen, maakt mij de gelukkigste ondernemer van de wereld.’

Samenwerken

Belangrijk voor Erwin is de gunfactor: ‘Ik ben vóór lokale samenwerking. Misschien kan ik buiten de gemeentegrenzen iets goedkoper krijgen, maar ik wil ook dat ondernemers bij mij komen eten. Het is geven en nemen. Ik doe graag zaken met mensen die ik ken en waarvan ik weet dat het goed zit. Door meer samen te werken weet je wat je aan elkaar hebt en kun je elkaar verstevigen. Ondernemers in Waterland nodig ik dan ook van harte uit om kennis met Brasserie De Taanketel te maken. Of het nu gaat om een lunch, borrel, diner of vergadering.’

Meer horeca


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden