BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
dienstverlening
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Arnold van der Zee

Starter in de marketing

Hoewel Esther Mekkelholt in januari 2017 officieel van start ging als zzp’er, begon het échte ondernemerschap als marketeer voor haar pas dit jaar. Nu helpt ze bedrijven hun marketing te optimaliseren en te structureren.

In 2017 werkte Esther grotendeels voor dezelfde opdrachtgever: ‘Dat had er alles mee te maken dat ik, vlak na mijn inschrijving bij de Kamer van Koophandel, zwanger raakte. Ik had net een mooie opdracht aangenomen en heb daar mijn focus op gelegd. In de resterende tijd heb ik me goed voorbereid op het ondernemerschap. Ik heb graag de touwtjes in handen en wil weten wat er allemaal bij komt kijken. Na mijn zwangerschap was ik er helemaal klaar voor.’

Inbound marketing
Sindsdien is zij in te huren voor inbound marketing en marketing management: ‘Het komt er in het kort op neer dat ik marketingprocessen automatiseer, door het inzetten van software. Dat doe ik bij wat grotere organisaties, die genoeg nieuwe leads hebben. Op het moment dat je een klein aantal leads per week hebt, heb je nog voldoende tijd om ze handmatig op te volgen, maar op het moment dat er veel animo is en je het proces wilt automatiseren, kom ik in beeld. Ik merk dat ik daar met mijn marketingachtergrond gewaardeerd wordt, juist omdat ik niet alleen naar de technische mogelijkheden kijk, maar ook naar de commerciële. Ik werk vooral met marketing automation oplossing Pardot van Salesforce, maar ook met MailChimp kun je veel automatiseren. En dat is juist voor kleinere organisaties interessant. Dat je, op het moment dat iemand zich voor je nieuwsbrief inschrijft, dat ook gelijk op kunt volgen op basis van het gedrag. Heel veel ondernemers benutten die mogelijkheden niet. En dat is een gemiste kans.’

 

‘Ik vind het belangrijk dat resultaten meetbaar zijn’

 

Marketing Management
Waar ze aan de ene kant bedrijven helpt om marketingactiviteiten te vergemakkelijken door automatisering, helpt ze aan de andere kant ook bedrijven in de opstart- of opschaalfase. Esther: ‘Mijn focus ligt in eerste instantie op business-to-business organisaties die in de startup of scale up fase zitten en geen ruimte hebben om iemand aan te nemen. Vaak is daar wel behoefte aan iemand die meedenkt over hoe het product uiteindelijk goed in de markt gezet kan worden. Veel van deze organisaties zijn ontstaan doordat ze ‘het beste idee ooit’ hadden. Ze vinden klanten en twee jaar verder hebben ze eigenlijk net niets aan marketing gedaan, want de klanten komen wel. Dan merken ze dat het tijd is om de boel strak te trekken. Om uiteindelijk écht te groeien en buiten het eigen netwerk klanten te vinden. Dat is een punt waarop ik instap. Om daar die ondersteuning te bieden.’
Volgens eigen zeggen is Esther niet iemand die slechts een klein facet van een heel traject uitvoert: ‘Ik wil overal over mee kunnen denken en bedenken wanneer de juiste mensen ingeschakeld kunnen worden. Sales en marketing kruipen steeds dichter naar elkaar toe. Juist kruisbestuiving werkt daarbij heel goed. Ik zie regelmatig dat organisaties niet precies weten welke software ze hebben aangeschaft. Die software is niet de heilige graal, maar moet wel door de organisatie gedragen worden. Dat betekent dat er gerapporteerd en geïnnoveerd moet worden. Door te meten hoe er op een mail gereageerd wordt of welke blogs er goed worden gelezen, kun je doorpakken.’

Meetbaar
Esther is vooral praktisch ingesteld: ‘Ik werk volgens het ‘business model canvas’ van Alexander Osterwalder. Daarmee breng je het bedrijf tijdens een brainstormsessie in kaart. Ik ben niet iemand die graag veel plannen maakt en interviews gaat houden met mensen in de organisatie, om vervolgens vier maanden later met een advies te komen. Ik werk liever volgens het principe ‘fail forward’. Je probeert iets en het valt mee of tegen. Ik vind het belangrijk dat resultaten meetbaar zijn. Daarom houd ik ook van Google Analytics, want het geeft inzicht in wat wel en niet werkt. En op basis van die informatie kun je je vervolgstappen bepalen. Het is een continu proces, maar als het eenmaal staat, zit mijn taak erop en kan het bedrijf er zelf verder mee aan de slag.’

Meer dienstverlening


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden