BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
ambacht
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Sandra van der Meulen

Passie voor motorsport

Als je Brian Slooten (28) vraagt wat zijn werk inhoudt, dan antwoordt hij lachend: ‘Ik bouw jongensdromen’. In de loods van zijn bedrijf Chassis Factory aan het Westeinde in Oosthuizen ontwikkelt, onderhoudt en bouwt hij onderdelen voor de motorsport. Het bedenken en maken van complete pakketten of specifieke onderdelen voor motorfietsen en auto’s laten zijn hart sneller kloppen.

Acht jaar geleden begon Brian met racen. Brian: ‘In de motorsport wordt veel gevraagd van het materiaal. Ik had de behoefte om zelf bij te dragen aan de techniek om zo beter te kunnen racen. Zo ben ik er eigenlijk ingerold en heb ik jarenlang voor een toonaangevend bedrijf in de motorsport gewerkt. Daar bouwde ik mijn eigen motorfietsen en voor dat bedrijf heb ik ook zes jaar op internationaal niveau geracet. Door mijn technische kennis én mijn ervaringen in de motorsport wilde ik zelf verder met het ontwikkelen en maken van producten die de resultaten in de motorsport kunnen beïnvloeden.’

Zelfstandig

Als constructeur was Brian altijd op zoek naar meer en beter: ‘Begin 2017 heeft dat er toe geleid dat ik voor mezelf begonnen ben. Dat betekende wel dat ik ook mijn plek in de Britse Moto3 klasse moest opgeven, die ik via mijn werkgever had verworven. Erg jammer, maar aan de andere kant is het ook topsport. Je moet er alles voor aan de kant zetten en iedereen achter je hebben. Daar kun je dus niets ‘naast’ doen en ik wilde ook graag met de techniek verder. Nu ondersteun ik het familieteam van coureur Tomás de Vries als monteur. Zo ben ik toch nog aanwezig op het circuit en blijf ik betrokken bij de motorsport.’

Chassis

De naam van zijn bedrijf heeft Brian zorgvuldig gekozen: ‘Het chassis is een belangrijk onderdeel van de motor. Het is de verbinding tussen de dynamische delen die de krachten van het vertragen, sturen en accelereren moeten opvangen. Het ontwerp van het chassis en de materiaalkeuze zijn dan ook van grote invloed. Als coureur zoek je altijd de grenzen op van wat je motor kan. Als constructeur ga ik de strijd aan met g-krachten, aerodynamica en zwaartekracht en maak ik gebruik van materialen als chroom molybdeen, aluminium, rvs en titanium. Ik heb een eigen theorie over motorracen en daar pas ik de techniek op aan. Dat kan gaan van de vering of het frame tot de vorm van de tank of de aerodynamica van de kuip. Zo blijf ik altijd zoeken naar het laatste beetje verbetering binnen de mogelijkheden die er zijn.’

 


 

‘Je kunt wel zeggen dat je het kan, maar zo zijn er nog 20 anderen in de paddock’

 


 

Nichemarkt

Dat de motorsport een nichemarkt is, weet Brian als geen ander: ‘Het is een kleine wereld, maar vakmensen zijn schaars. Als je dan, zoals ik, ook nog een beetje bijdehand bent, dan steekt vanzelf je hoofd boven het maaiveld uit. Ik heb daardoor uit mijn netwerk al diverse opdrachtgevers. Ook de tijd zit natuurlijk mee, het gaat financieel en economisch beter, al moet je jezelf in deze branche wel heel erg profileren. Je kunt wel zeggen dat je het kan, maar zo zijn er nog 20 anderen in de paddock. Je moet het écht laten zien en continue zoeken naar mogelijkheden om, met een team of een coureur waar je je aan bindt, te laten zien wat je in je mars hebt. Zo breng je je producten aan de man. Die mogelijkheden heb ik gelukkig, omdat ik lage onkosten heb.’

 

Project

Ondanks zijn passie voor motoren ligt er nu een frame van een Porsche in de werkplaats: ‘In de autosport en dan vooral in endurance races is de Porsche 904 bekend geworden. Maar originele modellen behouden hun waarde en onderdelen zijn schaars. Een opdrachtgever heeft me daarom gevraagd een replica te maken van de Porsche 904, omdat de vraag blijft groeien. Met zo’n project ben ik ongeveer drie maanden bezig. Langer dan met een gemiddelde motor, maar er komen ook veel meer dingen bij om de hoek kijken. Een set draagarmen, een andere tank, er moet een nieuw uitlaatsysteem gemaakt worden… Er is niks te koop, dus je moet alles zelf maken. Het is een andere tak van sport, maar door al het maatwerk en de techniek minstens zo interessant.’

2019

De plannen van Brian zijn vastomlijnd: ‘Ik heb nu een project in Engeland lopen in de Moto2 klasse. Coureur Tomás de Vries rijdt daar komend seizoen met een frame van mij. Een primeur! Door deze samenwerking heb ik de mogelijkheid om in 2019 samen te werken met een toprijder, zodat ik écht wat kan laten zien. De Britse Superbikes komt één keer per jaar naar het circuit in Assen. Het zou toch geweldig zijn als daar mijn product als eerste over de finish komt!’

Meer ambacht


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden