BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
beauty
icon-auteur Roos Bähr icon-auteur Roos Bähr

Amsterdamse kapsalon in Monnickendam

Loes Lijmer startte 22 jaar geleden haar kapsalon Studio Hair Care aan de haven van Monnickendam. Een jaar later kwam Jolanda Borgman bij haar werken. De dames kenden elkaar al van een Jordanese kapperszaak. Inmiddels voorziet dit tweetal al ruim twee decennia lang klanten van een nieuwe coupe die tijdens een gezellige knipbeurt tot stand komt.

Al 44 jaar is Loes kapster en Jolanda 38 jaar. Beiden zijn geboren en getogen in Mokum. ‘We zijn al oude rotten in het vak’, zegt Jolanda. ‘Ooit werkten we samen in dezelfde kapperszaak in de Jordaan. Toen Loes 22 jaar geleden Studio Hair Care begon, ben ik niet veel later bij haar komen werken.’

Grote vaste klantenkring

Studio Hair Care is op een mooie plek in Monnickendam gevestigd. ‘Voorheen zat er in dit pand een oude rokerij’, vertelt Loes. ‘Het grote verschil met vroeger is dat wij ouder zijn geworden en er inmiddels heel wat kappers zijn bijgekomen. Toch hebben we in al die jaren een grote vaste klantenkring opgebouwd. De flow die in de Jordaan heerste, hebben we hier voortgezet.’
De Amsterdamse inslag is dus merkbaar in de kapperszaak. Jolanda: ‘In Amsterdam waren onze klanten los en open. Als ze naar de markt gingen, vroeger ze of wij ook nog boodschappen nodig hadden. In Monnickendam wonen ook veel Amsterdammers en we merken dat die mensen vaak in deze salon langskomen. Het is hier nooit saai.’ Loes voegt toe: ‘Ook hier komen klanten langs om te helpen als Jolanda bijvoorbeeld op vakantie is. Dan gaan ze de vloer vegen of bekers afwassen.’

‘Praatstoel’

Knippen in combinatie met kletsen maakt dit beroep zo leuk. Jolanda: ‘Alles wordt besproken in de kappersstoel. Mensen vertellen ons over hun werk, relatie, kinderen, echt alles. Ik denk dat ze zich op hun gemak voelen, omdat we natuurlijk toch een beetje vreemden van ze zijn. We bespreken ook minder leuke dingen. Vroeger vond ik dat moeilijk en nam ik die nare verhalen mee naar huis. Inmiddels heb ik geleerd dat het klaar moet zijn op het moment dat ik de deur achter me dichttrek. Natuurlijk vertellen we niets verder van wat er in de zaak wordt besproken.’

‘Ons werk heeft inderdaad een groot sociaal aspect’, aldus Loes. ‘We krijgen hier van jong tot oud over de vloer en dat vinden we erg leuk. We houden ervan om creatief bezig te zijn en mensen blij te maken. Knippen, kleuren, het hele “spectrum” van ons vak. Wat ik weleens lastig vind, is dat klanten soms door een reclame heel hoge verwachtingen hebben. Zij willen het dan “zoals op het plaatje”. Ze vergeten dat die modellen uren gekapt zijn. Het is voor ons helaas niet mogelijk om aan die verwachting te voldoen, ondanks dat we erg ons best hebben gedaan.
Ik denk dat die vertekende beelden in elke branche voorkomen.’

Nog mooier maken

Na ruim twintig jaar hoopt Loes dat mensen het bedrijf kennen als een open en sociale kapsalon waar veel kan. Loes: ‘De klanten blij, gelukkig en nog mooier maken zijn onze doelen. De knipbeurten verlopen op een leuke en gezellige manier en dat maakt dat ze graag terugkomen. Wij doen niet puur ons knipwerk, het is meer dan dat.’

Meer beauty


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden