BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
verenigingen
icon-auteur Roos Bähr icon-auteur Roos Bähr

Kennismaken met… Paul en Jade

Wie zijn de leden van Ondernemend Waterland? En waar houden ze zich mee bezig? In deze rubriek geven ondernemende leden het stokje aan elkaar door middels een vraag. In de vorige editie was Erik de Jongh van Sunforce aan het woord. Hij wil graag van Paul Dikstaal en Jade Ronday, eigenaren van restaurant JOON, weten hoe het is om precies in coronatijd een eigen zaak te starten. 

Restaurant JOON bevindt zich aan het Galgeriet 5B, een prachtige stek aan de haven van Monnickendam. Paul is op z’n dertiende in de spoelkeuken begonnen. Daar begon de liefde voor het vak. Ook Jade heeft al heel wat voetstappen in de horeca liggen. ‘Nadat ik mijn koksopleiding had voltooid, ben ik in steeds kwalitatief betere keukens gaan werken’, vertelt Paul. ‘Ik heb zes jaar in een tweesterrenrestaurant in Amstelveen gewerkt en daar heb ik ontzettend veel geleerd. We bedachten wekelijks nieuwe gerechten, waarbij creativiteit een grote rol speelde.’ Jade heeft vooral ervaring aan de kant van de bediening: ‘Eerst bij het Hof van Marken en nu naast Restaurant JOON ook bij Fort Resort Beemster.’

Coronacrisis

Eind vorig jaar kwam deze locatie op hun pad. Jade: ‘Ervoor hadden we al meerdere zaken bezocht, maar het was het steeds net niet. Deze plek dus wel. In februari hadden we de papieren getekend en daarmee kwam onze droom uit. Het idee is dat we ook meegaan in de nieuwe plannen voor het Galgeriet. Daarom willen we nu zo graag iets moois neerzetten en naam gaan maken.’

Eigenlijk zou het stel op 1 april de deuren van het restaurant openen, maar vanwege de coronacrisis werd dat 1 juni. ‘Het was maar goed ook dat de openingsdatum was verlaat, want een deel van de keuken stond nog in Italië omdat de leveranciers niet reden’, zegt Paul. ‘Toch bleven we er positief instaan. Niemand had dit van tevoren kunnen bedenken. Dit is overmacht. In de maanden waarin we extra tijd hadden, konden we alles nog beter maken en nog leukere gerechten bedenken.’

Wisselend menu

Het is belangrijk dat het menu vaak wisselt. ‘We hebben namelijk best veel vaste gasten en daar zijn we erg dankbaar voor’, vertelt Jade. ‘Die afwisseling van gerechten is leuk voor de gasten, maar ook voor de keukenbrigade. Zo blijft het voor iedereen spannend en leuk. Ik denk dat dat aspect ons ook wel onderscheidend maakt. En we werken uitsluitend met dagverse producten van hoge kwaliteit.’

Sinds half oktober biedt Restaurant JOON ook een thuisbezorgmenu aan. ‘We zijn niet echt ingericht op dat concept, maar omdat de horeca weer op slot ging, moesten we iets’, zegt Paul. ‘Ik heb veel passie voor het vak, dus ik vind het best lastig om het eten in een bakje te doen. Ik ben namelijk gewend om de gerechten mooi op tafel neer te zetten. Toch proberen we ons thuisbezorgmenu ook op een onderscheidende manier bij de klant te leveren. Als we hier doorheen komen, dan kunnen we verder alles aan.’

Paul en Jade geven het stokje graag door aan Nienke Zetzema van Jachthaven Waterland. Hun vraag aan Nienke is: ‘Wat zijn jouw verwachtingen voor 2021?’   

Meer verenigingen


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden