BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
verenigingen

Kennismaken met… Erik de Jongh

Wie zijn de leden van Ondernemend Waterland? En waar houden ze zich mee bezig? In deze rubriek geven ondernemende leden het stokje aan elkaar door. Erik de Jongh, directeur van Sunforce, bijt het spits af. 

Al een kleine acht jaar is Erik actief in zonnepanelenland. ‘Daarvoor heb ik vijftien jaar als beurshandelaar op de Amsterdamse effectenbeurs gewerkt. Ik heb flink wat stappen op de effectenvloer liggen. Uiteindelijk ben ik in de zonnepanelen terechtgekomen. Het leuke aan deze markt is dat het een van de weinige is die meteen voor rendement zorgt. De investering is direct van positieve invloed op de energierekening. Soms kan het financiële rendement wel oplopen tot 20%. Daarnaast zijn zonnepanelen niet alleen vanuit financieel oogpunt een goede aanschaf, maar ook vanwege het milieu.’

Maatwerk

Sunforce werkt voor een uiteenlopend klantenbestand. ‘We zijn met allerlei verschillende opdrachten bezig: woningbouwprojecten die energieneutraal moeten zijn, particulieren, (agrarische) bedrijven. De variëteit is erg leuk. Zo werken we onder andere in opdracht van Pensioenfonds Metaal en Techniek. Hun landelijke woningportefeuille voorzien we van zonnepanelen. Bij dit vak komt meer kijken dan een zonnepaneel, omvormer en een meterkast. We leren nog dagelijks bij en wat we doen blijft altijd maatwerk. Gemiddeld plaatst Sunforce dagelijks tussen de 100 en 120 zonnepanelen.’

Nieuw pand

‘Begin dit jaar hebben we onze intrek genomen in het nieuwe pand in de Baanstee-Noord. Voorheen waren we gehuisvest in Oosthuizen, maar daar barstten we uit ons jasje. We zitten er nu heel royaal bij. Het personeel beschikt over grote werkplekken en de sfeer is prettig. We zijn klaar voor de toekomst. Mede door de 100 zonnepanelen, die eerder in het magazijn stonden te niksen, en die nu op ons eigen dak liggen. In het pand tref je ook de showroom, met werkende omvormers.’

Er is best veel concurrentie in zonnepanelenland, maar Erik weet zich goed te onderscheiden. ‘We werken inmiddels met twaalf mensen op kantoor, waar we de offertes maken, administratie doen, service verlenen en het werk begeleiden. De meeste concullega’s zijn een stuk kleiner qua omvang. Sunforce is landelijk actief en hiervoor werken we met onderaannemers. Voor elke regio hebben we een montageploeg waarmee we samenwerken. In totaal lopen er dagelijks zo’n dertig monteurs rond. De partijen waarmee we in zee gaan, selecteren we heel zorgvuldig. Zowel vooraf als achteraf. We vinden langlopende relaties belangrijk, want dat komt de kwaliteit zeker ten goede.’

De vraag

De vraag die Ondernemend Waterland aan Erik stelt is: ‘Hoe kom jij aan nieuwe klanten?’ 

Het antwoord van Erik: ‘Uiteindelijk werken we reeds samen met grote vaste klanten. Nieuwe (particuliere) klanten werven we door advertenties en verder is mond-tot-mondreclame van belang. Die mond-tot-mondreclame ontstaat doordat we klachtgericht werken en goede service bieden. De klant is tevreden en die vertelt dat door. Op die manier zijn we aan aardig wat nieuwe klanten gekomen. Ons streven is optimale kwaliteit tegen een goede prijs.’  

Erik geeft het stokje graag door aan Paul en Jade van restaurant JOON in Monnickendam. Erik zijn vraag aan Paul en Jade is: ‘Hoe is het om precies in (corona)crisistijd een eigen zaak te starten?’

Meer verenigingen


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden