BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
verenigingen
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Janine Klein

Waterlandbon 5 jaar

In oktober was het 5 jaar geleden dat Ondernemend Waterland, in samenwerking met Stichting Promotie Waterland, de Waterlandbon introduceerde. Een cadeaubon, in coupures van 5 en 10 euro, die bij alle aangesloten organisaties van beide partijen ingeleverd kan worden en bij de Informatiepunten in Monnickendam en Marken gekocht kan worden. In die 5 jaar is de Waterlandbon een begrip geworden in Waterland. We blikken terug op 5 jaar Waterlandbon met één van de initiatiefnemers, Bas van Baarsen.

Wat is de reden geweest om met de Waterlandbon te starten?
Een cadeaubon is een dankbaar geschenk voor veel mensen, maar algemene cadeaubonnen worden vaak buiten Waterland uitgegeven. Met de Waterlandbon bieden we al 5 jaar een alternatief. De bon is niet alleen leuk om te geven, maar ook leuk om te krijgen en we zorgen er bovendien voor dat het geld bij Waterlandse ondernemers besteed wordt en niet in bijvoorbeeld Amsterdam. Zo hebben gever, ontvanger én ondernemer er wat aan.

Wat houdt precies de samenwerking in met Stichting Promotie Waterland?
De informatiepunten in Monnickendam en Marken zijn de enige verkooppunten van de Waterlandbon. Voor de uitgifte van de Waterlandbon is een vertrouwd kanaal nodig, want de opbrengsten moeten van het verkooppunt weer terugvloeien in de kas van onze vereniging. SPW is een belangrijke en betrouwbare schakel in het geheel en helpt ook bij de promotie. Het financiële risico, de garantie dat de bon ook goed besteed kan worden én de uitbetaling aan ondernemers, die bonnen in ontvangst hebben genomen, ligt bij ons.

Hoe is het de afgelopen 5 jaar gegaan?
Het enthousiasme is groot. Mensen die bij de Informatiepunten komen voor een VVV bon gaan, dankzij de informatie van de vrijwilligers aldaar, vaak weg met een Waterlandbon op zak. De Waterlandbon snoept meer en meer marktaandeel af van de verkoop van andere cadeaubonnen bij de Informatiepunten. Bovendien weten steeds meer verenigingen, bedrijven en ook de gemeente de Waterlandbon te waarderen. De bon wordt bijzonder vaak als prijs bij een evenement of als eindejaarsbedankje cadeau gegeven. Vooral in de laatste maanden van het jaar worden er bijzonder veel bonnen verkocht.

Wat kunnen ondernemers doen om aan het succes bij te dragen?
Er komt komend jaar meer aandacht voor de Waterlandbon vanuit ons cluster Detailhandel. Hiermee willen we de besteedbaarheid van de bon stimuleren. Met de bon kun je als ondernemer toegevoegde waarde bieden voor je klanten. Door bijvoorbeeld een vaste week in de maand speciale acties te bedenken, waarbij de klant met betaling met de Waterlandbon, nog meer voordeel kan behalen. Zo stimuleer je de verkoop én promoot je de Waterlandbon.

Wat zijn de toekomstplannen?
We hebben in eerdere evaluaties al geconcludeerd dat bonnen van 5 en 10 euro veilig zijn. De verleiding is klein om voor dit bedrag fraude te plegen. We hebben wel andere coupures overwogen, maar met deze twee coupures kun je velerlei bedragen samenstellen en de bonnen in meerdere winkels besteden. Ook hebben we een digitale versie onderzocht, maar tot op heden is dat nog niet zo succesvol als de papieren versie, die goed past bij ons en de ondernemers. De kosten voor uitgifte en productie zijn wat tegen gevallen en de administratieve handelingen vragen meer aandacht dan verwacht, maar we zien wel dat de Waterlandbon effect heeft. Het levert een positieve bijdrage aan de bestedingen bij ondernemers binnen onze gemeentegrenzen. Dus wordt aan het voortbestaan niet getwijfeld.

Meer verenigingen


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden