BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
dienstverlening
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Sandra van der Meulen

De attentiewaarde van print

Hoewel het medialandschap in de afgelopen decennia aan verandering onderhevig is, is printmedia niet weg te denken uit het totale media-aanbod. ‘Juist omdat de attentiewaarde vele malen hoger is’ volgens experts Marco Velseboer en Mario Smit van Koopmans’ Drukkerij in Zwaag, waar het nog naar verse inkt ruikt.

Het bedrijf aan De Oude Veiling is van oorsprong een familiebedrijf waar eerst Marco en later ook Mario eigenaar van zijn geworden. Mario: ’De manier waarop we samenwerken met elkaar en de sfeer in het bedrijf zijn nog steeds familiair te noemen. We kennen geen formele hiërarchie en werken samen met respect voor elkaar. We hebben veel klanten die al van oudsher klant zijn en waarmee we een echte vertrouwensband hebben opgebouwd. We hechten veel waarde aan de manier van samenwerken en communiceren met elkaar.’

Marco: ‘De vraag is wat het opdrachtgevers waard is om een hogere attentiewaarde te hebben’

Advies

In die samenwerking is het geven van gedegen advies belangrijker geworden. Marco: ‘We merken in het algemeen dat de grafische kennis vervaagt. Het is ook de reden dat alle ontvangen bestanden goed door onze collega’s in de studio worden nagekeken, voordat we tot drukken overgaan. Die extra controle is absoluut een meerwaarde. Daarnaast worden we vaak aan tafel gevraagd om als sparringpartner mee te denken. Dan heeft een klant een bepaald idee en kunnen wij toetsen wat er mogelijk is, zowel qua papier als qua drukwerk. Niet alles kan, maar we houden wel van een uitdaging. Zo hebben we recent een fantastisch presentatieboek gemaakt voor een grote leverancier van sanitair artikelen dat met heel veel handwerk gerealiseerd is.’

Drukwerk

Het drukwerk dat Koopmans’ levert is divers. In de drukkerij liggen bijsluiters en gebruiksaanwijzingen naast verpakkingen, displays en huisstijlen. Mario: ‘Voor een aantal klanten maken we ook totaalpakketten die we voor hen naar hun winkels sturen. En voor diverse evenementen verzorgen we mailings waarbij de deelnemers voorzien worden van Z-cards, entreebewijzen en bijvoorbeeld consumptiemunten en een parkeerkaart.’

Verpakkingen

Vroeger werden verpakkingen bij specifieke kartonnage-drukkerijen gemaakt. Marco: ‘Maar we zagen dat er een markt voor was en zijn ons er destijds in gaan verdiepen. Het maken van verpakkingen is nu een nog groter deel van de omzet geworden. Het mooie is dat wij op een van onze machines ook een proefmodel kunnen maken. Daardoor zien we gelijk waar we tegenaan lopen: gaat het vouwen goed en staat het drukwerk er goed om op? Vaak krijgen we bij de offertevraag van een klant al een conceptbestand waarmee we zo’n model kunnen maken. Dan kunnen we gelijk laten zien wat er mogelijk is. We zien dat er voor verpakkingen vaak andere afwegingen gemaakt worden. Ze mogen wat kosten. En dat is ook logisch, want een mooie, luxe uitstraling van de verpakking verkoopt nu eenmaal beter.’

Attentiewaarde

Ondanks dat er veel digitaal gaat, is print aan een comeback bezig. Marco: ‘Een klant van ons had als uitgangspunt online only, maar is daar inmiddels van teruggekomen. Hun verkopers gingen bij klanten langs, maar konden alleen wat op een scherm laten zien. Dat werkte vaak toch niet goed. En daarom drukken we nu de brochures weer, zij het in een kleinere oplage. De attentiewaarde van drukwerk is nu eenmaal veel hoger. Ga maar eens bij jezelf na hoeveel mails je ongelezen uit de mailbox verwijdert. Wil je als bedrijf met je medewerkers of je klanten – of dat nu particulieren of bedrijven zijn – communiceren dan heeft print zeker extra meerwaarde. Natuurlijk zijn de kosten hoger, mede door de hoge portokosten, maar de vraag is wat het opdrachtgevers waard is om een hogere attentiewaarde te hebben.’

Mario: ‘In het kader van duurzaamheid zal de keuze voor een kartonnen verpakking steeds vaker genomen worden’

Toekomst

Waar regulier drukwerk is afgenomen, zien de mannen in de toekomst kansen voor verpakkingen. ‘In het kader van duurzaamheid zal de keuze voor een kartonnen verpakking steeds vaker genomen worden. Die duurzaamheid is ook in onze branche een focuspunt. Binnen onze inkooporganisatie overleggen we hoe we duurzamer kunnen produceren op zo’n manier dat de kwaliteit niet afneemt. Dat gebeurt in kleine stapjes om de balans goed te houden. Uiteindelijk willen we onze klanten natuurlijk wel altijd de best denkbare oplossing én kwaliteit bieden!’ besluit Mario.

Meer dienstverlening


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden