BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
dienstverlening
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Arnold van der Zee

Ellen Nijssen: ‘Juist bij kleinere bedrijven kan ik het verschil maken’

Al jaren geeft Ellen Nijssen (42) juridisch- en organisatieadvies aan bedrijven. In eerste instantie in loondienst, later als aandeelhouder bij een oliebedrijf in Rotterdam. Toen dat bedrijf verkocht werd zag zij haar kans schoon en begon voor zichzelf.

Ellen werkte bijna twaalf jaar bij het op- en overslagbedrijf in de olie voor het verkocht werd: ‘Ik stond daardoor op een kruispunt: koop ik mezelf in het nieuwe bedrijf in of ga ik wat anders doen? Inkopen heb ik wel overwogen, maar dat betekent ook dat ik me voor de komende jaren weer verbind aan hetzelfde bedrijf. Eigenlijk vond ik dat het tijd was voor wat anders. Ik had al eerder met het idee gespeeld om voor mezelf te beginnen, dus dit was mijn kans. Ondanks dat was het een spannende beslissing, omdat je weet wat je hebt en niet weet hoe het zal gaan als ondernemer.’

Open & Eerlijk

Vanuit haar bedrijf Flexcellence geeft Ellen sindsdien juridisch advies, vooral op het gebied van arbeidsrecht, en adviseert ze bedrijven op het gebied van personeelszaken. In haar nieuwe rol moet Ellen als buitenstaander aan kunnen voelen hoe de organisatie in elkaar steekt en waar de pijnpunten liggen: ‘Het voordeel is dat een bedrijf vaak pas belt als er een probleem is. Daardoor weet ik – meestal vanuit de werkgever gezien – waar de schoen wringt. Dat kan zijn een conflict met een medewerker, een langdurig ziektegeval, ruzie op de werkvloer, niet functionerende mensen of een negatieve werksfeer. Door gesprekken met de medewerkers kan ik ook de andere kant van het verhaal boven tafel krijgen, waardoor ik een goede afweging kan maken en goed kan adviseren wat de vervolgstappen zijn. Het doel is de situatie voor alle partijen open en eerlijk op te lossen.’

‘In een kleinere gemeenschap is het nog belangrijker om op een correcte manier met elkaar om te gaan’

 

Oplossingsgericht

Ondanks dat Ellen door de werkgever ingehuurd wordt, wordt zij gezien als onafhankelijke, neutrale tussenpersoon: ‘Mensen zijn vaak blij dat er iemand is die naar ze wil luisteren. Veelal ervaren ze zelf ook een probleem, maar weten ze niet zo goed wat ze er mee moeten. Doordat de relatie met de werkgever verslechterd is, kunnen ze het daar niet mee bespreken en blijft de situatie voortduren. De werknemer is vaak niet degene die er een externe adviseur bijhaalt. En als die er iemand bijhaalt, is dat meestal via de rechtsbijstandsverzekering en dan escaleert het onnodig. Dan zit je meteen in een arbeidsconflict. Het is veel prettiger om voortijdig in te grijpen. Dan is de verstandhouding nog zodanig dat er nog wat te regelen is onderling. Wat overigens ook kan leiden tot uitdiensttreding, maar dan op een correcte manier met wederzijds goedvinden, zonder dat er met modder gegooid wordt. Hoewel ik juridisch advies geef, probeer ik te voorkomen dat het een juridisch conflict wordt. Het woord ‘juridisch’ wordt altijd als negatief gezien, daarom profileer ik mezelf liever als organisatieadviseur.’

Vliegende start

Nog voordat Ellen was begonnen werd zij benaderd door een contactpersoon: ‘Daardoor heb ik het afgelopen jaar 3 dagen per week op een opdracht gezeten. Een heel mooi begin! Toch breidt mijn netwerk zich in deze regio steeds meer uit. Ik heb gemerkt dat kleinere bedrijven, zeg vanaf 5 medewerkers, veel te lang wachten met het inschakelen van hulp bij een probleem. Ook omdat ze denken dat bij juridische dienstverlening gelijk een dure advocaat moet worden ingehuurd. Vaak zijn dit wel de ondernemers die `s nachts wakker liggen van de problemen. Bij kleinere bedrijven heeft een probleem ook een veel grotere impact. Ga maar na: als je duizend medewerkers hebt, is één langdurig zieke of onruststoker minder problematisch dan als je maar tien medewerkers hebt. De voldoening om voor deze bedrijven te werken is voor mij veel groter. Zo’n ondernemer is ontzettend blij als het probleem is opgelost – ongeacht de uitkomst – want er is weer rust in de tent en in hun hoofd.

Ik vind het heel belangrijk dat je, ook al moet je afscheid nemen van een medewerker, eerlijk en open met elkaar om de tafel gaat. Je komt elkaar overal tegen in deze kleine gemeenschap. Dat maakt het nog belangrijker om op een correcte manier met elkaar om te gaan.’

Meer dienstverlening


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden