Hoewel gemeente Edam-Volendam nog overweegt om vanaf 2032 een glasvezelnetwerk aan te leggen in alle kernen van de gemeente, zorgt een burgerinitiatief van stichting Zeevangnet ervoor dat Zeevang komend jaar al voorzien wordt van deze stabiele en snelle aansluiting. Er is nog weinig zichtbaar, maar achter de schermen wordt met man en macht gewerkt aan de realisatie van dat netwerk. We praten erover met Paul van Wanrooij, directeur van TriNed.
TriNed is de onafhankelijke provider die in Zeevang internet, televisie en telefonie aan gaat bieden aan particulieren en klein-zakelijke klanten. Het netwerk dat hiervoor aangelegd moet worden, wordt gerealiseerd door E-Fiber. De voorbereidingen voor de fysieke aanleg van het netwerk zijn inmiddels in volle gang. Paul: ‘Het doel van stichting Zeevangnet is om glasvezel in Zeevang te realiseren. In dat doel zijn zij geslaagd, want we zijn momenteel in de realisatiefase, maar daar ging een heel traject aan vooraf.’
Rendabel
De investering voor zo’n netwerk loopt in de miljoenen: ‘Voordat een partij als E-Fiber besluit de investering te doen om dat netwerk aan te leggen, willen zij eerst weten of het rendabel is. Stichting Zeevangnet heeft ons bedrijf uitgekozen als primaire provider. Samen met de stichting en E-Fiber, en in overleg met de gemeente, hebben wij er voor gezorgd dat er voldoende grond is om dat glasvezelnetwerk ook daadwerkelijk aan te leggen. Gezien de investering was het van belang dat 55% van de Zeevangers meedoet. Hiervoor hebben we op velerlei manieren de aandacht van de inwoners gevraagd en informatiebijeenkomsten gehouden. Met een positief resultaat tot gevolg in een relatief korte periode.’
Initiatief
Had stichting Zeevangnet dit initiatief niet genomen, dan had men er nog lang op een glasvezelnetwerk kunnen wachten, zo vermoedt Paul: ‘Een lokaal initiatief, vanuit een gemeente, werkgroep of een stichting als deze, zorgt dat er aandacht komt voor het onderwerp. Als je kijkt naar de opbouw en ligging van Zeevang zijn er gebieden die aantrekkelijker zijn om zo’n netwerk te verwezenlijken. Door de relatief lage inwonersdichtheid op het aantal vierkante meters, en de hoeveelheid water, vergt het niet alleen een grotere investering, maar hebben we ook te maken met meer belanghebbenden, denk bijvoorbeeld aan het Hoogheemraadschap en Rijkswaterstaat.’
Paul van Wanrooij:
‘Glasvezel levert een betrouwbare en snelle verbinding op.
Waar je ook gevestigd bent’
Uitrol in fases
De realisatie van het netwerk wordt gedaan in fases: ‘Elke woning en elk bedrijfspand in Zeevang moet geschouwd worden. Er wordt gekeken waar de aanlevering binnen moet komen en waar er binnen een kastje afgemonteerd moet worden. De planning is te starten in Kwadijk en vanaf daar noordwaarts te gaan, met als laatste fase Beets. Het wachten is nog even op de benodigde vergunningen. Ondertussen zijn alle materialen besteld en is een opslag- en uitvalsbasis in Zeevang geregeld, dus als de vergunningen rond zijn kan het ineens snel gaan.’
Stabiel & Snel
Als dat netwerk dan in zijn geheel gerealiseerd is, kan Zeevang rekenen op een stabiel en snel netwerk: ‘Het voordeel van glas is dat het relatief nieuw is, maar dat de kinderziektes er al jaren uit zijn. Dat levert een betrouwbare en snelle verbinding op, waar je ook gevestigd bent. Omdat het glas is, heeft het geen last van weersinvloeden of corrosie. Het is een slijtvast product en kent geen geleiding. Ook de kwaliteit hangt niet af van de afstand tot de centrale, zoals dat bij traditionele bekabeling het geval is. TriNed levert 500Mbit, dus dan heeft elke aansluiting ook echt 500Mbit. Door glasvezel komt er ook een keuze en marktwerking is over het algemeen gunstig voor de consument. Zeevangnet blijft nu en in de toekomst als belangenbehartiger optreden.’
‘Zonder Zeevangnet had men hier nog lang
op en glasvezelnetwerk kunnen wachten’
TriNed
Die particulier en klein-zakelijke klant krijgt bij TriNed een volledig pakket met internet, tv en telefonie voor €56 per maand. Bovendien kan de klant rekenen op de goede service van TriNed: ‘Wij zijn niet de grootste provider van Nederland, maar zijn wel groeiende in de markt. Op dit moment kunnen we circa 500 aansluitingen per maand realiseren, maar de verwachting is dat we dat op korte termijn kunnen opschalen naar 1000. Geleidelijke groei zorgt ervoor dat onze geschoolde medewerkers onze klanten goed te woord kunnen staan en goed kunnen helpen. Maar groter worden is zeker niet het belangrijkste. Je moet uiteindelijk wel kunnen waarmaken wat je belooft.’