BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
dienstverlening
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Babiche Tervoort

Persoonlijke benadering in verzekeringen

Dat er in anderhalf jaar veel kan gebeuren, blijkt wel als we bij Conny Veenboer van Onderlinge Waterland | De Veenhoop in Oosthuizen aanschuiven. Enthousiast steekt ze van wal over de veranderingen die er de afgelopen tijd hebben plaatsgevonden.

Begin 2022 was de fusie tussen Onderlinge Waterland en Onderlinge De Veenhoop een feit. Conny: ‘Het was een intensief jaar waarin we zo’n 60-70% van de overgenomen klanten hebben kunnen bezoeken. Dat is belangrijk, omdat we op die manier weten wat er speelt bij deze klanten en zij ook weten wat wij voor ze kunnen betekenen. Die persoonlijke aandacht is kenmerkend voor onze werkwijze. Daarom is er afgelopen jaar ook een extra medewerker in de buitendienst aan de slag gegaan, die veel expertise met zich meebrengt. Dat is fijn, want het is een intensieve portefeuille die we destijds hebben overgenomen. Ik heb veel respect voor hoe Jos Molenaar dat tot vorig jaar in zijn eentje wist te bolwerken!’

Stolpen

Wat die portefeuille intensief maakt is het soort klant. ‘Het gaat hier vaak om eigenaren van grote stolpen met een rieten kap. Van dit soort objecten hadden we er wel een aantal, maar nu is dat aantal significant. Deze zijn risicovoller bij brand en voor veel verzekeraars is dat de reden om ze niet meer te willen verzekeren. Wij doen dat wel, dus dat moet zorgvuldig. Dat houdt in dat we ze moeten taxeren. Want als een oude stolp afbrandt, dan moet die wel herbouwd worden volgens de huidige bouwnormen. Wat 10 jaar geleden gekocht is voor een half miljoen kan, door stijgende kosten van materiaal en mensen, nu zomaar een miljoen kosten. Het is dus belangrijk dat goed in kaart te hebben en te registreren. Om die reden zijn we ook op kantoor met een medewerker gegroeid.’

Conny: ‘Wat 10 jaar geleden gekocht is voor een half miljoen kan, door stijgende kosten van materiaal en mensen, nu zomaar een miljoen kosten’

Betrokken

Ook de mentaliteit van deze stolpeigenaren is, in positieve zin, anders. ‘Ze zijn veel meer betrokken. Veel van deze mensen kennen elkaar en zoeken elkaar op. We zagen vorig jaar veel geïnteresseerden tijdens onze algemene ledenvergadering, die de gelegenheid te baat namen om elkaar weer te spreken. Het voelt voor hen echt als een collectief. Dat maakt ook dat ze kritisch zijn op de uitkeringen die wij bij (brand)schade moeten doen. Omdat we geen winstoogmerk hebben als maatschappij, komt de winst ten goede aan onze leden door middel van premierestitutie. De afgelopen twee jaren was die restitutie 12,5%. Dat is een verschil ten opzichte van andere maatschappijen. Dat zorgt er, in combinatie met onze uitstekende verzekeringsvoorwaarden tegen een lage premie, voor dat we veel trouwe klanten hebben en we via mond-tot-mond reclame ook regelmatig nieuwe klanten verwelkomen. Op 25 april aanstaande is onze volgende algemene ledenvergadering. Na afloop komt Helga van Leur ons meer vertellen over klimaatverandering. Een interessant en actueel onderwerp dat ook invloed heeft op verzekeringen!’

‘Veel verzekeraars willen risicovollere stolpwoningen met rieten dak niet meer verzekeren, maar wij doen dat wel’

Verzekeringen

Niet alleen het aantal klanten is afgelopen jaar gegroeid, ook het aantal verzekeringen per klant groeide. ‘Voorheen was de keuze voor de klanten die we hebben overgenomen beperkt, maar wij bieden ze sinds de overname het hele scala aan verzekeringsmogelijkheden op particulier, zakelijk en agrarisch gebied. Eigenlijk kunnen ze nu bij ons terecht voor elke verzekering, van inboedel- tot reis- en van milieuschade tot (bedrijfs)aansprakelijkheidsverzekering. Veelal kunnen we die tegen een aantrekkelijke prijs en altijd met een goede dekking voor onze klanten verzorgen.’

Toekomst

Door de meest recente fusie zit het kantoor aan de Raadhuisstraat in Oosthuizen in het hart van het werkgebied, dat van landelijk noord tot Den Helder loopt. ‘Natuurlijk willen we in de komende jaren gestaag doorgroeien. We merken dat het ‘ouderwetse’ persoonlijk contact en het langskomen bij de klant weer steeds meer waarde krijgt. Mensen willen weer graag gezien en gehoord worden en willen geen nummertje in het computersysteem zijn. Laat die persoonlijke benadering nu precies zijn waar wij altijd al goed in zijn geweest!’

Meer dienstverlening


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden