BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
dienstverlening
icon-auteur Roos Bähr icon-auteur Babiche Tervoort

Samen goed verzekerd

Zorgeloos en goed verzekerd zijn is heel belangrijk en daar weet het team van Onderlinge Waterland | De Veenhoop alles van. Bij deze maatschappij, die geen winstoogmerk heeft, kun je terecht voor particuliere, zakelijke en agrarische verzekeringen. Je kunt rekenen op persoonlijk advies, een eerlijk product en een kantoor om de hoek. Kantoormanager Conny Veenboer vertelt meer.

Onderlinge Waterland | De Veenhoop is al meer dan 227 jaar een vertrouwd gezicht op het gebied van verzekeringen. ‘Van oudsher is de maatschappij ontstaan vanuit boeren’, zegt Conny. ‘Op het moment dat één van hen te maken kreeg met tegenslag, bijvoorbeeld brand, werd de gedupeerde geholpen door geld uit de gezamenlijke pot te halen. Na ruim 200 jaar is die gedachte, waarbij saamhorigheid voorop staat, onveranderd gebleven. Ook al zijn er inmiddels verschillende fusies geweest waardoor we zijn gegroeid. Door de jaren heen zijn we van 100 naar 2458 leden gegaan.’

Geen klanten, maar leden


De verzekeraar spreekt niet over klanten, maar over leden. ‘We zijn zelf verzekeraar, maar we kunnen voor onze leden ook als tussenpersoon fungeren, bijvoorbeeld als iemand op zoek is naar een autoverzekering. Onze leden bevinden zich over het algemeen tussen Amsterdam en Den Helder. Soms ook iets verder weg, als iemand verhuist. De verzekering mag dan worden meegenomen, maar hij of zij kan er ook voor kiezen om naar een andere Onderlinge te gaan. Nederland telt er in totaal ongeveer 21. Ieder lid is welkom om de jaarlijkse ledenvergadering bij te wonen. Daar wordt bijvoorbeeld gesproken over de premierestitutie. Dit is mogelijk omdat we zonder winstoogmerk opereren.’

Conny: ‘Transparantie kenmerkt onze werkwijze’

Begin 2022 is de laatste fusie tussen Waterland en De Veenhoop geweest en het ziet er niet naar uit dat er binnenkort weer iets soortgelijks volgt. ‘Op dit moment werken we met vijf adviseurs op kantoor en we hebben een bestuur boven ons dat heel prettig met ons meedenkt. Ik ben blij met hoe het nu gaat, ook al wordt alles lastiger doordat er continu nieuwe regels bijkomen. Gelukkig kunnen we daar vooralsnog aan voldoen. En ook juist deze ontwikkelingen houden het werk interessant. Daarnaast zijn wij natuurlijk ook druk bezig om groener te worden. Zonnepanelen, ledverlichting, elektrische bedrijfsauto’s. En we gaan meer en meer digitaal werken. Dat scheelt papier en het is een stuk sneller.’

Persoonlijke benadering


Eén ding zal niet veranderen. ‘Nog steeds bezoeken we ieder nieuw lid dat zich bij ons aanmeldt. En we gaan zelf kijken bij schades, want we willen de situatie met eigen ogen aanschouwen. Dit is belangrijk omdat het bedrag voor de dekking uit dat algemene potje komt waar de leden premie voor betalen. Transparantie kenmerkt onze werkwijze. Daarnaast hebben wij tijdens kantooruren geen antwoordapparaat, maar je krijgt altijd iemand persoonlijk te spreken. Ook na werktijd zijn wij voor calamiteiten bereikbaar. Ik ben er trots op dat we door de jaren heen nooit onze eigen identiteit zijn verloren. We hebben ons staande weten te houden, ondanks de snelle internetwereld. Wij zijn nog altijd aanwezig op de hoek van de straat in het dorp Oosthuizen waar de deur voor iedereen openstaat. Ik denk dat dat dan ook het antwoord is op de vraag waarom wij de ondernemersprijs 2023 zouden verdienen.’

Meer dienstverlening


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden