BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
dienstverlening
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Rick Leeman

‘We zijn het verlengstuk van het MKB’

Na haar stage bij een administratiekantoor, nu bijna 40 jaar geleden, kon Margreet de Wolf er na haar opleiding direct aan de slag. Ze leerde er de fijne kneepjes van het vak en nam het bedrijf in 2008 van haar werkgever over. Sindsdien is het klantportfolio van De Wolf Administraties uitgebreid. En ook voor 2022 heeft Margreet grootse plannen.

Het kantoor van de Monnickendamse ondernemer staat in Amsterdam-Noord. Van hieruit verzorgt ze met haar team de administraties van een diversiteit aan bedrijven. Margreet: ‘We werken grofweg voor het midden- en kleinbedrijf. Daarvoor verzorgen we de btw-aangiftes, aangiftes vennootschapsbelasting, de loonadministratie, de jaarstukken en vervolgens de aangifte inkomstenbelasting. Daarnaast geven we advies op fiscaal gebied. Iedereen heeft hier zijn specialisme in één of meer van deze vakgebieden en zelf ben ik allrounder. Aan klanten leg ik het altijd zo uit: wij zijn net als de huisarts, we zijn er voor reguliere zaken en het onderhoud. Voor verder onderzoek of aanvullende behandelingen verwijzen we door naar specialisten en blijven we, net als de huisarts, bij het traject betrokken.’

NOAB

Met haar bedrijf is Margreet aangesloten bij de Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen. ‘In ons vakgebied is dit de branchevereniging in het MKB-segment. Het lidmaatschap wordt pas toegekend als je aan verschillende eisen voldoet. Het keurmerk geeft klanten het vertrouwen dat we up-to-date kennis van zaken hebben en onze dienstverlening en adviezen van goede kwaliteit zijn. Daarvoor moeten we steeds weer nieuwe accreditatiepunten halen. Zo beschikken we altijd over actuele vakkennis en kunnen we die kennis toepassen op de administraties van onze klanten. Het geeft ons als bedrijf het voordeel dat we er ook advies in kunnen winnen als we een vraag krijgen waar we zelf de expertise niet voor in huis hebben. Vaak weet ik dan het globale antwoord wel, maar dat kan ik dan bij de NOAB laten toetsen. Bovendien kunnen we via de NOAB klanten opvoeren voor Horizontaal Toezicht. Dat betekent dat de aangiften die wij voor deze klanten verzorgen, in principe direct worden geaccepteerd door de Belastingdienst, omdat zij vertrouwen op de professionaliteit van ons als NOAB-lid.’

‘Het digitaal werken biedt zowel ons als onze klanten voordelen’

Digitaal

In al die jaren heeft Margreet de manier van werken flink zien veranderen. ‘Vroeger stonden de kasten hier vol met mappen met papieren administraties van onze klanten. Wij verwerkten dit in onze boekhoudkundige software, want daar werken we wel al heel lang mee. Drie jaar geleden hebben we het besluit genomen om alles te digitaliseren. Klanten leveren hun administratie sindsdien digitaal bij ons aan. Dat ging niet van de een op andere dag natuurlijk. Sommige klanten gingen moeiteloos over, andere klanten hebben daar wat meer begeleiding bij nodig gehad. Daarbij hebben we onze klanten zoveel mogelijk ondersteund. Het digitaal werken biedt zowel ons als onze klanten voordelen. Zo werkt het voor ons efficiënter en daardoor heeft de klant ook eerder inzicht in de cijfers.’   

Stage

Margreet vindt het belangrijk om ook plek te hebben voor stagiaires: ‘Stagiaires zijn de medewerkers van de toekomst. Het mes snijdt aan twee kanten, want zij leren in de praktijk wat hun opleiding inhoudt en ik zie gelijk of het werk bij ze past. Dat kan zomaar zo’n topper zijn die we graag aan ons willen binden na de opleiding. Zo ben ik natuurlijk ook zelf begonnen. Net als in andere branches liggen goede medewerkers niet voor het oprapen. Ik ben dan ook blij dat we een solide team hebben waar ik op kan rekenen.’

Mensenmens

Als je Margreet vraagt wat zij het leukste vindt aan haar werk, dan is haar antwoord luid en duidelijk. ‘Het werken met mensen is het allerleukst. Natuurlijk vind ik werken met cijfers leuk, maar het persoonlijke contact, het meedenken en inspelen op de behoefte van de klant en het sparren over mogelijkheden vind ik nog veel leuker. Daarom bespreek ik bij voorkeur de jaarcijfers zelf met de klant. Voor veel ondernemers is de administratie een ondergeschoven kindje. Ze doen het omdat het moet en hebben er te weinig kennis van. Tijdens zo’n gesprek nemen we het jaar door: wat valt er -positief of negatief – op? En waarom? Hoe verhoudt het zich tot voorgaande jaren? Waar kan beter op gestuurd worden en wanneer kan een zzp’er beter een BV beginnen bijvoorbeeld? Het zijn allemaal zaken die ik uit de cijfers haal en waarover ik de ondernemer graag van advies voorzie. En natuurlijk geven we ze ook duidelijkheid over wat wettelijk gezien wel en niet kan.’

‘Natuurlijk vind ik werken met cijfers leuk, maar het werken met mensen is het allerleukst’

Dat scannen van de cijfers doen ze ook tussentijds al, bijvoorbeeld bij de kwartaalaangifte. ‘We werken volgens het vier ogen principe en als er dingen afwijken van de kwartalen of jaren daarvoor, dan controleren we dat en stellen we vragen over de oorzaak daarvan, zodat we weten wat er bij de klant speelt. We zijn van veel MKB’ers, die doorgaans niet de middelen hebben om zelf een boekhouder in dienst te hebben, het verlengstuk en die rol vervullen we graag, alsof we bij het bedrijf zelf werken.’

Plannen

Per 1 januari 2022 zet Margreet met haar bedrijf een nieuwe grote stap. ‘Het afgelopen jaar heb ik intensief met Jaap Vlugt van het gelijknamige administratiekantoor uit Monnickendam om tafel gezeten. Hij wil met vervroegd pensioen, maar wil ook dat zijn klanten goed terechtkomen. Daarvoor heeft hij mij benaderd en in de gesprekken bleken we een goede match. Onze manier van werken komt overeen en we vinden beiden het persoonlijke contact belangrijk. Dat ik ook uit Monnickendam kom en veel van zijn klanten ook ken, helpt daar natuurlijk enorm bij. Jaap rondt alle stukken van 2021 nog af voor zijn klanten en vanaf 2022 nemen wij het stokje van hem over, maar blijft hij nog wel op de achtergrond aanwezig. Ook zijn klanten kunnen straks rekenen op onze persoonlijke aandacht en ons gedegen en kundige administratiewerk!’  

Meer dienstverlening


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden