BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
retail
icon-auteur Sandra van der Meulen icon-auteur Sandra van der Meulen

Verliefd op brillen

Koopman optiek, er zullen weinig Purmerenders zijn die de opticien niet kennen. Eigenaar Bert Koopman (56) kan na al die jaren nog steeds helemaal verliefd worden op een mooie bril. ‘Ik wil de mooiste monturen in huis hebben. Daar word ik een heel blij mens van.’

Het familiebedrijf is in 1890 in Purmerend gestart door de overgrootouders van Bert. ‘Inmiddels run ik de winkel 33 jaar met een vast team van 15 man. En de volgende generatie Koopman staat al klaar, want mijn dochter Isabel werkt nu ook in de zaak. Het is een hele eer om met mijn dochter te mogen werken.’

Hotelschool

Van de vier kinderen van Bert en zijn vrouw is Isabel de eerste geweest die haar vader wilde opvolgen. ‘Ik riep dat al als klein meisje. Toch heeft mijn vader mij geadviseerd om eerst een andere opleiding te gaan doen. Dat is de Hotelschool geworden, een leuke en brede opleiding. Ik heb daar veel geleerd over hoe je met gasten en klanten om moet gaan. Na de Hotelschool ben ik de opleiding voor optiek gaan volgen in Rotterdam en heb daarna stage gelopen bij een brillenzaak in Hoofddorp. En nu werk ik fulltime bij mijn vader. Dat gaat heel goed, ik leer veel van hem. En ook van opa (87), die nog regelmatig langskomt in de winkel.’

Gezondheid

De Purmerendse zaak staat bekend om het hoge niveau van optiek; de ogen worden met de allernieuwste apparatuur opgemeten. Bert: ’Dit vak van pure optiek is zo ontzettend mooi. Het is handwerk, je bent bezig met monturen, met glas maar ook met de gezondheid van de ogen. Ik vind het mooi om dit vak te leren aan de volgende generatie. Doordat het verschillende facetten heeft, ga je een voorliefde ontwikkelen voor bijvoorbeeld de werkplaats of het opmeten van de ogen. Ik kan echt genieten van het maken van een mooie passende bril voor de klant. Dat hij of zij met een beter zicht en gevoel de winkel verlaat.’

‘Ik vind het een eer om met mijn dochter te mogen werken’

Chanel

De ondernemer is altijd op zoek naar bijzondere brillen of mooie accessoires voor zijn etalage. ‘We krijgen binnenkort een heel gaaf Japans brillenmerk. We zijn de enige in Nederland die dit merk in huis heeft. Ook heb ik laatst op een veiling een geel mantelpakje van Chanel gekocht, om te gebruiken in de etalage met de Chanel brillen. Dan komen de brillen van dit exclusieve merk nog beter uit.’

Maatschappelijk betrokken is Bert absoluut. ‘Wij hebben het heel goed in deze wereld, maar er zijn zat bevolkingsgroepen die het niet goed hebben. Ik steek graag mijn handen uit de mouwen en ben impulsief. Dus als er ergens hulp nodig is, dan ga ik ook helpen. In Zuid-Afrika hebben we met stichting Masechaba onder andere een brillenproject voor kinderen en een schooltje voor weeskinderen met aids. Met weinig moeite bereiken we daar best veel en dat is mooi. ‘Mijn hart is zo blij’ kreeg ik als reactie op de brillen voor de kinderen terug. Dat is toch prachtig? Daar haal ik weer inspiratie uit.’

Bezinning

Corona heeft ervoor gezorgd dat het team van Koopman nog hechter is geworden. ‘De eerste week van de eerste golf zijn we dichtgegaan om even tot bezinning te komen. We hebben veel met elkaar gepraat over onze angsten en uitdagingen en zijn vervolgens aan de slag gegaan met het coronaproef inrichten van de winkel en hebben geïnvesteerd in apparatuur waarbij je op afstand de sterkte kunt meten. Het is belangrijk dat de sfeer goed blijft en dat is gelukkig ook zo. Twee keer per week halen we een appeltaartje van De Bonte Koe en delen dat uit aan de klanten. Die kleine dingen worden gewaardeerd.’

Kijkend naar de toekomst heeft de ondernemer niet veel meer op zijn verlanglijstje staan. ‘Een tweede vestiging heb ik al geprobeerd, maar dat bleek geen succes door verschillende oorzaken. Ik geniet van wat ik nu heb, van deze zaak en het loyale team. Met elkaar houden we het niveau van de winkel hoog door een uniek stukje optiek te leveren, wat niemand heeft in Purmerend. Thuis word ik iedere dag door vijf honden welkom geheten en kan ik mijn ziel en zaligheid in de keuken kwijt. Ik verveel me nooit. Ik ben een gelukkig man en een trotse vader.’  

Meer retail


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden