BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
retail
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Sandra van der Meulen

60 jaar brood & banket

In 2020 is Bakkerij Kees Gutter al zestig jaar in Monnickendam gevestigd. Wat kleinschalig begon aan de Fluwelen Burgwal is in de loop der jaren uitgebreid tot een familiebedrijf van serieuze omvang, met een goed geoutilleerde bakkerij aan de Oude Zijds Burgwal.

In die zestig jaar is er veel veranderd. Het bedrijf had, zoals elk bedrijf, ups en downs en inmiddels zijn het Greetje en Els die het bedrijf leiden. Greetje: ‘In 1960 zijn mijn opa en oma in Monnickendam gestart en in 1970 kwam mijn vader in het bedrijf om het in 1978 officieel over te nemen. Mijn vader had nooit de intentie om, zoals zijn ouders, een bakkerij aan huis te hebben. Hij wilde het bedrijf laten groeien. De eerste winkel in het nood-winkelcentrum op `t Spil in 1977 was onderdeel van die visie en nadat hij het bedrijf had overgenomen volgden al snel winkels aan het Zuideinde in Monnickendam en op de Stient in Volendam.’

Uitbreiding

Met meer winkels werd de capaciteit in de bakkerij aan de Fluwelen Burgwal te beperkt. Els hierover: ‘In 1984 kocht mijn vader daarom de bakkerij aan de Oude Zijds Burgwal, waar we tot op de dag van vandaag gevestigd zijn. Er moest veel aan gebeuren en in 1991 is er ook flink bijgebouwd, maar nog steeds past deze locatie ons als een jas. De jaren na de opening van de nieuwe bakkerij volgden er nog meer winkels. Niet allemaal even succesvol, maar de winkels op `t Spil en De Stient kregen een definitieve locatie en de winkels aan de Poelstraat, Gildeplein en het Purmerplein in Amsterdam-Noord   bestaan nog steeds. Onder onze leiding is daar in 2014 de winkel in winkelcentrum Brazilië op Zeeburg bij gekomen. Op dit moment hebben we 6 winkels.’

Natuurlijke overname

Beide meiden zijn bijna rechtstreeks vanaf de opleiding in het familiebedrijf gestapt. Greetje: ‘Els werkte al op `t Spil en ik kwam na een stage op kantoor terecht. Toen onze moeder in december 2007 overleed was het al duidelijk dat we het bedrijf samen over zouden nemen, maar raakte dit proces wel in een stroomversnelling. Tot op de dag van vandaag kunnen we rekenen op de kennis en steun van onze vader, al trekt hij niet meer aan de touwtjes en geniet hij steeds meer van zijn vrije tijd. In dat opzicht gaat het proces heel natuurlijk. Ook de taakverdeling tussen Els en mij is heel natuurlijk gegroeid.’


 

Els: ‘Er worden elke dag keuzes gemaakt die ervoor zorgen dat ons bedrijf klaar is voor de toekomst’

 


Veranderingen

De eerste jaren na de overname ging het werk door op de gebaande paden. Els: ‘We hadden het te druk om even pas op de plaats te maken en te kijken waar het goed ging en wat beter kon. Maar er kwam wel een omslagpunt waarbij we ook tegen de medewerkers hebben gezegd: ‘dit waren de oefenjaren, nu gaan we knallen’. Er volgden strategische sessies en er worden elke dag keuzes gemaakt die ervoor zorgen dat ons bedrijf klaar is voor de toekomst.’

Die toekomst heeft natuurlijk ook alles te maken met de veranderingen in de markt. Els: ‘Onderzoek wijst uit dat mensen minder brood zijn gaan eten. Maar, áls ze brood eten, dan kiezen ze wel vaker voor betere kwaliteit. Ook zie je dat het assortiment verandert. Vroeger kocht men voornamelijk brood bij de bakker en had elk geloof zijn eigen bakker. Nu zie je dat men steeds vaker voor de luxeproducten komt. Iets lekkers bij de koffie, mooie producten voor het zondagse ontbijt en natuurlijk luxe extra’s tijdens de feestdagen. Daarnaast zie je dat de consument steeds bewuster eet. Volkoren, spelt, maar ook lactose en gluten zijn hot items. Men is mondiger geworden en wil weten welke ingrediënten er gebruikt worden. Wij zijn daarin heel transparant en beantwoorden graag alle vragen van onze klanten. Het is jammer dat er programma’s zijn als de ‘Keuringsdienst van Waarde’ die niet de hele waarheid vertellen. Het zorgt ervoor dat we in een slecht daglicht geplaatst worden, terwijl wij professioneel met ons ambacht bezig zijn en onze klanten juist eerlijk en goed willen informeren.’

Keuzes

De afgelopen jaren zijn er door de dames behoorlijk wat keuzes gemaakt. Greetje: ‘Via een inkoopcombinatie leverden we aan grote instellingen. Het betekende veel regels, veel extra handelingen en geen betere prijs. We besloten ermee te stoppen. Natuurlijk is het dan spannend of je dat niet in je omzet terug gaat zien, maar per saldo hielden we meer tijd over voor andere dingen en hebben we geen moment spijt gehad. We zien nu dat deze instellingen ons ook rechtstreeks weten te vinden en die één-op-één samenwerking bevalt ons veel beter. Persoonlijk contact en persoonlijke aandacht voor de wensen van die specifieke klant is juist wat ons bijzonder maakt. We zijn groot genoeg om grote orders aan te kunnen, maar klein genoeg om het persoonlijk te houden. Ook dat is een keuze, wij willen niet groter groeien, want nu zijn we op ons sterkst.’

Ook de sluiting van filiaal het Zuideinde was een weloverwogen keus. Els: ‘Wat 30 jaar geleden nog prima was, werkt nu niet meer: Twee winkels in een straal van één km van elkaar is niet meer van deze tijd. Consumenten winkelen anders en hebben andere behoeften. Daarom zetten we nu meer in op onze online mogelijkheden, zodat je kunt bestellen wanneer het jou uitkomt en op kunt halen – of laten bezorgen – wanneer jij dat wenst.’


 

Greetje: ‘Wij willen niet groter groeien, want nu zijn we op ons sterkst’

 


Toekomst

Ambacht is van alle tijden, volgens Els en Greetje. ‘Al moet je wel moeite blijven doen om je te onderscheiden. Door het maken van écht ambachtelijke producten, door vernieuwend te blijven, maar ook door goed te communiceren met je klanten en goed te luisteren naar hun wensen. De bakker van 60 jaar geleden zijn we allang niet meer. De bakker van 2050: daar groeien we naar toe.’   

Meer retail


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden