BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
Fietsimperium in volendam
retail
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Rick Leeman

Fietsimperium in Volendam

Van zuurstokroze tot nachtblauw: de showroom van Kubbinga in Volendam showt slechts een klein deel van alle Volare kinderfietsen die ze in het assortiment hebben. Wat in de jaren `90 begon met 1 meisjes- en 1 jongensfiets is uitgegroeid tot een fietsenimperium dat nog steeds groeiende is.

Eigenaar Edwin Boelsz steekt zijn enthousiasme voor zijn producten niet onder stoelen of banken: ‘In overleg met Leo Kubbinga, die mij nog steeds bijstaat met raad en daad, besloot ik me te focussen op kinderfietsen. Waarom? Het is net als schoenen: kinderen hebben tijdens hun groei elke keer weer een nieuwe fiets nodig.’

In eigen beheer

Edwin besloot het ontwerp en de productie in eigen beheer te doen, met als doel de markt te veroveren. ‘Ik wilde dat onze fietsen kwalitatief beter waren dan wat er al op de markt was en dat ze voldeden aan de hoogste normen. En ik wilde diversiteit. We openden onze eerste fabriek in de Filipijnen met een partner die ik inmiddels tot mijn vrienden reken. In de loop der jaren hebben we samen grote ontwikkelingen doorgemaakt. De eerste order was van speelgoedketen Bart Smit, maar inmiddels zijn onze fietsen wijdverspreid in heel Europa te koop.’

Fietsimperium-in-volendam_2

‘Men komt via verschillende verkoopkanalen met ons assortiment in aanraking’

Succes

Het succes zorgde ervoor dat het bedrijf het assortiment uit kon breiden. Leo Kubbinga hierover: ‘De naam Kubbinga is altijd al een naam geweest die staat voor kwaliteit en betrouwbaarheid. Bij het uitbreiden van het assortiment werd ook ons speelveld groter. Onze goede naam heeft ons zeker geholpen onze klantenkring uit te breiden. Orders worden soms ongezien geplaatst, simpelweg omdat wij altijd de lat hoog hebben liggen en altijd waarmaken wat we beloven.’ 

‘Kinderen hebben tijdens hun groei elke keer weer een nieuwe fiets nodig’

Edwin vervolgt: ‘Tegelijkertijd zijn we voetballen gaan ontwikkelen en produceren onder eigen label. Ze waren niet aan te slepen. En met elke euro die we verdienden, ontwikkelden we weer nieuwe modellen kinderfietsen, aanverwante artikelen als fietsbellen en -mandjes, steppen en voetballen. Waar de markt om vraagt, maken wij. Dat gaat ons doorgaans goed af, al hebben we ook wel eens verkeerd gegokt. Zo zagen wij een model kinderfiets helemaal zitten, maar was de markt er nog niet klaar voor. We hebben de fiets uit het assortiment gehaald om hem weer toe te voegen toen de tijd rijp was. Nu is het één van onze bestsellers. Eén keer hebben we echt een fout gemaakt met een kleur paars waar niemand interesse in had. Gelukkig hebben we die fietsen alsnog tegen kostprijs kunnen verkopen. Van dat soort foutjes leer je. Ondernemen betekent dat je moet blijven innoveren en soms een gok moet wagen.’

Verkoopkanalen

Het bedrijf is een schoolvoorbeeld van voorlopen in de markt. Edwin: ‘Met de opkomst van internet zijn we gelijk ingestapt en bij grote spelers in online winkelen zijn we aangehaakt. Op die manier komt men via verschillende verkoopkanalen met ons assortiment in aanraking. Traditioneel via de fietsenwinkel op de hoek, maar ook online via verschillende webshops. Die verschillende verkoopkanalen hebben ons ook in coronatijd enorm geholpen. Met bedrijven die onze fietsen verkopen, hebben we een goede samenwerking en spelen we in op de behoefte. Samen kijken we naar de trends in de markt op lange termijn. Ze hoeven wat ons betreft geen grote voorraad af te nemen. Ze kunnen er ook voor kiezen een enkele fiets in te kopen. Die kunnen we ook rechtstreeks bij hun klant afleveren. Het betekent dat ze er geen omkijken naar hebben, want wij zorgen voor voorraad, opslag en verzending. We vinden het belangrijk om als gelijkwaardige partners met samenwerkingspartners om te gaan. Of het nu gaat om leveranciers of wederverkopers. Waar mogelijk proberen we mee te denken en er vooral samen beter van te worden.’

Risico

Hoe erg het bedrijf meedenkt en meeleeft met samenwerkingspartners is in coronatijd gebleken. ‘We besloten dat we, ondanks de lockdown hier en elders in de wereld, de productie niet stop gingen zetten. Daardoor kon de fabriek op de Filipijnen gewoon blijven draaien en konden we iedereen aan het werk houden. Soms vergde dat creativiteit als een onderdeel of materiaal niet of niet tijdig geleverd kon worden, maar er was altijd een oplossing. Die positieve instelling is kenmerkend voor ons bedrijf. We kijken vooral naar wat er wél mogelijk is.’

Marokko

Dit voorjaar opende Kubbinga een nieuwe fabriek in Marokko. ‘Het idee daarachter is dat we daardoor dichter bij huis kunnen produceren. Maar door de lockdown is ook dat proces vertraagd. De eerste fietsen uit Marokko zijn pas eind oktober in Nederland aangekomen. Het betreft een nieuwe lijn kinderfietsen voor het lagere segment. Daarmee focussen we ons weer op een nieuwe doelgroep. En we hebben ingezet op een nieuwe lijn 28 inch fietsen voor de jeugd. Zo kunnen we ze, als ze de kinderfietsen ontgroeid zijn, alsnog aan ons merk binden. Uiteindelijk maakt het niet meer uit welke fiets je zoekt voor je peuter, kleuter, kind of tiener, want met onze fietsen is het aanbod ongekend. Als dan in 2021 de wereld weer normaliseert, het EK voetbal alsnog doorgaat -waarvoor we heel veel voetballen in de opslag hebben liggen – en we met onze fietsen nog meer kinderen kunnen bereiken, dan kan het zomaar een fantastisch jaar worden!’  

Meer retail


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden