BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
retail
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Babiche ter Voort

Keukenparadijs in Avenhorn

Van keukendeurtjes en aanrechtbladen tot inbouwapparatuur en complete keukens: voor Edwin Burggraaf kent de wereld van keukens geen geheimen meer. Sinds zijn start bij Kramer Keukens in Avenhorn, eerst als werknemer en sinds 2009 met zijn vrouw Linda als eigenaar, is er menig keuken in de regio door hem geleverd en geplaatst.

In 2000 kwam Edwin via zijn oud-collega in contact met de toenmalige eigenaar van Kramer Keukens, Piet Kramer. ‘Ik werkte op de separate keukenafdeling van een bouwmarkt toen mijn oud-collega me belde met de vraag of ik in mijn netwerk niet iemand wist voor een uurtje of twintig per week voor de verkoop bij Kramer Keukens. Ik ben toen zelf gaan praten en binnen een uur was het beklonken.’

Overname

Met Piet was het al snel vier handen op één buik. ‘We spraken dezelfde taal en stonden er hetzelfde in. We werkten perfect met elkaar samen en dat resulteerde erin dat ik in 2009 de zaak met mijn vrouw heb overgenomen. Heel lang heb ik daar niet over na hoeven denken. Ook de reactie van mijn vader was duidelijk: ‘Het enige dat verandert is dat je nu zelf de maandsalarissen moet uitbetalen’, zei hij. En dat was ook zo. Hoewel we eerst de zaak op dezelfde wijze hebben voortgezet als Piet, hebben er langzamerhand wel veranderingen plaatsgevonden.’

‘Een keuken wil je niet vanaf een scherm uitzoeken, maar wil je in het echt zien’

Drukte

De eerste periode was hectisch, herinnert Edwin zich. ‘Ik hield alle ballen in de lucht: van de winkel die zes dagen in de week geopend was, tot het inmeten en de offertes maken. Op een gegeven moment hebben we besloten op maandag dicht te gaan, dat is een goede keus geweest. Nu heb ik ook tijd om bijvoorbeeld naar een beurs te gaan of om afspraken buiten de deur te maken. Ik werk nog wel eens langer door, behalve op zaterdag. Dan kijk ik echt uit naar het weekend en sluit de deur stipt om 16 uur. Gelukkig is het team inmiddels gegroeid, onder andere met Loes, onze verkoopmanager, en zijn we een geoliede machine.’

In coronatijd was het bij de Avenhornse keukenzaak enorm druk. ‘Veel mensen besloten hun geld in hun huis te investeren. Het was een gekke tijd van open en dan weer dicht zijn, maar het heeft voor ons heel goed gewerkt. We kwamen bij de mensen thuis in periodes dat de winkel gesloten moest zijn of we hadden klanten op afspraak in de winkel toen dat weer mocht. Die flexibele opstelling is kenmerkend voor ons.’

Levertijden

Edwin heeft het liefst volledige controle over zijn leveringen. ‘Tegenwoordig zijn die weer keurig op orde, op een enkele uitzondering na, en kunnen we met maximaal 3 maanden leveren en plaatsen. Dan heb je het over keukens van massief hout, want kunststof en gelakte keukens zijn sneller leverbaar. Toch plan ik de plaatsingen nooit te strak in. Ik wil eerst alles, inclusief apparatuur, binnen hebben, voordat er geplaatst gaat worden. Daar kreeg Linda in het begin wel eens de zenuwen van. Het betekent natuurlijk dat ik veel op voorraad heb waar de klant nog niet voor betaald heeft. Maar ik heb nu eenmaal een hekel aan naleveren. Dat zou ik zelf ook niet willen. Ik denk ook dat dat misschien wel is wat ons anders maakt. Bij alles denken we vanuit de klant en hoe wij dat zelf ook het liefst zouden willen als klant zijnde. Ook bij de plaatsing hebben we de lat hoog liggen. Het moet gewoon goed zijn.’

Edwin: ‘Ik heb nu eenmaal een hekel aan naleveren. Het moet gewoon goed zijn’

Merken

Kramer Keukens voert vier merken, met elk een eigen signatuur. ‘Met het Duitse Rotpunkt werken we al bijna 50 jaar samen. Door die intensieve samenwerking ken je iedereen op kantoor. Dat werkt heel prettig, want je kunt dan snel schakelen. Rotpunkt is ook echt een voorloper in de markt. Die heeft de nieuwste trends als eerste. Daarnaast voeren wij ook het Duitse merk Schröder en twee Nederlandse keukenmerken: Pure en Tristar, waarbij dit laatste merk ideaal is voor wie een op maat gemaakte keuken wil. Van alle keukenmerken hebben we een aantal keukens in de showroom staan. Per jaar wisselen we ongeveer 3-4 keukenopstellingen en verder hebben we bijvoorbeeld modellen van bladen, deurgrepen, kastdeurtjes en kranen, zodat men een goede keuze kan maken. Een keuken is een flinke uitgave, die wil je niet vanaf een scherm uitzoeken, maar wil je in het echt zien. Het kiezen van een nieuwe keuken blijkt voor veel mensen lastig. In de showroom loodsen we ze stap voor stap door het keuzeproces.’

Of je nu komt voor een complete keuken van € 8.000 of € 80.000 of voor keukenonderdelen bij een renovatie, het is Edwin om het even. ‘In gesprek met de klant kijken we wat de wensen zijn. We vragen nooit naar een budget, maar als je goed luistert kun je dat vaak tussen de regels wel doorlezen. In de crisistijd kwamen mensen alleen voor nieuwe paneeltjes voor de kasten, voor een nieuw blad of alleen een nieuwe oven, zodat de keuken weer even voort kon. Ook die mensen helpen we graag. Het is mooi om te zien dat deze mensen ons ook weten te vinden op het moment dat ze wél budget hebben voor een complete keuken. Dat betekent dat we het goed gedaan hebben.’

Meer retail


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden