BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
retail
icon-auteur Roos Bähr icon-auteur Rick Leeman

Kratje vol lokale producten

Eten en drinken afkomstig uit de streek en dat verpakt in een mooi kratje bij de mensen thuisbezorgen: dat is waar Bob Zwaneveld zich sinds de zomer van 2020 mee bezighoudt. Al deze producten bij de lokale ondernemers ophalen en uiteindelijk stijlvol gepresenteerd bij de klanten afleveren, daar heeft Bob letterlijk en figuurlijk zijn handen vol aan.

Bob heeft in juni 2020 het concept van groente- en fruitleverancier Dick Schaap overgenomen. ‘Toen door de coronacrisis de horeca moest sluiten, bleef Dick met voorraden zitten. Daardoor ontstond het idee ‘Kratje van Dick’. Een groot succes, want de particuliere bestellingen liepen heel lekker. In juni mochten de restaurants weer open en had Dick geen last meer van te grote voorraden. Toen ben ik met hem om de tafel gegaan en heb ik het concept overgenomen.’

Afkomstig uit de streek

Het oorspronkelijke idee van Dick is inmiddels meer uitgebreid. ‘Ik heb er mijn eigen identiteit aan gegeven. Het is niet alleen meer groente en fruit, maar ook bijvoorbeeld vlees en brood. Bij de naam Kratje van… zou je op de drie puntjes “Bob” kunnen invullen. Maar je kunt er eigenlijk alles op invullen, net zoals je ook zelf de bestellingen kunt samenstellen.’

‘In het begin waren er “vaste” kratjes, maar gaandeweg merkte ik dat mensen best geregeld producten wilden ruilen. Vandaar dat klanten nu hun bestellingen helemaal zelf kunnen samenstellen. Ik ben er elke dag mee bezig om het assortiment en de soorten kratten steeds verder uit te breiden. Bijvoorbeeld een bourgondische variant met wijn, biertjes, kaas, worst en smeerseltjes. Het eten en drinken waarmee ik werk is afkomstig van boeren en ondernemers uit de streek. Die kwaliteit uit de omgeving bied ik aan bij de mensen thuis.’

Bob: ‘De kwaliteit uit de omgeving bied ik aan bij de mensen thuis’

Mooie samenwerkingen

Alles is dagvers en eerlijk. ‘Het enige waarvan ik bijvoorbeeld een klein voorraadje heb staan, is aardappelen, appel- en perensap en jam. Dat is natuurlijk ook langer houdbaar. Over het algemeen is elke zaterdag alles verkocht en is de koelcel helemaal leeg. Dan gaat de bezem erdoorheen en begin ik zondag met een frisse start.’

Er zijn veel klanten die wekelijks een bestelling plaatsen. ‘Dat is natuurlijk voor mij een compliment. Ik wil bekend staan als degene die altijd kwaliteit levert. Vandaar dat ik de producten heel secuur uitzoek. Agrariërs bestellen zelf ook bij mij. Bij het afleveren van de bestellingen maak ik altijd een praatje. Zo laatst ook met een boer. Het was een heel leuk gesprek en wie weet komt daar een leuke samenwerking uit. Zo helpen we elkaar.’

Groter onderkomen

Tot ’s avonds laat is Bob bezig. ‘Bijvoorbeeld met het invoeren van de bestellingen en het plannen van de route voor de dag erop. Ik haal de producten, deel de kratjes in en bezorg ze thuis. Zo nu en dan word ik wel door een andere chauffeur geholpen. Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel blij ben met hoe het gaat en hoe het idee steeds verder groeit. Ik moest al snel verhuizen van mijn kleine loodsje in Monnickendam naar een groter onderkomen in de Purmer. Aanvankelijk had ik plannen om een eigen horecazaak te openen, ik heb namelijk heel wat voetstappen in de horeca- en evenementenbranche liggen. Achteraf ben ik heel blij dat dat idee niet door is gegaan, want dan had ik er nu door corona waarschijnlijk heel anders voorgestaan.’

Kleine kunstwerkjes

Het werk voelt voor Bob niet als moeten. ‘Alles wat ik doe, doe ik met veel plezier. Ik denk dat ik mij weet te onderscheiden van concurrenten door de kratjes mooi in te richten. Het moeten bijna kleine kunstwerkjes zijn die ik met trots kan presenteren. Kleurrijk en weinig plastic. Lokale en verse producten van topkwaliteit en die op een mooie manier verpakken en daarbij ook goede service verlenen, dat zijn kernwaarden van Kratje van… Het gaat ook hierbij, net als in een restaurant, om de beleving. Het hele plaatje moet kloppen.’ 

Meer retail


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden