BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
retail

Waterlandse samenwerking over de grens

Achtentwintig winkels telt het ‘Cheese & More by Henri Willig’ concept inmiddels. Na 26 winkels in Nederland, sloeg Henri Willig Groep in 2018 de vleugels uit naar Wenen en afgelopen mei volgde een tweede buitenlandse winkel in hartje München. Een avontuur over de grens, waarbij het bedrijf steevast kan rekenen op de expertise van Infrashop.

Het gezamenlijke avontuur met Infrashop begon in 2011. Wiebe Willig, algemeen directeur Henri Willig Groep: ‘We stonden toen op het punt onze bestaande winkels te moderniseren. We wilden onze traditionele, premium kazen verkopen in moderne, high-end winkels, waarin beleving centraal staat. We hadden daar wel ideeën over, maar we waren op zoek naar een bedrijf dat onze wensen kon vertalen naar een nieuw winkelconcept. Ik was gecharmeerd van de winkel van Bakkerij Kees Gutter op `t Spil in Monnickendam en kwam via hen in contact met Infrashop, waar Waterlander John Dekker mede-eigenaar van is. De expertise van Infrashop, op het gebied van winkelinterieurbouw en conceptontwikkeling, was precies waar we naar op zoek waren.’


 

Marc: ‘Of een nieuwe winkel succes heeft, hangt van meerdere factoren af’

 


 

Hoewel ze een duidelijke eigen visie hebben op de winkels, vinden ze in Infrashop een professionele partner. Wiebe: ‘Eentje die niet alleen luistert, maar ook vanuit expertise op het gebied van klantbeleving ideeën aandraagt. Door hun 3D-model zagen we hoe de winkel er in werkelijkheid uit kwam te zien en samen hebben we het ontwerp vervolmaakt. Dat winkelconcept is de blauwdruk geworden voor al onze winkels, al zijn er natuurlijk wel eens aanpassingen, want geen enkele winkel heeft dezelfde afmetingen. Ook dat is heel prettig: Infrashop komt altijd op de locatie langs om zelf alles te beoordelen en in te meten. Daarbij zijn er in de afgelopen jaren natuurlijk ook vernieuwingen doorgevoerd, vaak op initiatief van Infrashop. Na zoveel winkels kunnen we wel zeggen dat het een fijne samenwerking is, die geresulteerd heeft in een duurzame relatie.’

Buitenland

Volgens Wiebe had het bedrijf al langer de wens om iets in het buitenland te doen: ‘In Nederland lopen we een beetje tegen de grenzen van onze groeimogelijkheden aan. Het leek ons fantastisch om hetzelfde concept ook in het buitenland te kunnen neerzetten. Vanuit onze vestiging in Heerenveen hebben we al goede ervaringen met het werken in de Europese Unie. Initieel dachten we dichter bij huis te starten, in België of Duitsland, maar het is Wenen geworden.’

Marc Koetsier, manager Retail vult aan: ‘Of een nieuwe winkel succes heeft, hangt van meerdere factoren af. Je wilt een goede zichtbaarheid hebben, maar ook een locatie met veel aanloop. Daarnaast zijn er nog andere parameters die voor ons belangrijk zijn, zoals bevolkingsgroepen en de mix tussen inwoners en toeristen. Aan die parameters doen we geen concessies, maar de winkels in Wenen en München tikken alle boxen aan. Het geeft een enorm gevoel van trots dat onze winkels nu ook over de grens te vinden zijn.’

Leertraject

Het concept binnen Nederland uitrollen ging eenvoudiger dan in het buitenland. Wiebe: ‘In dit soort trajecten moet je soms een lange adem hebben. We hebben in elk land te maken met andere regels en een andere cultuur. De ervaringen in Oostenrijk kwamen weer goed van pas in Duitsland, ook al is het traject allesbehalve hetzelfde. Het was daarom voor ons bijzonder fijn te horen dat Infrashop ook het avontuur in het buitenland met ons aan wilde gaan.’

 

Wiebe: ‘Het is een fijne samenwerking, die geresulteerd heeft in een duurzame relatie’

 


 

Marc vult aan: ‘De werkwijze is daardoor exact hetzelfde. Nadat we de sleutel in ontvangst genomen hebben, kan een lokale aannemer aan de slag, dankzij de nauwkeurige tekeningen van Infrashop. Slechts een paar dagen voor de opening komt het team van Infrashop, inclusief winkelinterieur, naar de winkel toe. Het is fantastisch te zien hoe professioneel zij te werk gaan en elk probleem, van klein tot groot, ter plekke oplossen. Ook al betekent het soms lange dagen voor de mannen. Die laatste paar dagen zijn altijd spannend. Infrashop bouwt het interieur in, er wordt schoongemaakt en de winkel wordt gevuld. Er is dan geen enkel onderscheid tussen de medewerkers van Infrashop en onze medewerkers. Samen zetten we de schouders eronder om de winkel op de afgesproken tijd te kunnen openen. Een ware teamprestatie. Elke keer weer!’

Wiebe besluit enthousiast: ‘De uitbreiding naar het buitenland smaakt naar meer en we zijn dan ook in een vergevorderd stadium voor een volgende winkel. De verwachting is dat dit weer een winkel in Duitsland gaat worden!’

Meer retail


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden