BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
toerisme

5 Vragen aan…

Wie ben je en wat doe je?

Mijn naam is Mardiek Voorneveld. Ik ben directeur van Bureau Toerisme Laag Holland. Wij verbinden de regio om voor de bezoeker een overzichtelijk beeld te geven van het gebied. We doen dit d.m.v. samenwerking, kennisoverdracht, productontwikkeling en het creëren van digitale platformen waar bedrijven en VVV’s zich op kunnen profileren.

Wat maakt van Purmerend & Beemster een toeristische trekpleister?

Toeristische trekpleister is misschien nog een te groot woord, maar er zit zeker potentie in beide bestemmingen. Purmerend leent zich vooral prima als uitvalsbasis naar de regio en is bijna uniek in dit gebied, omdat het een echte Nederlandse hedendaagse stad is. Vanuit de toeristen die de hop-on-hop-off bus gebruikten is een duidelijke feedback gekomen: ‘you can meet the locals’. Ze vinden het leuk om in een stad te komen waar ze tussen de Nederlanders zijn. Purmerend heeft daardoor een USP tussen de enorme drukte van Amsterdam, Volendam en de Zaanse schans in, waar men weinig tot geen Nederlands meer hoort.

De Beemster heeft natuurlijk iets in handen met de unieke status van Unesco Werelderfgoed. Wel moet er nog hard gewerkt worden aan productontwikkeling om veel zichtbaarder te maken waarom dat is. Het is een uniek verhaal dat nog veel beter kan worden ingezet.

Purmerend heeft sinds dit jaar een officieel VVV. Goede zaak?

Purmerend heeft officieel een informatiepunt: het is een museumwinkel waar ook VVV producten en toeristische informatie te vinden zijn. Ik denk zeker dat het een goede zaak is, dat er een zichtbaarder informatiepunt is. Voorheen was het er ook al, maar toen zat het in het museum en was dat wat minder zichtbaar. Tevens denk ik dat het goed is dat een stad als Purmerend, met een sterke regiofunctie, een goede informatievoorziening heeft van de gehele regio. Dat zie je ook terug in het punt, daar ligt ook informatie van de hele regio.

Wat zijn de plannen op toeristisch gebied en welke zijn er concreet voor 2019?

In 2019 vindt de viering van 20 jaar Werelderfgoed Droogmakerij de Beemster plaats. Dat houdt in dat er het hele jaar diverse activiteiten zijn. Voor bezoekers van de Beemster, maar ook voor Beemsterlingen zelf. Er wordt gestart met de verhuur van elektrische Renault Twizy’s, maar ook wordt de bewegwijzering aangepast. Het jaar wordt afgesloten met het Beemster Light Festival vanaf 1 december 2019. Dit evenement duurt 20 dagen. Hiermee willen we, door het verlichten van de Beemster in deze donkere periode, het Werelderfgoed op de kaart zetten. Ondernemers die hierbij aan willen haken zijn van harte welkom!

Zijn er nog andere zaken waar ondernemers op aan kunnen haken?

Vanuit BTLH hebben we diverse activiteiten waar ondernemers op aan kunnen haken. In januari gaan we weer acties doen met Route.nl en in februari en maart staan we op de Fiets- en Wandelbeurs in Gent en Utrecht. In samenwerking met een mediapartner verzorgen we vanaf het tweede kwartaal elk kwartaal een evenementenkalender die huis-aan-huis wordt verspreid en in april organiseren we ook weer een Blogevent. In mei/juni staat een campagne voor de inwoners van Amsterdam op het programma en in mei staan we ook weer op de Libelle Zomerweek. Tot slot wordt de Laag Holland kaart vernieuwd. Het biedt voor ondernemers volop kansen om zichzelf én onze prachtige regio te profileren, te vertegenwoordigen en te promoten! Wie daar meer over wil weten kan kijken op laagholland.com of mailen naar info@laagholland.com

Meer toerisme


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden