BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
dienstverlening
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Sandra van der Meulen

Waterlandse makelaar nieuwe stijl

Vanuit het Gelderse Heerde streek Chris Oosting (41) in eerste instantie in Amsterdam neer om daar als makelaar aan de slag te gaan. Tot hij kans zag om in Waterland zijn eigen makelaarskantoor te beginnen. Vijf jaar na dato blijkt dat nog steeds de beste zakelijke stap die hij heeft gezet.

We ontmoeten Chris in zijn kantoor, waar hij fenomenaal uitzicht heeft over de historische haven en Lange Brug van Monnickendam. Met zo’n uitzicht is het niet verwonderlijk dat hij zich hier 5 jaar gelden heeft gevestigd. Toch heeft het pand niet de uitstraling van een typisch makelaarskantoor. En dat, blijkt tijdens het gesprek, is kenmerkend voor Chris die wars is van het geijkte makelaarsimago.

Nieuwe stijl

Volgens Chris is de traditionele manier van makelen niet meer van deze tijd: ‘Het gaat om persoonlijke aandacht en service. Niet om een strak pak en een mooi verkooppraatje. Bij mij hangt het woningaanbod niet in de etalage, simpelweg omdat ik het gesprek met mensen aan wil gaan. Daarom vind ik het heel prettig om ook te werken in de omgeving waar ik woon. Daardoor ken ik de mensen en de markt en hoor en zie ik wat er speelt. Ik heb jaren in Amsterdam gewoond en weet hoe ideaal de ligging van Waterland is. Door hier te wonen sta ik dichter bij de mensen en kan ik me goed verplaatsen in de wensen van mijn klanten. Bovendien hebben zij altijd direct met mij te maken. Toegankelijkheid en goede bereikbaarheid zijn veel belangrijker geworden in de loop der jaren.’

Woningmarkt

De woningmarkt in de metropoolregio staat behoorlijk onder druk: ‘De vraag naar woningen is explosief gestegen. Woningen die snel van eigenaar wisselen, zijn meer regel dan uitzondering. Daarin ligt ook de meerwaarde van een makelaar. Wie vandaag de dag een woning wil kopen, loopt zelf achter de feiten aan. Als makelaar heb ik inzicht in de markt en kan ik er eerder op inspelen. Het is goed om iemand bij de aan- of verkoop te betrekken die realistisch naar de woning kijkt. Die zonder emotie kan handelen. En die vanuit zijn expertise een eerlijk advies kan geven. Natuurlijk is de klant bij mij koning, zolang er maar een realistisch beeld is. Het besluit om een woning voor een bepaalde prijs aan te kopen of te verkopen moet wel gebaseerd zijn op een goed en eerlijk advies.’


 

‘Er zijn in Waterland genoeg uitdagingen op woninggebied’

 


 

Waterland

Ook in Waterland zijn er volgens Chris volop kansen op de woningmarkt: ‘Er zijn in Waterland genoeg uitdagingen op woninggebied. Je ziet in onze gemeente verschillende initiatieven ontstaan, die ik van harte toejuich. Er is echt dringend behoefte aan woningen. Of beter gezegd: aan appartementen. Het is gek dat er plannen gemaakt worden, zonder de makelaars in dit gebied om advies te vragen. Ik hoor dagelijks waar behoefte aan is. Senioren willen maar wat graag kleiner wonen, maar dan bij voorkeur gelijkvloers. Aanbod in deze sector is er nauwelijks. Als dat aanbod er komt, betekent het ook dat de markt in beweging komt. Ook starters komen op dit moment moeizaam aan een betaalbare woning. Er zijn volop plannen en ik kijk uit naar het moment dat deze plannen werkelijkheid worden. Ook door de druk op de woningmarkt in Amsterdam zal er altijd een grote vraag blijven naar woningen in de omliggende regio.’

Groei

Hoewel Chris in het verleden een makelaarskantoor in Amsterdam heeft geleid, ziet hij de groei in zijn eigen bedrijf vooral in het uitbesteden van randzaken: ‘Mijn kracht is dat mensen persoonlijk contact met mij hebben. Dan moet ik niet willen uitbreiden met een batterij aan makelaars. Ik zie eerder mogelijkheden om randzaken uit te besteden aan professionals. Daarvoor doe ik al steeds vaker zaken met andere Waterlandse ondernemers. Het zorgt ervoor dat het werk goed gebeurt, maar belangrijker nog: dat ik meer tijd en aandacht kan hebben voor mijn klanten. Want mensen blij maken met een nieuwe woning of met de verkoop van hun woning is écht het leukste wat er is!’

Meer dienstverlening


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden