BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
automotive
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Babiche terVoort

Degelijk, betrouwbaar én veilig

Wie Volvo-dealer Ton van Kuyk in De Baanstee in Purmerend binnenstapt, wordt steevast vriendelijk begroet en veelal direct herkend. Niet verwonderlijk, want veel medewerkers werken er al jaren met veel plezier. Zo ook Leo Bervoets, medewerker en Volvo-fan van het eerste uur, die al decennialang één van de drijvende krachten is in de vestiging.

Zo’n 28 jaar geleden begon Ton van Kuyk in Alkmaar. Van daaruit breidde hij uit naar Beverwijk, Hoorn en Purmerend waar hij in 2008 het Volvo dealerschap overnam. Door de spreiding van de vestigingen bedient deze private onderneming, die zich uitsluitend focust op het merk Volvo, de gehele regio Noord-Holland boven het Noorzeekanaal. Leo: ‘Volvo staat voor degelijkheid, betrouwbaarheid en veiligheid. Maar het merk is ook altijd al innoverend, zeker op het gebied van veiligheid. Er gaat geen jaar voorbij zonder nieuwe ontwikkelingen. Nieuw is bijvoorbeeld ook dat we gestart zijn met Volvo Personal Service. Dat houdt in dat de klant rechtstreeks contact heeft met de monteur, waardoor de lijnen korter zijn en men ook kan wachten op een reparatie of onderhoudsbeurt. Zo komen we nog meer tegemoet aan de klantbehoefte.’

Duurzaam

Sinds 2 jaar versterkt Jacco Spaargaren het team. ‘Ik kom uit de automotive en heb voor andere automerken gewerkt, maar het valt me op dat Volvo een veel moderner product levert. Ontwikkelingen gericht op veiligheid en duurzaamheid zitten hier in het DNA en ze zijn echt bezig met de toekomst. Zo heeft Volvo zich ten doel gesteld om vanaf 2025 alleen nog maar volledig elektrische auto’s te produceren. Volvo wil uit eigen beweging zuiniger met de aarde omgaan, maar is ook zuinig op de mensen die in een Volvo (mee)rijden.’

Jacco: ‘Volvo is een merk zonder opsmuk, het is ingetogen en straalt rust uit’

Innovaties

Naast een volledig elektrische modellengamma, waarvan de EX90 het meest recente model is, wordt ook gewerkt aan uitbreiding van de veiligheid. Leo: ‘Je moet dan denken aan technieken die ervoor zorgen dat je zelf niet meer hoeft te rijden. Van camera’s die aan de voorzijde alle obstakels tot 250 meter in kaart brengen tot camera’s die de bestuurder waarschuwen bij bijvoorbeeld het in slaap vallen. In de toekomst wordt de bestuurder de zwakste schakel van de auto.’

Typisch Volvo

Maar wat maakt nu dat de harten van de mannen sneller gaan kloppen? Jacco: ‘Dat is heel eenvoudig. Naast wat we al genoemd hebben is het ook de uitstraling van de Volvo zelf. Het is een merk zonder opsmuk, het is ingetogen en straalt rust uit. De Volvo heeft klasse zonder overdreven over te komen. Met een Volvo denken klanten niet: ‘die ondernemer betalen we te veel’ als hij aan komt rijden. Het is een premium merk, maar er wordt niet op die manier naar gekeken. Veel ondernemers, maar ook veel particulieren, kiezen voor Volvo en willen daarna niet anders meer.’

Leo beaamt dit: ‘Ik ken mensen die al voor hun vijfde of zelfs tiende Volvo komen of waarvan de kinderen nu een auto komen kopen. Daardoor heb ik in al die jaren ook met veel klanten een band opgebouwd. Je praat niet alleen over de auto, maar over van alles. Soms komt iemand een jaar lang regelmatig aanwaaien zonder iets te kopen, maar uiteindelijk komt dat moment toch. De verkoop is belangrijk voor ons bestaan, maar is niet het doel op zich. Vriendelijk zijn, een praatje maken met een bak koffie erbij, meedenken en goede service verlenen zijn onderdeel van ons werk.’

Leo: ‘Ik ken mensen die al voor de vijfde of zelfs tiende Volvo komen’

Mogelijkheden

Jongere generaties hebben minder interesse om materiële zaken te bezitten. Jacco: ‘Dat betekent dat wij moeten omdenken. Naast de verkoop van gebruikte en nieuwe auto’s bieden wij leasemogelijkheden via onze eigen leasemaatschappij Pure Lease. Maar tegenwoordig zijn er ook abonnementen mogelijk zoals Care by Volvo waarin alle kosten per maand opgenomen zijn. Dat is net zoals een abonnement op Netflix. Je hebt een abonnement om een auto te rijden en als je er genoeg van hebt, kun je dat gewoon weer opzeggen en lever je de auto weer in.’

Leo besluit: ‘Eigenlijk zijn alle denkbare opties mogelijk voor wie Volvo wil rijden. In een persoonlijk gesprek kunnen we aanvoelen waar de klant behoefte aan heeft en daar één of meerdere passende voorstellen voor doen. Juist dat maatwerk en contact met de klant maakt dit werk zo leuk! Dat hopen we aan het eind van het jaar bovendien vanuit een volledig verbouwde vestiging te mogen doen.’

Meer automotive


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden