BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
automotive
icon-auteur janine klein icon-auteur Sandra van der Meulen

One-stop shop in Ilpendam

Sinds de oprichting van Milieu Service Nederland zorgt landbouwmechanisatie-bedrijf Schouten voor onderhoud aan en reparatie van alles wat zich achter hun voertuigen bevindt. Ook de voertuigen zelf hebben onderhoud nodig en zo kwam de dienstverlening van Bosch Car Service Jan Wals goed van pas. Het werd de start van een intensieve ‘buurman en buurman’ samenwerking.

De samenwerking gaat ver terug. Robert van der Heijden van Milieu Service Nederland: ‘Al ruim voor Milieu Service Nederland in de jaren `80 werd opgericht, werkte de familie Voorsluis al samen met LMB Schouten. Wij hebben hele aparte voertuigen die je niet zomaar op de hoek van de straat huurt, die je ook niet zomaar vervangt en waar de normale dealer geen raad mee weet. Daarbij is het voor ons belangrijk dat de voertuigen zo snel mogelijk weer inzetbaar zijn. Wij zijn enorm geholpen met de combinatie van beide bedrijven. Het is echt onze ‘one stop shop’ voor totaalreparatie en -onderhoud aan ons wagenpark en materieel.’

LMB Schouten

Voor Henjo Harteveld van LMB Schouten is geen uitdaging te groot: ‘Van oudsher zijn we gespecialiseerd in het verkopen van tractoren, landbouwwerktuigen, grondverzetmachines en tuin/parkmachines en voeren wij hier ook onderhoud en reparaties aan uit. Veel van de techniek komt terug in het wagenpark van Milieu Service Nederland, waar we de hydraulisch bedienbare achterkant van het voertuig, alle speciale onderdelen die daarop zitten, het hydraulische veersysteem, laswerk en reparaties aan hogedrukreinigingsinstallaties en de elektromovers verzorgen. Eigenlijk is geen opdracht hetzelfde en is geen werk ons te gek. Dat maakt het ook zo uitdagend en leuk.’

Robert: ‘Wij hebben aparte voertuigen waar niet iedereen raad mee weet’

Jan Wals

Ook het team van Jan Wals weet wel raad met de uitdagingen die er bij dit type voertuigen komen kijken. ‘Naast regulier onderhoud zien we ook veel slijtage of schade door het intensieve gebruik. Daarbij speelt de snelheid van repareren een belangrijke rol. Het werk moet door, dus het wagenpark moet zo kort mogelijk stilstaan. Meestal bellen de chauffeurs ons zelf en kunnen we aan de hand van de informatie al een conclusie trekken. Dat is handig, want dan kunnen we ons voorbereiden en gelijk aan de slag als de chauffeur de wagen brengt. 

Onderdelen die regelmatig vervangen moeten worden hebben we dan ook op voorraad en als het even kan repareren we terwijl de chauffeur een kop koffie drinkt. Lukt dat niet, dan kan de chauffeur terug naar Diemen met een leenauto of met een ander voertuig uit het wagenpark dat toevallig net klaar is. Zo houden we de snelheid erin.’

Robert besluit: ‘Het ideale is dat beide bedrijven naast elkaar gevestigd zijn. Regelmatig is zowel onderhoud aan het voertuig zelf als aan de aangepaste achterkant nodig. De wagen schuift dan gewoon een deurtje verder en is dan gelijk weer klaar om de weg op te gaan. Beide teams zijn goed op elkaar ingespeeld en in de loop der jaren hebben we blind vertrouwen gekregen in de kundigheid en service van deze twee Waterlandse bedrijven.’ 

Meer automotive


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden