BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
coverstories
icon-auteur janine Klein icon-auteur Rick leeman

Het oranje hart van Waterland

Wie maar een beetje voetbalminded is weet dat FC Volendam er momenteel goed voor staat. Met kans op promotie naar de eredivisie in dit voetbalseizoen ziet het andere oranje een deel van de toekomstplannen wellicht snel gerealiseerd. Maar wat doet de club nog meer om haar doelen te bereiken? Met aanstekelijk enthousiasme vertelt zakelijk directeur Richard de Weijze daarover.

Aan de langverwachte rentree op het hoogste niveau wordt achter de schermen al jaren gewerkt. Richard: ‘Ik ben verantwoordelijk voor de hele club, behalve voor het voetbal. Wat er op het veld gebeurt, daar ga ik niet over. Daar vind ik alleen als fan wat van. Mijn taak is om de organisatie klaar te stomen voor de volgende stap: acteren op eredivisie-niveau op alle vlakken. We zijn bijvoorbeeld de zalen aan het opknappen om ze eredivisie-waardig en daarmee aantrekkelijker te maken voor elke bedrijfspresentatie en elke uitvaart, maar ook voor ieder huwelijk en personeelsfeest. We hebben aardig wat businessruimtes beschikbaar die we voor allerlei evenementen in kunnen zetten.’

Het idee erachter is dat het stadion niet alleen tijdens de wedstrijd van het eerste elftal – eens in de twee weken – moet bruisen, maar op elke dag van de week. ‘We willen hier de hele week reuring hebben. Op die transformatie moet de organisatie worden afgesteld. Door corona lag alles stil, maar het gaf ons ook de kans om overal goed naar te kijken en ons grondig voor te bereiden.’

Ondernemers

Een ander focuspunt is de samenwerking met ondernemers. ‘De tijd van jaarlijks factureren voor een reclamebord langs het veld ligt achter ons. Daarom hebben we de afgelopen twee jaar ook onze sponsorcontracten onder de loep genomen. Doen we wat er is afgesproken en wat kunnen we nog meer betekenen voor onze sponsoren? Als we naar de eredivisie willen, moeten de inkomsten op alle vlakken omhoog, anders gaan we die stap nooit maken. Dat betekent ook dat we onze sponsoren meer moeten bieden en relaties met ondernemers duurzamer moeten maken. Dat we interessant zijn voor ondernemers blijkt. Ze weten ons nu ook zelf te vinden.’

FC Volendam is allang niet meer alleen van en voor Volendammers. ‘We hebben een enorme groep loyale sponsoren, die er ook was toen we 18de stonden en die er nu nog steeds is. Die groep is enorm belangrijk voor ons, want het is onze ruggengraat. We zijn nu meer naar buiten aan het treden en daardoor verschuift het aandeel. Ongeveer 50% bestaat uit Volendamse bedrijven en 50% van de bedrijven komt uit de regio’s groot Waterland en West-Friesland. Het is goed te merken dat onze sponsorgroep groeiende is.’

‘We willen promoveren en groeien. Daarom denken we groter dan we nu zijn’

Netwerk

Het mes snijdt wat Richard betreft aan twee kanten als het om sponsoring gaat. ‘Natuurlijk kunnen wij met meer inkomen betere spelers aantrekken, maar ook voor ondernemers heeft het voordelen. Zij vinden bij ons een platform om hun product aan de man te brengen, maar ook het netwerkelement is van grote waarde. Als sponsoren onderling heb je al een gezamenlijke interesse en we zien daardoor ook samenwerkingen ontstaan. Dat stimuleren wij, door sponsoren aan elkaar te koppelen voor vraag en aanbod. In de Kraslounge wordt goed zaken gedaan. Soms zo goed dat er weinig oog is voor de wedstrijd. Ook ik mis geen enkele thuiswedstrijd. Het is belangrijk om te zien en te horen wat er speelt onder de sponsoren om nog beter op elkaar ingespeeld te raken.’

Jeugd

Voor FC Volendam is niet alleen het eerste elftal van belang. ‘We zijn een opleidingsclub en voor een duurzame toekomst moeten we ervoor zorgen dat onze jeugd ook steeds beter wordt. Door grotere spelers aan te trekken, trek je grotere sponsoren aan, waardoor er ook meer geld beschikbaar is voor de jeugdopleiding. Uiteindelijk is die jeugdopleiding onze belangrijkste levensader. Voetbal Volendam is opgericht in samenwerking met RKAV en is puur gericht op het verbeteren van die opleiding. Dus met betere trainers, betere faciliteiten en een eigen gym. De jeugd in deze kweekvijver willen we oplijnen voor ons eigen elftal en daarbij willen we ook dat er meer lokale jeugd voor de opleiding wordt aangetrokken. Op dit moment komt maar 10% van de spelers uit Volendam en omdat de gemeenschap voor ons belangrijk is, investeren we daarin. Jongeren willen spelen bij clubs in de koningsklasse, maar bij ons hebben ze gewoonweg meer kansen.’

Maatschappelijk

Ook het maatschappelijke aspect is van wezenlijk belang. ‘Als club kunnen wij veel betekenen voor de maatschappij. Wij pakken onze rol daarin ook steeds meer. Begin deze maand hebben we bijvoorbeeld alle vluchtelingen uit Oekraïne, die in de Meermin in Edam gehuisvest zijn, een fantastische avond bezorgd, tijdens een thuiswedstrijd in ons stadion. En onze businessruimtes lenen zich ook voor activiteiten met een maatschappelijk karakter. Zo bieden wij de Moedige Moeders elke week onderdak. We kunnen niet alles organiseren, maar wel faciliteren. Dus waar mogelijk werken we graag mee.’

`t Skip

Drie jaar geleden sprak de directie van FC Volendam de droom uit om in 3-5 jaar te willen promoveren naar de eredivisie. ‘We hebben een ambitieus plan, maar zien ook dat we goed op weg zijn. Het eerste jaar stonden we op een derde plek toen we vanwege corona moesten stoppen. Het jaar erop behaalden we de play-offs en ook nu staan we op een promotieplaats. Er was ruimte om te groeien en we zien dat dat ook gebeurt. Niet alleen in sponsoren, maar ook in de omzet in de horeca en letterlijk in de bezetting in het stadion. Daar lopen we tegen onze grenzen aan. Om te promoveren en om dat te handhaven heb je een hogere begroting nodig. Als we in het huidige stadion alle stoelen verkocht hebben, dan zijn die inkomsten niet toereikend. Mede daarom zetten we in op `t Skip: een fantastisch nieuw en groter eigen stadion op een beter bereikbare en beter beheersbare locatie, dat bovendien 100% duurzaam is. Daar willen we liever gister dan vandaag mee starten en aan de achterkant wordt er heel hard aan gewerkt om dat voor elkaar te krijgen.’

Oranje hart

Wat Richard betreft is de toekomst duidelijk. ‘We willen promoveren en groeien. In kwaliteit en in kwantiteit. Daarom denken we ook groter dan we nu zijn. Je oranje hart groeit vanzelf naarmate je meer bij de club betrokken bent. Dat geldt voor mij en voor sponsoren, maar dat geldt ook zeker voor onze supporters. Dat oranje hart kan wat mij betreft niet hard genoeg kloppen in de gemeenten Edam-Volendam, Waterland, Purmerend & Beemster en Landsmeer!’

Meer coverstories


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden