BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
coverstories
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Babiche Tervoort

Local Food Hero Dick Schaap

Hoewel Dick Schaap het bedrijf van zijn vader heeft overgenomen, lijkt het in veel opzichten niet meer op de business die Dick senior ooit begon. Van een groentewinkel voor overwegend consumenten, turnde hij het bedrijf om tot dé horecagroothandel in groente en fruit van Noord-Holland.

Dick zag het van jongs af aan al niet zitten om de groentewinkel over te nemen. ‘In mijn vrije tijd en in schoolvakanties werkte ik er wel, maar dan het liefst achter de schermen. Snijden, verpakken en bestellingen klaarzetten deed ik graag. Ik wist al tijdens mijn studie dat groenteboer worden, zoals mijn vader, niet mijn ding was. Destijds had mijn vader ook al wat horecaklanten en na het sluiten van de winkel in Monnickendam verhuisden we naar het Galgeriet aldaar, waar we ons volledig toespitsten op het leveren van groente en fruit aan bedrijven. We hadden een collega die echt goed was in de sales en onze goede naam hielp daar natuurlijk ook bij. Zo is ook gaandeweg het klantenbestand uitgebreid en zijn we van zo’n 30 orders gegroeid naar nu ruim 200 orders per dag.’

Local Food Hero

In 2017 verhuisde het bedrijf naar een prachtige, grote loods in Purmerend en werd Dick volledig eigenaar. Dick: ‘Inmiddels hadden we ook een bedrijf in Schagen overgenomen en daardoor groeide onze markt in heel Noord-Holland. Dat ging natuurlijk niet vanzelf. Hier in de regio is onze naam bekend, maar in de kop van Noord-Holland moet je echt wel de boer op om jezelf zichtbaar te maken. Daarom zijn we sindsdien ook meer aan onze branding gaan werken. Wat wij doen, doen we al heel lang. Wij halen al sinds jaar en dag onze producten bij de boeren op. Mijn vader deed dat al toen hij in 1965 met de open kar groente en fruit aan de man bracht in Monnickendam. Alleen dat idee vermarkten, dat deden we niet. Zo is eigenlijk het idee van “local food hero” ontstaan.’

De vraag naar de herkomst van producten is de laatste jaren groter dan ooit. ‘Veel koks vroegen ons naar seizoensproducten uit de regio, omdat ze daarmee aan de slag wilden. Dat was voor ons dus niets nieuws, maar het was duidelijk dat zij daar geen weet van hadden. In coronatijd kregen we er pas echt tijd voor om onszelf daarin te profileren. We werken met veel partijen samen die prachtige producten leveren. Het is ook een kleine wereld en zo komen we van de ene boer weer bij de andere teler. Desgevraagd neem ik mijn klanten ook graag mee naar deze leveranciers om ze te laten zien hoe ze werken.’

AGF

Ook in de wereld van de AGF zijn de verschuivingen in de markt duidelijk zichtbaar. ‘Met een tekort aan koks zien we dat er steeds meer vraag is naar voorgesneden groenten, omdat het heel veel werk en dus tijd scheelt. Bovendien leveren we aan steeds meer cateringbedrijven, die werkzaam zijn in bedrijfskantines. En we zien een groeimarkt in bijvoorbeeld slagerijen. Zij verkopen steeds vaker ook verse maaltijden. In de zomermaanden zijn dat bijvoorbeeld salades bij de barbecue en in de winter zijn dat stamppotten. Ook daarin kunnen wij voorzien met verse, lokale seizoensproducten. Regelmatig nodigen we verschillende doelgroepen bij ons in de Baanstee-Oost uit, om ze te laten zien wat we doen en wat we voor ze kunnen betekenen. Zo ontstaan waardevolle gesprekken en nieuwe duurzame relaties. Werken met versproducten als groente en fruit vind ik het mooiste wat er is, vooral omdat de doorlooptijd zo kort is. Wat er binnenkomt, wordt direct versneden en verpakt – soms wel in tientallen varianten – en weggestuurd. Soms hebben we producten die we van het land rechtstreeks doorbrengen naar de klant.’

‘Het klaarmaken van de bestellingen op zaterdag is al 25 jaar een rode draad in mijn leven’

Teamspirit

Waar zijn vader ooit alleen gestart is, heeft Dick altijd een team om zich heen gehad. ‘Veel van die medewerkers werken hier al heel lang en inmiddels werken we met zo’n 35-40 man plus enkele flexwerkers en een paar mensen via Odion. Naast het werk op kantoor is ook snijden en verpakken, orderpicken, het bezorgen van de bestellingen en het ophalen van verse producten bij de boeren onderdeel van ons werk. Het mooiste vind ik dat we steeds beter worden in het doorontwikkelen van onze manier van werken, maar ik beleef ook veel plezier het klaarmaken van de bestellingen met Marcel op zaterdag. Dat is al sinds mijn studietijd een rode draad in mijn leven en dat doen we al 25 jaar samen. We zijn daardoor helemaal op elkaar ingespeeld. Het is zelfs zo erg dat ik weet dat Marcel nooit de komkommers en citroenen pakt’, lacht Dick.

Leiderschap

Dick ziet zichzelf meer als onderdeel van het team dan als werkgever. ‘Het fijne is dat ik de juiste mensen op de juiste plek heb, die ook kritisch op me zijn. En dat is goed, want ik zie overal mogelijkheden in. Nu er krapte is op de arbeidsmarkt is het ook niet zo dat ik de lat daarom lager leg. Ik kijk dan gewoon hoe we op een andere manier toch hetzelfde doel kunnen bereiken. Zelf heb ik geen vast takenpakket. De ene keer ben ik beneden in de hal aan de slag, de andere keer ben ik weer boven op kantoor te vinden. Juist die afwisseling maakt dat ik er elke dag weer zin in heb.’

‘Het fijne is dat ik de juiste mensen op de juiste plek heb, die ook kritisch op me zijn’

Meer coverstories


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden