BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
coverstories
icon-auteur janine Klein icon-auteur Sandra van der meulen

Samenwerking in historisch pand

Als het op samenwerken aankomt, hebben de ondernemers in het burgerweeshuis in de Willem Eggertstraat in Purmerend het goed begrepen. Door de krachten te bundelen zijn hier sinds 19 oktober drie bedrijven gevestigd: Rein en Fijn B.V., Smaak van ’t Weeshuys en Frites van ’t Weeshuys.

Het initiatief hiervoor kwam van de familie Herman. ‘Mijn ouders Remco en Linda runden het bedrijf tot een paar jaar geleden vanuit huis. Steeds vaker kwamen er ook klanten en medewerkers over de vloer en het bedrijf groeide. Daarom besloten zij het kantoor te verhuizen naar de Koemarkt, maar ook die locatie werd al snel te klein. Vorig jaar liep ik langs het weeshuis en zag dat het te huur stond. Met een knipoog zei ik ‘we kunnen ook het weeshuis huren. De rest is geschiedenis’, aldus Yannick.

Yannick: ‘We zijn van huis uit nogal ondernemend en zagen kansen voor andere bedrijven op de begane grond’

Rein en Fijn

Schoonmaak- en glazenwasbedrijf Rein en Fijn is een echte Purmerendse onderneming. Yannick: ‘Mijn ouders hebben het bedrijf van mijn opa overgenomen en mijn man is sinds 2013 werkzaam bij Rein en Fijn. Samen zijn wij in 2019 mede-eigenaar geworden en de afgelopen jaren hebben we mooie stappen gemaakt in de groei van Rein en Fijn. We verzorgen voor veel opdrachtgevers het reinigen van panden en gevels. Dat doen we bijvoorbeeld voor VVE’s en appartementencomplexen – denk daarbij aan de entree, lift en het trappenhuis – maar we verzorgen ook de schoonmaak van kantoren en voeren specialistische gevelreiniging en vloeronderhoud uit.’

Hoewel de coronatijd spannend was, heeft het bedrijf hier niet zozeer onder geleden. ‘Natuurlijk schaalden kantoren af qua personeel, maar er moest wel vaker en grondiger schoongemaakt worden, ook in de openbare ruimtes van wooncomplexen. Veel van onze opdrachtgevers zijn in en rond Amsterdam gevestigd, maar ook in Purmerend hebben wij een vaste klantenkring. Nu er zoveel bijgebouwd wordt in Purmerend en omgeving, zien we volop kansen voor ons bedrijf.’

marco: ‘Ik wil bijzondere wijnen op een laagdrempelige manier bij de mensen thuis brengen’

Wijn & Delicatessen

Eenmaal de focus op het historische weeshuis in het stadje, borrelden de ideeën als vanzelf op. Met het kantoor op de eerste verdieping bleef de begane grond beschikbaar voor andere bedrijven. Yannick: ‘We zijn van huis uit nogal ondernemend en zagen kansen voor een delicatessenzaak in deze ruimte. Maar we hebben daar zelf geen kennis van. Daarom hebben we een advertentie gezet en daar reageerde Marco IJpma op. Samen met hem zijn mijn ouders, mijn partner en ik een VOF gestart, waarbij we echt samen ondernemen.’

De Purmerender heeft zijn strepen op hoog niveau verdiend als sommelier in de horeca en liep al langer met het plan om voor zichzelf te beginnen. Marco: ‘Mijn contract liep af en in coronatijd was het niet zeker of dat verlengd werd. Ik las vorig voorjaar de advertentie en heb gelijk gereageerd. Eenmaal om tafel was er een klik. Hoewel de familie Herman in eerste instantie de focus had op delicatessen, zag ik hier een wijnspeciaalzaak voor me. Ik wilde de bijzondere wijnen, die men in de betere horeca drinkt, op een laagdrempelige manier bij de mensen thuis brengen. Het is een mix van beide geworden en dat sluit naadloos op elkaar aan. Ik adviseer mijn klanten graag over de beste wijn- en spijscombinatie, maar biedt ook kwalitatief mooie delicatessen aan, zoals verschillende kazen en een uitgebreid assortiment uit Italië, met zorg geselecteerd door Alessandro Uva van Linea Gastronomica in Neck.’

Plannen

De eerste maand na de opening was direct al een succes. Marco: ‘We zitten hier op een A-locatie, zo naast de ingang van het Willem Eggert Centrum, en hebben daardoor veel aanloop. Iets soortgelijks was er ook nog niet en met de aanwas van nieuwe inwoners in de nieuwbouw, in het stadje en de Beemster, zien we dat de markt groeit. Met het sluiten van niet-essentiële winkels werd dat wel iets lastiger. Wij mochten wel openblijven, maar als andere winkels dicht zijn, dan loopt er gewoon minder volk op straat. Aan de andere kant gaven mensen in december weer meer geld uit aan goede producten, waaronder wijn en delicatessen. Vooral doordat de horeca gesloten was, pakte men thuis meer uit.’

Hoewel de verkoop goed gaat en Marco tevreden is, kan hij niet wachten tot de wereld weer van het slot gaat. ‘We hebben veel plannen, maar grotendeels zijn die in de ijskast beland door de maatregelen. Educatieve wijncursussen en informele wijnproeverijen in kleine gezelschappen bijvoorbeeld staan hoog op de wensenlijst. Daar hebben we in dit pand ook de ruimte voor, maar het kan ook op locatie. Daarnaast hebben we wel ideeën over wijngerelateerde evenementen. Het zou fantastisch zijn als we daarin de samenwerking met Frites van t Weeshuys kunnen uitbouwen’, vertelt een enthousiaste Marco.

Dax: ‘Ik wil frites naar de next level brengen, haute friture zeg maar’

Frites 2.0

Yannick: ‘Mijn man Casper had altijd de wens van een frietzaak op een toplocatie in het centrum van Purmerend. Maar net als bij de delicatessenzaak is het een leuk plan, maar moet je het ook concreet kunnen maken. Zélf gingen we die zaak namelijk niet runnen. We spraken er aan de keukentafel over en mijn broer Dax had er wel oren naar. Hij had net zijn bachelor binnen en vond het een mooi moment, maar dan wel op zijn manier. In eenzelfde soort constructie als met Marco is hij partner in de VOF van Frites van ‘t Weeshuys geworden.’

Dax: ‘We zagen met z’n allen in het Weeshuys geen ouderwetse friteszaak, maar hadden ideeën over hoe we het naar de next level konden brengen; haute friture zeg maar. Het zijn klassieke snacks en friet, maar dan in een nieuw jasje. In de basis gaat het natuurlijk over frites, maar dan wel ambachtelijke en huisgemaakte frites van goede aardappelen. Daaroverheen bieden we een aantal verrassende en rijkelijke toppings. Frites Rendang was bijvoorbeeld de maandspecial en die is zo goed ontvangen dat het een vast onderdeel van onze kaart is geworden. Zo hebben we nog talloze ideeën, die we de komende tijd uit gaan rollen.

Daarnaast zijn we in gesprek met een aantal horecazaken om onze ambachtelijke frites vers aan te leveren. En natuurlijk hopen we dat de horeca geen hinder meer gaat ondervinden van lockdowns, want we willen gasten verwelkomen in de zaak én op ons toekomstige terras, we willen activiteiten gaan ontplooien om de jongere Purmerenders aan te trekken en om bedrijven en vriendengroepen hier op locatie de werkweek af te laten sluiten met een vrijdagmiddagborrel. Kortom: wij zijn er klaar voor en er zijn plannen genoeg. Wat ons betreft wordt 2022 een topjaar!’

Meer coverstories


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden