BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
cultuur
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Christy Rijser

Culturele variatie in het stadje

Jaar in jaar uit zorgt Miep Boerkamp, directeur van De Purmaryn, voor een gevarieerd cultureel programma in het theater in Purmerend. Maar niet alleen dat programma is van belang voor het bestaansrecht. Ook andere samenwerkingen zorgen ervoor dat de locatie in hartje centrum een echte spil in de samenleving is.

Miep is al sinds 2005 directeur en tevens programmeur van het gemeentelijk theater. ‘Jaarlijks komen er zo’n 57.000 bezoekers op ons programma af, dat varieert van cabaret tot muziek en van toneel tot opera. Daarnaast verwelkomen we nog zo’n 26.000 bezoekers die te gast zijn bij optredens van lokale en regionale amateurs. Het is een mooie mix aan aanbod die ervoor zorgt dat we circa 50% Purmerenders ontvangen en 50% bezoekers uit de omliggende gemeenten. We hebben op cultureel gebied dan ook een echte regiofunctie.’


 

‘Wat willen mensen zien of horen? Wat is de trend of mooier nog: wat is nog geen trend, maar gaat het wel worden?’

 


Aanbod

Dat aanbod komt niet vanzelf tot stand: ‘Het belangrijkste is dat ik moet kunnen voorzien wat er leeft. Wat willen mensen zien of horen? Wat is de trend of mooier nog: wat is nog geen trend, maar gaat het wel worden? Ik onderhoud hierover nauw contact met impresariaten waar artiesten geboekt kunnen worden, maar heb mijn voelsprieten ook ‘aan’ staan voor nieuwe dingen. Eén van die trends is bijeenkomsten in ‘College Tour’ achtige setting. Met één of meerdere sprekers en interactie met het publiek. Maar ook vloggers zijn soms mateloos populair en bedenken dan een eigen theatershow, zoals Nienke Plas. Daardoor bereiken we weer een hele nieuwe doelgroep. Soms krijgt de kaartverkoop ineens een boost door een tv-optreden, zoals bij Peter Pannekoek of Tania Kross, maar in andere gevallen komt het ook doordat de initiatiefnemer de show aan het promoten is op social media, zoals nu bij R.U.M.A.G. het geval is.’

samenwerkingen

Waar mogelijk zoekt het theater de samenwerking met ondernemers: ‘Nog voor de oprichting van het theater in 1990 is de stichting Vrienden van de Purmaryn opgericht. Door deze groep ondernemers ontvangen we sponsorgelden die we kunnen aanwenden bij zaken die niet in de begroting passen. Of kunnen we bijvoorbeeld een risico nemen bij de inkoop van een grote theaterproductie. Het is een prettig idee dat we gesteund worden door het bedrijfsleven. Het betekent dat ook zij het belang zien van ons theater en onze functie in de samenleving. Ook de jaarlijkse prijsuitreiking van de VOWA, de uitreiking van de startersprijs van de Rabobank, dit jaar de nieuwjaarsborrel van de PRO en de opnames van NV Purmerend vinden bij ons onderdak. Ik vind het belangrijk ook van deze doelgroep te weten waar behoefte aan is. Vaak kunnen wij faciliteren door onze centrale locatie, voldoende zitplaatsen, techniek en cateringmogelijkheden.’

Gasten van de toekomst

De voelsprieten van Miep staan ingesteld op cultureel aanbod: ‘Maar ook houd ik ogen en oren open voor samenwerkingen die goed bij ons theater passen. Zo presenteert een 16-tal basisscholen hier sinds enkele jaren de eindmusical. In de middag treden de achtste groepers voor medeleerlingen op en `s avonds komt de familie kijken. Veel scholen zijn blij met onze faciliteiten en wij zijn blij dat we kinderen al op jonge leeftijd kennis kunnen laten maken met het theater. Uiteindelijk zijn zij onze gasten van de toekomst.’  

Meer cultuur


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden