BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
coverstories
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Sandra van der Meulen

Familie als fundament

In 1962 begonnen de gebroeders Vroom een eigen loonbedrijf. Maar het loonwerk nam af en de vraag naar grond- en heiwerk nam toe. Ruim 50 jaar later staat het bedrijf uit Zeevang internationaal bekend als dé specialist in funderingstechnieken. Tijd voor een kennismaking met dit bijzondere familiebedrijf.

De verandering in werkzaamheden verliep op een natuurlijke manier. Peter Vroom: ‘Dingen ontstaan vaak door een vraag en dat was in dit geval niet anders. Mijn vader Klaas en oom Sjors werden gevraagd of ze met hun loonwerkkraantje niet een paar houten heipalen de grond in konden slaan. Er werd geïnvesteerd in materieel dat beter geschikt was voor dat werk en daardoor konden ze ook meer van dit soort werkzaamheden verrichten. Van het één kwam het ander. De broers kregen zoveel werk, dat er ook meer papierwerk aan te pas kwam. In 1972 trad daarom Meindert Vroom als derde broer in het bedrijf.’

Nieuwe generatie

We maken een sprong in de tijd, wanneer begin jaren 90 de tweede generatie Vroom tot het familiebedrijf toetreedt. Drie zonen van Sjors: René, Jeroen en Cajo, en twee zonen van Klaas: Randy en Peter, maken hun opwachting. Peter: ‘We zijn op verschillende functies in het bedrijf begonnen, ieder met onze eigen expertise. Het toeval wil dat we elkaar daarin heel goed aanvullen. Het idee was om eerst een aantal jaar ervaring op te doen, al waren we wel al in gesprek over de opvolging en hoe we dat het beste vorm konden geven. Die wisseling van de wacht verliep anders dan gepland, doordat mijn vader eind 1994 plotseling overleed. Het proces kwam in een stroomversnelling. Mij ooms realiseerden zich hoe snel dingen kunnen veranderen. De tijd om zaken te formaliseren was aangebroken.’


 

‘We zijn tot op de dag van vandaag een echt familiebedrijf’

 


Specialisatie In de loop der jaren heeft het bedrijf zich steeds meer gespecialiseerd. Peter: ‘In de eerste jaren werd er alleen met houten palen geheid, maar eind jaren60 begonnen we al te werken met prefab betonpalen. Vanaf 1974 waren deze niet meer weg te denken in onze bedrijfsvoering. Eén van de eerste projecten met deze palen was het bejaardentehuis De Meermin in Edam. In 1981 werd begonnen met het vervaardigen van in de grond gevormde vibropalen. En begin jaren `90 hadden we de exclusieve rechten voor het gebruik van het DPA-paalsysteem in Nederland. Deze funderingstechniek bood de mogelijkheid om in de grond gevormde en grond verdringende betonschroefpalen te produceren. De eerste aanzet naar een geluidsarme en trillingvrije oplossing. In 2001 deden de beton- en buisschroefpalen opnieuw hun intrede. Met dit product werken we veel vanuit de regio Nijmegen, waar onze huidige vestiging in Wijchen uit voortgekomen is.

Inmiddels is het bedrijf van alle markten thuis: ‘Van alle in de grond gevormde paalsystemen en traditionele heisystemen met prefab betonpalen tot stalenbuispalen, funderingsherstel, prefab betonbouw en in het werk gestort betonwerk. De technologieën volgen elkaar in onze branche in rap tempo op. Wil je daarin voorloper blijven, dan betekent het dat je vooruit moet kijken naar nieuwe mogelijkheden om het werk beter, stiller, veiliger en efficiënter te kunnen verrichten.

Een groot verschil met vroeger? Er werd in het verleden meer geaccepteerd dat bouwwerkzaamheden overlast met zich meebrengen. Tegenwoordig wordt er, met het maatschappelijk verantwoord denken, meer rekening met de omgeving gehouden. Wij noemen dat omgevingsmanagement. De maatschappij is veranderd en is er ook kritischer op, dus wordt er door opdrachtgevers meer gevraagd naar omgevingsmanagement. Daar kan bij horen dat je minder geluid mag produceren en minder trilling mag veroorzaken. Dat je aan elke vorm van overlast meer kritische eisen stelt dan tientallen jaren geleden.’


 

‘Bedrijven met onze capaciteit en mogelijkheden zijn schaarser’

 


Kansen

Internationale sterspeler word je niet zomaar: ‘Onze reputatie in de branche is uitstekend en dus vallen we op. In de bouwkolom zijn we opgeschoven naar grootschalige projecten waar strengere eisen aan worden gesteld. Dat laat geen ruimte meer om te experimenteren en fouten te maken. Het voordeel daarvan is dat niet alle funderingsbedrijven in Nederland onze concurrent meer zijn. Naarmate de eisen hoger worden, vallen er bedrijven af. Bedrijven met onze capaciteit en mogelijkheden zijn daardoor schaarser.’

Tegenwoordig is de uitvoering van een opdracht slechts een onderdeel van het totaal, volgens Peter: ‘Steeds vaker vallen advies, engineering, constructieve berekeningen en aanverwante diensten binnen ons pakket. Voor die aanverwante diensten weten we de weg naar partijen die ons daarin kunnen assisteren. Ook dat is een kans. Steeds meer bedrijven willen het totaalproject bij één partij beleggen en zien ons als sparringpartner als het gaat om funderingstechniek. Een waardevolle positie die het ook voor ons bedrijf interessanter maakt. Het zorgt ervoor dat we in een vroegtijdig stadium al mee kunnen denken en kunnen adviseren in een project. De kans dat je het project dan ook uit mag voeren, vergroot daarmee.’

Uniek

Die goede naamsbekendheid en de specifieke specialisaties zijn niet de enige punten die het bedrijf uniek maken. Peter: ‘Deze positie hadden we natuurlijk nooit in kunnen nemen zonder onze organisatie en onze mensen. We zijn tot op de dag van vandaag een echt familiebedrijf. De tweede generatie is eigenaar geworden van het bedrijf en zet het met lef, vertrouwen, doorzettingsvermogen en vindingrijkheid voort in het gedachtegoed van de eerste generatie. De mensen die bij ons werken – en dat zijn er met inleen inmiddels rond de 200 – behoren tot onze werkfamilie en zoals het een familie betaamt, zorgen we goed voor elkaar.

In 2002 vierden we ons 40-jarig jubileum met een flink aantal medewerkers uit de beginjaren. Dat is heel bijzonder en daar hebben we dan ook uitgebreid bij stilgestaan. Goede mensen willen we graag vasthouden. Dat betekent dat we moeten investeren in onze mensen en ze de ruimte moeten geven die ze nodig hebben om te ontwikkelen. Net als in een privérelatie is het geven en nemen. Als je daarin de juiste balans vindt, ga je een duurzame relatie met elkaar aan. Het is fantastisch om te zien hoe ons bedrijf in 57 jaar gegroeid is.’

 

Meer coverstories


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden