BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
gezondheid
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Jacqueline ten Have

Van moetje naar kans

Positief zijn en denken in mogelijkheden: het is Greetje Dekker-Gutter op het lijf geschreven. Na het faillissement van haar bedrijf in 2023 besloot zij al haar kennis en kunde op het gebied van arbeid en re-integratie te benutten om vanaf dit jaar te starten als re-integratiespecialist. Vanuit haar eenmanszaak Jij bent OK begeleidt zij werkgevers en werknemers met arbeidsadvies en tweede spoor trajecten.

Van werkgever van tientallen werknemers naar zzp’er; Greetje kijkt met een positieve blik terug op haar werkverleden en vooruit op haar nieuwe carrière. ‘Uit ervaring weet ik dat het voor een werkgever vervelend is als een medewerker door ziekte of een ongeval langdurig uitvalt. Maar het is vaak voor die werknemer net zo vervelend. Hoewel de aanleiding natuurlijk nooit leuk is, heb ik deze arbeidstrajecten wel altijd heel interessant en leerzaam gevonden. Niet voor niets heb ik ooit bewust gekozen voor de opleiding Management, Economie & Recht, met als specialisatie Human Resource Management. Die opleiding, aangevuld met nieuwe opleidingen en een schat aan ervaring, zet ik nu in om anderen te helpen.’

Moetje

Greetje is de eerste die toegeeft dat tweede spoor trajecten een moetje zijn. ‘Als je als werkgever en werknemer niet serieus en bewezen aan de slag bent gegaan met een tweede spoor traject, dan kan dat vervelende gevolgen hebben als het zover is. Als werkgever kan het een loonsanctie van een jaarsalaris betekenen en als werknemer loop je de kans dat je na twee jaar geen inkomen meer hebt. Ondanks dat heb ik de ervaring dat deze tweede spoor trajecten ook vaak een kans zijn voor de medewerker om eens buiten de comfortzone te treden en te kijken naar wat er nog meer mogelijk is. En dat is vaak veel meer dan ze denken.’

‘Wat gaan we er samen aan doen om iedereen weer blij te maken?’

Het eerste gesprek hierover blijft altijd lastig. Greetje: ‘Niemand zegt na 25 jaar dienstverband dat je gelijk hebt en dat ‘ie inderdaad eigenlijk wat anders moet gaan doen. Maar als je langdurig ziek bent moet je ook eerlijk tegen jezelf zijn. Misschien meld je je in aanloop naar het tweede spoor wel weer beter, maar de vraag is dan of je dit werk nog tot je 67ste kan en wil blijven doen. Ik heb zo’n traject aan de hand gehad en kan nu zeggen dat deze persoon achteraf gezien heel blij is met hoe het gelopen is. De ‘zorg’ van een zieke werknemer voor de werkgever en de ‘last’ van de zieke werknemer zijn nu de blijdschap van een nieuwe werkgever en het hernieuwde plezier en zelfvertrouwen van deze werknemer.’

Jij bent OK

Dat een werkgever en werknemer er beiden na een langdurige uitval wel klaar mee zijn, begrijpt Greetje als geen ander. ‘Ook ik ben geen lid van de UWV-fanclub, maar ik vind het wel goed dat we met z’n allen omkijken naar uitgevallen medewerkers en ze weer kansrijk maken. Dat ze zich niet afgedankt voelen of het idee hebben dat ze ‘te oud’ zijn voor de arbeidsmarkt. Vandaar ook mijn bedrijfsnaam. Iedereen zit er anders in, maar ik ben ok, jij bent ok, iedereen is ok. We doen even een stap terug: wat gaan we er samen aan doen om iedereen weer blij te maken? Dat begint bij de bewustwording dat er wat moet veranderen.’

In haar jaren als werkgever heeft Greetje ook geleerd hoe het niet moet. ‘Je kunt van iemand van 30 niet hetzelfde verwachten als van iemand van 63. Je moet maatwerk leveren: wat vind je leuk, wat kun je wel? Ik ben van het denken in mogelijkheden en oplossingen. En daarom is het ook goed om mij als tweede spoor coach er in zo’n traject vanaf 6 weken tot het eerste jaar ziekte al bij te betrekken. Dan gaan de raderen alvast draaien en kan ik als extern specialist een ander licht op de zaak laten schijnen. Ook als een werkgever alleen advies wil of een eerste gesprek met de werknemer en mij, is dat mogelijk.’ 

Zelf actie ondernemen

Veel arbodiensten bieden volgens Greetje geen tweede spoor trajecten aan. ‘Ik heb best wat arbodiensten versleten en als je dan zelf op zoek moet is het lastig een goede re-integratiespecialist te vinden. Mijn opdrachtgever is de werkgever, maar mijn cliënt is de werknemer. Uiteindelijk gaat het erom dat we samen tot een oplossing komen. En dat is de kortste weg naar passend betaald werk. Dat doe ik door een praktische benadering: positief, doelgericht en duidelijk, met de pet op van de werkgever én de werknemer. Zo zorg ik ervoor dat ze elkaar beter verstaan en we tot een oplossing komen die iedereen gelukkig maakt.’

Meer gezondheid


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden