BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
horeca
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Arnold van der Zee

Leven in de brouwerij

Het verhaal van Kristian Kieft en Frank Dutman leest als een jongensboek. Vaak dronken zij na het hockeyen nog een biertje samen en daar kwamen de gesprekken op gang. Samen bier maken, dat leek ze wel wat. En zo geschiedde. Een nieuw avontuur resulteerde in een bierbrouwerij met een sfeervol proeflokaal onder de naam Bierderij Waterland.

De mannen begonnen kleinschalig. Frank: ‘Met een thuisbrouwset gingen we aan de slag. Dat brouwproces is in het klein wat we tegenwoordig op grotere schaal doen. We hadden er lol in en kregen positieve reacties van vrienden. Maar zo’n brouwsel was net aan genoeg voor twee kratjes bier en daar moesten we dan 6 weken op wachten. We wilden meer en professioneler.’

Brouwerij De Leckere

Een relatie van Kristian hielp ze in die volgende stap. Kristian: ‘Hij is eigenaar van Brouwerij De Leckere in Utrecht. In die brouwerij konden we ons eigen biologisch gecertificeerde bier brouwen. Het betekende dat we plotseling behoorlijk wat liters per keer konden brouwen. Zo lanceerden we witbier de Marker Maagd, blond bier de Broeker Blonde en tripel de Monnicker Moker, drie totaal verschillende biologische bieren. De eerste verkooppunten waren in Monnickendam: bij De Koperen Vis, Café 1614, Wijnhuis Monnickendam en bij Zuid Delicatessen. Onze grote doorbraak kwam toen ons bier ook bij de Landmarkt en bij Marqt in de verkoop kwam.’

Hoewel het brouwen in eerste instantie als hobby bedoeld was, nam het steeds serieuzere vormen aan. Kristian: ‘Op een gegeven moment kwam het omslagpunt. We zaten aan ons plafond en dus was de vraag: blijven we het als hobby zien of gaan we er serieus een business van maken? Over het antwoord hoefden we niet lang na te denken.’


 

‘Ons bier is binnenkort ook verkrijgbaar in Suriname en op de Antillen’

 


Eigen brouwerij

Slechts twee jaar na het brouwen van hun eerste biertje in 2014 besloten ze ervoor te gaan. Frank: ‘De grotere volumes konden we niet meer onderbrengen bij De Leckere en dus gingen we op zoek naar een locatie voor een eigen bierbrouwerij. We hadden ons oog laten vallen op een boerderijtje in Katwoude, maar een brouwerij op een agrarische bestemming bleek lastig. We hebben even overwogen om uit te wijken naar Amsterdam-Noord, maar hebben daar toch vanaf gezien. Achteraf gezien is het goed dat het zo gelopen is, want op deze locatie aan het Galgeriet zitten we perfect. Het heeft ruim een jaar geduurd voordat het papierwerk in orde was, maar begin 2018 konden we aan de slag met de verbouwing en op 1 juni 2018 konden we de deuren openen.’

Brouwerij

Het pand was echter veel groter dan ze in eerste instantie nodig hadden. Frank: ‘Daardoor hebben we onze plannen uitgebreid. Er is in dit pand zoveel ruimte dat we de bierbrouwerij kunnen combineren met een proeflokaal van flink formaat. In ons proeflokaal hebben we heerlijk de ruimte voor zowel individuele bezoekers als zakelijke events.’ Om hun eigen bier te kunnen brouwen gingen de mannen op zoek naar professionele benodigdheden. Kristian: ‘We kwamen in contact met een brouwmeester in Almere. Die had prachtige spullen staan, maar zag zelfstandig professioneel brouwen bij nader inzien niet zitten. We wisten hem ervan te overtuigen zijn spullen aan ons te verkopen door hem aan te bieden als brouwmeester bij ons aan de slag te gaan. Een gouden zet voor beide partijen. De samenwerking pakt heel goed uit. Daarnaast kunnen we nog steeds rekenen op de expertise van Brouwerij De Leckere, die partner is in Bierderij Waterland.’

Proeflokaal

De tweede uitdaging was de invulling van de overige ruimte Frank: ‘We hebben ons creatief uitgeleefd en alles ruim opgezet. Ook ons assortiment bier is in de loop der jaren flink uitgebreid en in het proeflokaal zijn altijd 13 verse bieren van de tap te verkrijgen. Daarnaast biedt deze ruimte mogelijkheden om andere Waterlandse smaken onder de aandacht te brengen. Zo hebben de worsten van Woeste Willem en het ijs van Johnny’s Gelato hier een plek gevonden. Ze maken de producten hier niet alleen, ze kunnen hier ook geproefd en gekocht worden. De inrichting bestaat uit tweedehands tafels, stoelen en Chesterfields. Het geeft niet alleen een relaxte en eigentijdse sfeer, maar draagt ook bij aan de duurzaamheid.’


 

‘In ons proeflokaal hebben we heerlijk de ruimte voor zowel individuele bezoekers als zakelijke events’

 


Het proeflokaal is zo groot dat er probleemloos ruimte is voor 300 man. Frank: ‘Meer mensen kan, maar daar zijn onze faciliteiten niet op ingericht. Zo houden we het overzichtelijk voor onze gasten en onszelf. We organiseren themafeesten en zijn een perfecte locatie voor bruiloften, maar worden ook regelmatig gevonden door bedrijven die hier een bedrijfspresentatie, borrel, feest of vergadering houden. Bedrijven kunnen ook tussen het vergaderen door een rondleiding krijgen of zelf bier brouwen. En na een vergadering kan er natuurlijk altijd een biertje gedronken worden. Vorig jaar organiseerden Monnickendammer ondernemers de Vintage Fair en een grote Platenbeurs onder ons dak. Alles kan eigenlijk wel in de Bierderij, we hebben er de ruimte en het aanbod voor.’

Verhuizen

De locatie van de huidige brouwerij is tijdelijk. Kristian: ‘We hebben een contract voor 5 jaar met optie tot maximaal 5 jaar verlenging. Die vijf jaar gaan we hier wel volmaken, de verwachting is dat we niet lang daarna over kunnen naar onze nieuwe locatie, slechts enkele meters verderop. Door deze constructie samen met ontwikkelaar Hoorne Vastgoed af te spreken is het voor ons ook economisch interessant. Investeren in een pand voor slechts 5 jaar is financieel gezien geen optie. De ervaringen die we hier opdoen nemen we mee in de indeling en inrichting van het nieuwe pand. Daarbij wordt het nieuwe pand natuurlijk veel duurzamer dan we dit ooit kunnen maken. De verhuizing biedt weer nieuwe uitdagingen en kansen.’

Toekomst

Bierderij Waterland heeft inmiddels een landelijk dekkende verkoop, maar ook over de grens is het bier al verkrijgbaar. Kristian: ‘En via een vriend van Frank is ons bier straks in Suriname en op de Nederlandse Antillen te koop. Onze naam leent zich alleen niet erg voor internationale verkoop en dus dopen we de naam van de bierbrouwerij om naar Waterland Brewery. Onder deze naam kunnen we de brouwerij in Nederland en daarbuiten door ontwikkelen.’ Frank vult aan: ‘Maar het proeflokaal blijft gewoon de Bierderij, waar iedereen welkom is, waar we regelmatig evenementen organiseren en waar het bovenal altijd gezellig toeven is met een heerlijk vers gebrouwen biertje.’    

Meer horeca


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden