BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
horeca
icon-auteur Sandra van der Meulen icon-auteur Sandra van der Meulen

Passie voor groente en fruit

Eén ding wist Dick Schaap junior (40) vroeger heel zeker: hij zou niet in het bedrijf van zijn vader gaan werken. Dan moest je veel te vroeg op. Tot hij na zijn studie logistiek voor een baas op kantoor ging werken en dat werk helemaal niet leuk vond. ‘Voor ik het wist werkte ik bij mijn vader en ging ook mijn wekker iedere dag heel vroeg. Dat is nu vijftien jaar geleden en ik heb er nog geen dag spijt van’, aldus Dick Schaap jr uit Monnickendam.

Zijn vader, inmiddels 70, begon in 1965 vanuit een loods in Monnickendam met de verkoop van groente en fruit aan de zakelijke markt. Later kwam daar de winkel bij voor particulieren. Dick: ‘Anderhalf jaar geleden zijn we verhuisd naar een pand op de Baanstee in Purmerend, met een veel efficiëntere indeling en betere bereikbaarheid. Daardoor is het werk veel overzichtelijker voor ons. Het werkt nu veel prettiger. Op dit moment bestaat ons team uit 25 man: van een snijploeg die om 04.00 uur begint tot de chauffeurs die in onze koelwagens de bestellingen aan de klanten leveren. Zij halen op hun route weer de producten bij de boer op. Verser kun je het niet hebben.’

Korte lijnen

Dick Schaap levert groente en fruit aan allerlei instellingen, zoals hotels, horeca, ziekenhuizen en bedrijfsrestaurants: ‘Onze lijnen zijn kort en we staan 24/7 in contact met de klant. Dat is onze kracht, omdat we ook een relatief klein bedrijf zijn. Als een restaurant omhoog zit, dan kunnen we spoedleveringen verzorgen. Onze klanten hebben een vast contactpersoon binnen het bedrijf en dat werkt erg fijn. Zo kunnen we ook met ze meedenken. Als we bijvoorbeeld een speciaal product binnenkrijgen van de boer, sturen we gelijk een foto naar de koks. We maken bijna uitsluitend gebruik van streekproducten en dat proef je. We weten waar alles vandaan komt.’

 

‘We maken bijna uitsluitend gebruik van streekproducten en dat proef je’

 


 

Trots

Het ondernemerschap past perfect bij Dick: ‘Ik vind het leuk om aan de knoppen te draaien en dan weer iets te zie ontstaan. Soms neem je verkeerde beslissingen, maar daar leer je weer van. We bouwen hier met elkaar aan iets moois en daar ben ik trots op. En we vergeten onze trouwe klanten van vroeger ook niet. Zo hebben we twee oudere dames die vroeger in de winkel kwamen en die nog steeds bij ons bestellen. Met alle liefde bezorgen we hun bestellingen thuis. Mijn vader werkt ook nog een paar dagen in het bedrijf, hij kan het niet loslaten. Maar dat is alleen maar mooi. Zelf sta ik het ene moment in de snijkeuken en het volgende moment zit ik weer met een klant aan de lijn.’

Voetballen

Zelf is de Monnickendammer inmiddels vader van drie kinderen van zeven, vijf en vier jaar oud. De oudste helpt soms al mee in de zaak. ‘Ik vind het heerlijk om met het gezin leuke dingen te doen. Dat is voor mij ontspanning. Ik kan het werk wel goed loslaten, want vanuit huis kan ik toch niet veel doen. Ik heb ook geleerd om te bepalen wat belangrijk is en echt moet en wat kan wachten. Omdat ik steeds vroeg opsta ‘s nachts, probeer ik als ik thuiskom even te slapen. Ik heb twee vrije dagen dat ik kan uitslapen, op zondag en op een doordeweekse dag. Voor de sportschool heb ik meestal geen puf meer, maar voetballen probeer ik nog wel te doen bij SDOB 4. We zijn heel slecht als team, maar hebben veel lol op het veld en daar gaat het om.’

Gesneden groentemix

De toekomst ziet Dick jr rooskleurig tegemoet. ‘Ik zie nog volop groei in de markt en kansen die we kunnen benutten. We denken steeds meer met de klant mee en bieden bijvoorbeeld al kant-en-klare gesneden groentemixen aan. Dat scheelt de koks weer tijd. Ook de vraag naar kantoorfruit neemt enorm toe. Een extra vestiging zal er niet komen, daar zie ik het nut niet van in. Wel geef ik mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt graag een nieuwe kans in dit bedrijf. Je ziet ze dan helemaal opbloeien en dat is mooi om te zien.’  

 

Meer horeca


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden