BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
media
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Arnold van der Zee

Beperk je tot één simpele boodschap

In de reclamewereld heeft Ilpendammer Martin Boomkens (55) zijn sporen ruimschoots verdiend. Bij internationale reclamebureaus groeide hij door van copywriter naar creative director. Het ontwikkelen van campagnes voor grote merken bleek echter niet zaligmakend. En dus startte Martin per 1 januari van dit jaar zijn bedrijf MKB Reclame. Omdat hij daar volgens eigen zeggen écht het verschil kan maken.

Martin zit al een jaartje of dertig in de reclame en praat bevlogen over zijn vak: ‘In Amsterdam werkte ik bij de grote Amerikaanse bureaus. In die tijd was het heel gebruikelijk dat talenten gescout werden en dus verhuisde ik van bureau naar bureau en mocht ik werken voor hele mooie merken. Mijn carrière nam in korte tijd een hoge vlucht. Maar na een jaar of 15 dacht ik: ‘ik kan dit ook wel zelf’, dus toen ben ik gaan ondernemen. Dat was eind 1998. Inmiddels ben ik – na een aantal andere uitdagingen – gekomen op het punt waar ik nu sta en richt ik me met MKB Reclame op het adviseren van het MKB op het gebied van marketing en communicatie.’

MKB

Na al die grote bureaus en grote merken zou je verwachten dat werken voor het MKB een stuk minder uitdagend is, maar volgens Martin is niets minder waar. ‘Inhoudelijk gaat het om hetzelfde soort werk en eerlijk gezegd is het werken voor kleinere klanten zelfs leuker dan voor grote klanten. Waarom? Bij grote bedrijven werk je vaak in teams. Die hebben grote marketingafdelingen met eigenwijze marketeers. En ik ben ook eigenwijs dus dan zijn compromissen aan de orde van de dag. In het MKB heeft een ondernemer een probleem en zoekt daar een oplossing voor bij iemand die daar veel ervaring mee heeft. Dan gaat het om vertrouwen. De grap is wel dat deze kleinschalige formule, het meer één-op-één werken, juist ook grote klanten steeds meer aanspreekt. Dat heeft met budget te maken, maar ook met persoonlijke aandacht. Huur je een groot reclamebureau in, dan gaan ze aan de haal met je briefing en krijg je weken later de plannen gepresenteerd. Werk je met mij, dan heb ik mijn werkplek tijdelijk bij de klant en stemmen we tussentijds constant af. Die manier van werken past veel beter bij de huidige tijd.’

Onderscheiden

In ondernemend Waterland wordt Martin steeds bekender. ‘Ik ben daar ook actief mee bezig, onder andere via social media en ondernemersverenigingen, maar heel veel klanten bereiken me via mond-tot-mond reclame. Juist bij het MKB zie je dat ze allemaal in dezelfde vijver vissen en veel ondernemers vergeten het verhaal te vertellen waaróm ze iets doen. De waan van de dag houdt ze bezig en ze hebben een hekel aan acquisitie, sales en marketing. Eigenlijk doen ze het liefst alleen dat waar ze goed in zijn. Maar nu het in Nederland economisch steeds beter gaat, wordt de concurrentie steeds heviger en moet je je nóg meer onderscheiden. Daar probeer ik ze bewust van te maken.’

Één boodschap

Garanties geven kan Martin niet: ‘Maar ik kan wel laten zien wat ik in het verleden bereikt heb voor klanten. Bovendien zijn er veel wetmatigheden. Als je daaraan voldoet met je strategie, dan moet het wel heel raar lopen wil het geen resultaat opleveren. En er is de afgelopen jaren veel meer kennis in data gekomen. Dat maakt het veel eenvoudiger je doelgroep te bereiken. Als ik het MKB een tip mag geven is het: ‘less is more’. Mensen kunnen maar één ding onthouden. Beperk je dan ook tot één simpele boodschap en probeer daarmee op te vallen. Als dat lukt ben je goed bezig.’

Meer media


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden