BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
media

BuzzPartners vertelt online het verhaal van de ondernemer

Ondernemen en social media zijn in deze tijd onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als ondernemer moet je wel mee met alle ontwikkelingen op social media-gebied. Heb je je net in Facebook verdiept, is Instagram helemaal in. De tijd en soms ook de interesse en creativiteit ontbreken vaak om je er écht in te verdiepen. Het Purmerendse bedrijf BuzzPartners biedt dan de helpende hand. ‘Wij vertellen het verhaal van de ondernemer op social media’, aldus eigenaar Bert van Gulik.

Samen met zijn vrouw Marja en een team van zeven medewerksters runt Bert nu ruim zeven jaar BuzzPartners. Het bedrijf is in een voormalig schoolgebouw in Purmerend gevestigd, vlakbij het centrum. Ruim 160 opdrachtgevers, waarvan 90 uit deze regio, maken gebruik van de online dienstverlening van BuzzPartners. Bert: ‘Ik ben in mijn eentje begonnen. Ik was aan het begin van mijn loopbaan automatiseerder en vond het na een half jaar achter mijn beeldscherm niet leuk meer. Ik wilde graag contact met klanten en kaartte dit bij mijn toenmalige baas aan. Die redde mij, ik mocht klanten gaan bezoeken. Sales bleek mij goed te liggen, waardoor ik een baan als accountmanager bij een televisiestation kreeg aangeboden. Intussen haalde ik mijn mediapapieren, want ik wilde wel graag met kennis op pad.’

Solliciteren
Eigenwijs als Bert is, ging hij om de drie jaar weer op zoek naar een andere baan: ‘Ik kwam uiteindelijk bij een mediabedrijf in Amsterdam-Noord terecht, in de tijd dat social media opkwamen. Toen het bedrijf failliet ging, stond ik zonder baan op straat en moest ik weer solliciteren. Ik had al een tijd het verlangen om zelf een bedrijf te starten. Ik had kennis van social media én de softwarekant en zag veel ondernemers worstelen met hun website en online marketingactiviteiten. Ik heb toen het concept bedacht om bedrijven te helpen om een groot publiek op social media te bereiken. Zo is het businessmodel voor BuzzPartners ontstaan.’

Aan zijn goede vriend en ondernemer Bram Visser, toenmalig eigenaar van restaurant Pieterman, vertelde Bert in 2011 zijn nieuwe concept en vroeg of Bram als proefpersoon wilde fungeren: ‘Hij werd mijn eerste klant en restaurant Pieterman is dat nog steeds, ook met de huidige eigenaar. Ik werkte vanuit huis en de auto. Ik bezocht veel klanten in Purmerend en kreeg overal de bevestiging dat ondernemers te weinig tijd en creativiteit hebben om dagelijks met social media bezig te zijn. En dat is zonde, want dan laat je echt kansen liggen.’


 

‘We focussen op interactie’

 


Mannen
In 2014 kwam Marja erbij. Zij werkte daarvoor in de sales bij Webregio, wat later Dichtbij.nl ging heten. Inmiddels werken er acht vrouwen en één man op kantoor: ‘Tja, menig man is jaloers op mij. Er solliciteren nu eenmaal meer vrouwen dan mannen op deze functie, geen idee waar dat aan ligt. Maar mannen zijn wel degelijk welkom bij ons om te komen werken. Graag zelfs!’

Bedrijven sluiten bij BuzzPartners een abonnement af en krijgen dan een vaste social media manager aangewezen: ‘Die onderhoudt alle contacten met de klant. en verzorgt in goed overleg alle social media werkzaamheden. Wij verzorgen de content voor met name Facebook en Instagram en een deel Linkedin. Vanuit onze ervaring snappen we wat je als bedrijf beter wel en beter niet kunt doen op social media. Het uiteindelijke doel voor onze opdrachtgevers is een groter publiek bereiken met de berichten. Onze insteek is dat iedere post viraal moet gaan. We focussen echt op de interactie. Hoe meer mensen reageren, hoe hoger je bereik. En dat doe je weer door de juiste content te plaatsen. We maken voor iedere klant een contentkalender voor het hele jaar en spelen tussendoor op actuele dingen in.’

Verhaal
Het team van BuzzPartners krijgt bij iedere ondernemer een kijkje in de keuken: ‘Dat maakt dit werk ook zo leuk, dat persoonlijke contact dat we met ze hebben. Je probeert het verhaal van de ondernemer te vertellen op social media. Niet iedereen kent zijn of haar eigen verhaal, merken we. Wat maakt jouw bedrijf nou bijzonder? Waarom doe je dit werk? Daar proberen we samen met de ondernemer achter te komen. Want iedereen heeft een drijfveer en een goed verhaal. Alleen zijn ondernemers vaak te bescheiden om dat uit te spreken. Wij halen dat naar boven. Op die rode draad bouwen wij vervolgens onze social media berichten.’

Draaitafels
BuzzPartners is regelmatig onderwerp van gesprek in huize Van Gulik: ‘Marja en ik hebben elkaar ook ooit op het werk leren kennen, dus we zijn wel gewend om over het werk te praten. Gelukkig zet onze dochter van tien jaar oud daar een rem op. We hebben nu de regel dat we het onder het avondeten nog over werk mogen hebben, maar daarna niet meer. Want er is natuurlijk meer in het leven dan werken. Zo draai ik graag platen op feestjes en heb ik een eigen radiozender, IbizaSoundds.com. Draaitafels hebben altijd een aantrekkingskracht op mij gehad.’

Omdat Purmerend Bert als ondernemer kansen geeft, vindt hij het belangrijk om ook iets terug te doen: ‘Ik ben lid van de kerngroep ‘Purmerend Werkt’. Wij zetten ons in voor versterking en stimulering van de reguliere economie. Kunnen we een bedrijf of persoon dat laatste zetje geven om zich hier te vestigen of te gaan werken, dan ben ik al gelukkig. Daarnaast ben ik lid van de Purmerendse Regio Ondernemers (PRO). En ik doe mijn best op de sportschool om fit te blijven. Veel vrije tijd blijft er niet over met BuzzPartners als tweede kindje. Maar daar heb ik ruim zeven jaar geleden bewust voor gekozen en daar sta ik nog steeds volledig achter. Ik ben trots op de mooie bedrijven waar wij voor mogen werken en op ons team.’

Meer media


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden