BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
media
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Arnold van der Zee

Creatieve starters

De beste ideeën ontstaan als je hoofd leeg is. Zo bedachten vrienden Roar Schouten en Daan van Baarsen tijdens een gezamenlijke vakantie dat het tijd werd voor een nieuwe stap. Samen begonnen zij The Branders en bouwen en versterken zij merken op een creatieve manier.

Voor Roar was het starten van de vennootschap onder firma een kleine stap. Hij is al een aantal jaar ondernemer: ‘Ik merkte dat ik in mijn eigen vakgebied regelmatig tegen dezelfde dingen aanliep. Mijn expertise ligt op het gebied van design en vaak miste ik de cohesie. Waarom doen we het zo? En hoe bouwen we dat uit? Steeds vaker had ik er met Daan gesprekken over, omdat hij juist sterk is in strategie. Voor ons was het een logische stap om elkaar niet als zzp’er in te huren, maar daadwerkelijk samen verder te gaan als VOF. Nu trekken we echt samen op en dat voelt goed.’

Voor Daan lag het anders. Na een aantal jaar ervaring te hebben opgedaan bij grote reclamebureaus in het Amsterdamse, trok hij de stoute schoenen aan en zegde zijn baan op: ‘Dat was wel even omschakelen. De vaste lasten gaan gewoon door, dus het is zeker nog spannend. Bij mijn voormalige werkgevers heb ik niet alleen voor mooie merken mogen werken, maar heb ik ook gezien wat wel en niet werkt. Die ervaringen neem ik mee in ons nieuwe bedrijf.’

Opdrachtgevers

Grote zorgen hoeft Daan zich vooralsnog niet te maken: ‘We hebben vanaf het begin, dat is officieel per 1 mei, uit ons eigen netwerk diverse opdrachten mogen ontvangen. Juist door onze creatieve ideeën en onze soms onorthodoxe manier van werken, weten we klanten aan ons te binden. Wat we nu doen is vanaf het begin kijken naar het merk. Waar staat het bedrijf voor en wat wil het uitstralen? Maar ook: wat speelt er in de maatschappij, waar heeft de doelgroep behoefte aan en wat zijn de trends? Er gaat een gedegen onderzoek aan vooraf, waarbij we ook veel informatie bij de klant vergaren. Dat is de basis voor de merkpositionering en dat vertalen we vervolgens naar verschillende kanalen en uitingen.’


 

‘Vaak gaan onze ideeën nét dat stapje verder’

 

 

Praktisch

Voor veel bedrijven komt de expertise van The Branders als geroepen. Roar: ‘We zien dat veel bedrijven hulp nodig hebben bij het positioneren van hun merk. Vaak omdat hen de kennis en de tijd ontbreekt. Voor een grote outdoorwinkel zijn we nu bijvoorbeeld het merk aan het versterken. Uit onderzoek bleek juist de persoonlijke benadering een belangrijke reden voor klanten te zijn om daar te shoppen. Op basis van die feiten bouwen we de merkidentiteit nu verder uit. Door bijvoorbeeld informatiebijeenkomsten in de winkel of workshops te organiseren. Heel gericht op de klant, maar wel passend bij het bedrijf. Het is fantastisch om een merk te zien groeien.’ Daan vult aan: ‘Meewerken aan grote merken is geweldig, maar vaak ben je daar een kleine schakel in het geheel. Ik vind het juist een uitdaging om voor kleinere bedrijven met een jarenlange historie te werken en om samen met het bedrijf het merk uit te bouwen en te versterken. Om als het ware met de ondernemer mee te ondernemen.’

Juist de praktische benadering van de mannen zorgt voor enthousiaste reacties van klanten. Roar: ‘De lijntjes zijn bij ons kort. We brainstormen, bellen en appen met onze opdrachtgever om samen tot een goed resultaat te komen. Vaak gaan onze ideeën nét dat stapje verder. Maar het moet voor de klant wel werkbaar zijn. Daarom bieden we ook praktische ondersteuning, bijvoorbeeld bij het opzetten van een Facebookcampagne of het creëren van relevante content. Zo maken we niet alleen mooie plaatjes, maar bieden we creatieve oplossingen die een organisatie succesvoller maken.’

Meer media


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden