BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
media
icon-auteur Sandra van der Meulen icon-auteur Sandra van der Meulen

EAZZI maakt klantreis voor ondernemer inzichtelijk

Stel, de website van je bedrijf wordt niet goed bezocht. Of je krijgt steeds minder klanten in je winkel. Of je hebt geen idee wat je met social media moet doen. Dan kun je de expertise van EAZZI (uitspreken als: ‘Easy’, red.) inhuren. De Volendammers Erwin Sier en Arno Hildering runnen sinds twee jaar dit bedrijf in hun woonplaats.

Beide heren hebben jarenlang bij Bart Smit als respectievelijk e-commerce manager en content- en klantenservice manager gewerkt. ‘Wij hebben meer dan 20 jaar ervaring in de retail en e-commerce, waardoor wij ondernemers succesvol kunnen helpen. Maar ook als zelfstandig ondernemer hebben we ervaring. Hierdoor kennen wij beide kanten van het ver-haal’, aldus Arno.

Fietstassen

‘Wat verwacht de klant van jou, de ondernemer. Dat is dé vraag waar het om draait. Je moet als klant kunnen denken. Wij kunnen die vertaalslag heel goed maken. Soms zit het in een hele kleine aanpassing, zoals het geven van betere informatie in een winkel. Als je in de winkel bijvoorbeeld maar vijf verschillende soorten fietstassen kunt laten zien, maar je er in de webshop wel twintig hebt, dan kun je dit op een bordje vermelden in de winkel. Want de klant weet dat niet. Wij nemen de ondernemer mee op die klantreis, waar we een eigen model voor hebben ontwikkeld. En dat begint met een eerste gesprek om het probleem in kaart te brengen’, legt Erwin uit.

 

Erwin: ‘De hele manier van verkopen is ontzettend veranderd’

 


Ontzorgen

Die klantreis maken Arno en Erwin transparant en duidelijk, zodat de ondernemer het ook begrijpt. Arno: ’We kunnen de ondernemer ontzorgen, maar ook advies geven hoe hij of zij zelf dingen kan aanpassen. Hoe ga je om met negatieve feedback op social media? Hoe zorg je dat je niet iedere dag dezelfde vragen krijgt van de klant, die je elke keer opnieuw moet beantwoorden? Wat is voor jouw bedrijf het beste moment om te adverteren en waar? Daar adviseren wij de ondernemer in. Het is echt maatwerk dat wij leveren. Naast onze eigen expertise kunnen wij een netwerk van specialisten inzetten om onze klanten te helpen, zoals een tekstschrijver of een websitebouwer. Als mkb’er heb je het al druk zat en kun je gewoon niet alles alleen doen. Een website moet je bijhouden. De etalage van je winkel verander je toch ook regelmatig? Wekelijks rapporteren wij aan de ondernemer de meetbare cijfers zoals websitebezoek. En per maand of kwartaal zitten we met elkaar aan tafel om te praten over hoe het gaat. Dan kunnen we weer nieuwe plannen maken of bijsturen waar nodig.’

Tijd

De Volendammers proberen de bedrijven waar ze voor werken van A tot Z te leren kennen. Erwin: ’Dat maakt dit werk ook zo leuk. We kijken en luisteren mee op de werkvloer en we-ten wat wel en wat niet werkt. Soms kun je ter plekke al op een vraag van een klant inspe-len. Krijgt die ondernemer vaker een vraag over een bepaald product, zet die informatie dan op de website en in de winkel op een banner. Dat scheelt de ondernemer weer tijd. Als de klant beter geïnformeerd is, kan de ondernemer die tijd weer aan andere dingen besteden. Ieder bedrijf is anders en heeft een andere doelgroep, die je weer op een andere manier moet aanspreken. Daar houden we allemaal rekening mee. De hele manier van verkopen is ontzettend veranderd. Vroeger ging je naar een winkel en liet je je voorlichten voor je tot aankoop overging. Tegenwoordig is de klant al veel beter geïnformeerd en heeft hij of zij al een hele zoektocht op het internet achter de rug. Komt die klant überhaupt nog wel naar je winkel toe als de website niet up-to-date is? Dat is weer een onderdeel van die klantreis waar wij de ondernemer bewust van willen maken.’

 

Arno: ‘Als mkb’er heb je het al druk zat en kun je gewoon niet alles alleen doen’

 


 

Doelen

Erwin en Arno runnen EAZZI nu twee jaar en hebben nog geen moment spijt van hun stap gehad. Arno: ’Tuurlijk is het een stap om voor jezelf te beginnen. Maar zekerheid krijg je nergens meer. Iedere dag is hier weer spannend. Als je in loondienst bent, krijg je bepaalde opdrachten mee. Hier bepalen wij zelf onze doelen. We sparren veel met elkaar en weten wat we aan elkaar hebben. Ook volgen we cursussen en bezoeken samen landelijke vak-dagen. Wij delen de passie voor dit werk met elkaar, maar hebben ook wel eens een andere mening over bepaalde zaken. Daar praten we dan over en samen komen we altijd weer tot een oplossing. Dan verplaatsen we ons weer in die klant: Hoe zou de klant het zien? Werkt altijd!’

Meer media


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden