BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
onderwijs
icon-auteur Jan Koning icon-auteur Babiche Tervoort

Technische HAVO in gemeente Edam-Volendam is een feit

Met de komst van een technische HAVO – een samenwerking tussen de Triade in Edam en het DBC in Volendam – is het binnenkort mogelijk voor kinderen om zich technisch hoger op te leiden. Een langgekoesterde wens van beide scholen en vooral veel leerlingen gaat hiermee in vervulling.

De bal bleef een beetje liggen in het midden’, begint Hans Werkman, directeur van het Don Bosco College in Volendam. ‘En dus hebben we deze samen opgepakt’, gaat collega Jeanine van Schendel, directrice van de Triade in Edam, verder. ‘Het is iets waar we al jaren over aan het praten zijn. Toch al zeker acht jaar. Soms moeten echter de juiste mensen, sterren en manen op de juiste plek bij elkaar komen om iets van de grond te krijgen en dat was nu het geval.’

Jeanine: ‘We willen de expertise ook niet binnen de muren van één school trekken, maar juist verdelen’

Kennis van zaken

Met fiat van de beide schoolbesturen kunnen de voorbereidingen voor een gezamenlijke technische HAVO nu dus eindelijk van start. ‘We hebben twee scholen die qua onderwijskundige prestaties ontzettend goed presteren. Door de komst van deze vorm van onderwijs voegen we de twee beste dingen van elkaar samen. Tegelijkertijd bied je een geweldige HAVO-oplossing voor kinderen in de regio.’

Hans legt uit wat die (technische) HAVO-oplossing precies inhoudt. ‘Wat wij er in ieder geval onder verstaan, is dat je een volwaardig HAVO- diploma hebt, maar tevens een technische achtergrond hebt. Wat je nu namelijk ziet, is dat wanneer iemand de volledige HAVO doorloopt, kan doorstromen richting een technische opleiding zonder een hamer te hebben aangeraakt. Dat proberen wij hiermee te voorkomen. Wij willen zorgen dat ze kennis krijgen van materialen, werkmethodes en gereedschappen. Op deze manier creëren we dus hoogopgeleide vakmensen die de arbeidsmarkt op gaan met naast theorie- ook praktijkkennis van zaken.’

Hotspots

‘De praktische kant wordt zo ingedeeld dat de leerlingen de onderbouw doorlopen op de Triade, gaat Jeanine verder. ‘Hier maken ze dus kennis met de praktische kant van de techniek. Vervolgens gaan ze voor de bovenbouw – dus jaar 4 en 5 – richting het Don Bosco College.’ Hans pakt het stokje over. ‘Zo wordt Edam-Volendam dus eigenlijk één groot klaslokaal. Een brede technische basis van de harde techniek krijgen ze op De Triade, hierna gaan ze verdiepen op het gebied van ontwerpen, onderzoeken en toepassen op het Don Bosco College.’

‘We willen de expertise ook niet binnen de muren van één school trekken”, vervolgt Jeanine. ‘Maar juist verdelen. We hoeven namelijk niet opnieuw tonnen te investeren in draaibanken voor het Don Bosco College, want die hebben wij hier al. Dat geld gaat naar de opleiding en begeleiding van de leerlingen waar het ook voor bedoeld is.’ Voor de opleiding wordt ook de samenwerking gezocht met de vele technische bedrijven gevestigd in Edam-Volendam. ‘Succesvolle bedrijven, vooral. Want daar is onze prachtige gemeente rijk aan. Je struikelt er bijna over. Hoe mooi zou het zijn als je iets kunt maken bij Tol Plaatwerk. Of hier op steenworp afstand van onze school bij Boon Edam, misschien wel het beroemdste bedrijf in de regio en ver daarbuiten. Wie is er niet eens door een draaideur van Boon geweest? Zo wordt – zoals Hans al zegt – de omgeving je werkplaats en worden wij als gemeente een hotspot voor techniek. Een hotspot is een plek waar je volwaardige techniek vindt en ook op kunt leiden.’

Hans: ‘Zo wordt Edam-Volendam dus eigenlijk één groot klaslokaal’

Samenwerking

Het grootste voordeel voor de leerlingen is dat je vanaf de basisschool tot aan het voortgezet onderwijs een continuüm kunt creëren in de techniek. Jeanine: ‘Daarbij wordt een HAVO leerling vaak weggezet als iemand die het liefst uit de boeken leert, maar dat is gewoon niet zo. Die willen ook vaak met hun handen werken, maar omdat er geen passende opleiding is, trekken ze vaak weg naar scholen buiten de regio. Dat voorkomen we hiermee en dat is alleen maar goed voor zowel de gemeente als de regio an sich.’

Hans: ‘De gedachte is dus dat we de doorstroom vergroten, maar ook het uitvalspercentage verkleinen. En als deze samenwerking goed bevalt, wie weet wat er dan nog meer allemaal mogelijk is. Hierbij kunnen we denken aan zorg, horeca, sport en meer. Het kan zomaar eens het begin zijn van een heel fijne samenwerking en we kijken er ontzettend naar uit.’

Meer onderwijs


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden