BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
onderwijs
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Christy Rijser

Toekomstgericht wonen én opleiden

Als oud-leerling van De Triade in Edam draagt Yvo de Ruijg de scholengemeenschap nog altijd een warm hart toe. Hij was dan ook gelijk enthousiast toen adjunct-directeur Jeanine Dijkstra hem vroeg bij te dragen aan technische lessen die goed aansluiten bij wat er in de praktijk nodig is. Samen ontwikkelden zij een uniek lesprogramma dat bijdraagt aan de toekomst van jongeren, maar zeker ook van ouderen.

Vanuit zijn bedrijf Toekomstgericht Wonen is Yvo dagelijks met de toekomst bezig. Yvo: ‘Mensen zo lang mogelijk, op een comfortabele en veilige manier, zelfstandig laten wonen is mijn streven. Dat is ook mijn drijfveer geweest om comfortinstallateur te worden. De komende jaren komen er steeds meer senioren die langer thuis wonen. Dat betekent dat je als comfortinstallateur, naast kennis over drempels, beugels of trapliften, ook op de hoogte moet zijn van de vele domotica-oplossingen die er voor handen zijn, moet weten welke hulpmiddelen er beschikbaar zijn, technisch inzicht moet hebben en handig moet zijn. Al die facetten zorgen ervoor dat dit werk uitdagend en divers is. Daarbij is het ontzettend dankbaar werk. Je kunt echt iets voor ouderen en mensen met een beperking betekenen.’

Trots

Op De Triade zijn ze volgens Jeanine gespecialiseerd in modern, toekomstgericht technisch onderwijs. Jeanine: ‘De theorie sluit niet altijd naadloos aan op de praktijk en zeker in een vakgebied als dit, dat constant in beweging is, loop je als opleidingsinstituut snel achter de feiten aan. In gesprek met Yvo zagen we mogelijkheden om lesstof te ontwikkelen die de leerlingen veel meer inzicht geeft in alle mogelijkheden die er zijn in dit vakgebied. We combineren theorie met praktijk, we geven de leerlingen een inspirerende ondernemer als voorbeeld en ze ondervinden hoe leuk dit werk is. Yvo is een ondernemer die trots is op zijn werk. En juist die trots op je beroep in de techniek vinden wij een belangrijke basis voor onze leerlingen.’

 

Jeanine: ‘We combineren theorie met praktijk, we geven de leerlingen een inspirerende ondernemer als voorbeeld en ze ondervinden hoe leuk dit werk is’

 


 

Lesstof

Samen ontwikkelden ze lesstof, die begon met een bezoek van de leerlingen aan het Huis van de Toekomst in Woerden. Yvo: ‘Dit is een uniek project van het opleidings- en ontwikkelingsfonds voor het Technisch Installatiebedrijf. Het project bestaat uit vier modelwoningen waarin je goed kunt zien welke technische mogelijkheden er allemaal zijn. Elke woning richt zich op een specifieke doelgroep: van ouderen, mensen met een beperking tot dementerende mensen. Op deze locatie heb ik ook mijn opleiding gevolgd en het is een fantastisch aansprekend voorbeeld. Dé plek om ons unieke lesprogramma te starten. Het is jammer dat deze locatie dit jaar voor laatst geopend is.’

Vervolgens gaan de leerlingen zelf in de klas, onder begeleiding van hun techniekleraar, aan de slag. Jeanine: ‘Yvo heeft een case bedacht, die nauw aansluit op zijn praktijkervaring. In die case benoemt hij de problemen die de senioren in hun huis ervaren. De leerlingen moeten vervolgens zelf bedenken wat de beste oplossingen zijn voor die problemen en speuren daar onder andere het internet voor af. Het is leuk te zien dat leerlingen daar ieder op hun eigen manier mee omgaan. Zo zie je ook duidelijk verschillen tussen de denkers en de doeners. Via Busch Jaeger, een leverancier van Yvo, zijn er diverse materialen geleverd, waaronder een domotica praktijkbord van hun Free@Home-systeem. Die worden in het technieklokaal gebruikt om proefopstellingen te maken. Yvo komt regelmatig langs tijdens de lessen om advies te geven, ervaringen te delen en te kijken hoe de projecten vorderen.’


 

‘Yvo: ‘Het is ontzettend dankbaar werk, omdat je echt iets kunt betekenen voor ouderen en mensen met een beperking’’

 


 

Brede blik

Om langer thuis te kunnen wonen wordt er meer en meer automatisering toegepast. Yvo: ‘Met één druk op de knop gaan de gordijnen dicht, de verlichting aan, gaan deuren open of juist op slot of gaat de verwarming lager. Het zijn slechts een paar voorbeelden. Die moderne technologie vergt ook een andere denkwijze in aanvullende technische beroepen. Als je bij de bouw al weet wat de technische benodigdheden in de toekomst kunnen zijn, dan kan de timmerman of de loodgieter daar al rekening mee houden, door bijvoorbeeld extra uitsparingen of extra leidingen te realiseren. Het is daarom belangrijk dat leerlingen in alle technische beroepen een bepaalde basis meekrijgen over toekomstgericht wonen. Zo zorgen we voor toekomstgericht onderwijs en kunnen Jeanine en ik op onze oude dag rekenen op het vakmanschap van de jongere generaties.’ 

 

Meer onderwijs


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden