BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
techniek
icon-auteur Janine Klein icon-auteur Els Broers

Automatiseringsslag bij Groenhart

In het magazijn van Groenhart, aan de Baanstee-Noord, liepen de medewerkers soms tot wel vijftien kilometer per dag om alle orders bij elkaar te verzamelen. Met de komst van nieuwe klanten én de opening van nieuwe vestigingen, werd besloten het proces van orderpicken te automatiseren. Michiel Steenweg, directeur inkoop & logistiek, vertelt over de automatiseringsslag die net voor de zomer is afgerond.

Ruim 95% van alle bestellingen wordt in het centrale magazijn in Purmerend verwerkt. Michiel: ‘Een aantal jaar geleden liepen we in ons oude pand al tegen een capaciteitsprobleem aan. Daarnaast hebben we ook de ambitie om te groeien. Hier, in het pand aan de Polderweg, is die ruimte er. In de zomer van 2021 is het Warehouse Management Systeem (WMS) geïmplementeerd en zijn we volledig digitaal gaan werken, met een geautomatiseerd inruim- en pickproces. Dat was ook het moment waarop we gebruik zijn gaan maken van scanners en gesproken orders in de headset. Maar door het grotere magazijn zijn ook de afstanden om de spullen te pakken vergroot. Daarom zijn in het tweede kwartaal van dit jaar de rollerbanen geplaatst, die in juni operationeel zijn geworden. Ook werken onze collega’s nu in zones. En dat betekent niet alleen dat zij minder afstand hoeven af te leggen, maar ook dat zij meer orders kunnen afhandelen in dezelfde tijd en dat de kans op fouten verkleind is.’

Resultaat

Tot voor kort kon een medewerker tot maximaal 75 orderregels verwerken. ‘Via de rollerbanen komen de bakken, waar de orders in worden verzameld, nu naar de collega’s toe. Via voicepicking horen ze op hun headset welke producten ze waar moeten pakken in hun eigen zone. Als ze het product hebben, moeten ze hardop een controlegetal opnoemen en de te pakken hoeveelheid uitspreken. Zo zorgt het systeem ervoor dat het juiste artikel in de goede hoeveelheid wordt gepakt. We zien nu dat ze, door minder kilometers te maken, tot wel 125 orderregels per persoon halen. Dat is al bijna een verdubbeling, een fantastisch resultaat in zo’n korte tijd!’

‘Voor ons is het een logistieke uitdaging om twee keer per dag de deadline te halen’

Mensen

Ondanks deze automatiseringsslag draait het bij Groenhart vooral om de mensen. ‘Het is ook niet zo dat we nu minder mensen nodig hebben voor het werk. We kunnen alleen meer werk uitvoeren met dezelfde collega’s. Mensen waar we zuinig op zijn, want deze optimalisatie is ook fijner voor onze collega’s. Natuurlijk vinden sommigen het jammer dat ze nu wat meer op één plek moeten werken, maar gelukkig hebben we ook nog speciale orders (van grote of bijzondere producten, red.) die nog zonder gebruik van de rollerbaan verzameld moeten worden.’

Optimaliseren

De volgende stap is het proces optimaliseren, volgens Michiel. ‘Door de hardlopers dicht bij de band te zetten en de slowmovers achteraan te leggen, kunnen we nog sneller en dus efficiënter werken. Maar we willen ook producten, die vaak samen besteld worden, bij elkaar in de buurt leggen. Een volgende stap is ook dat we, binnen de zones, mogelijk volgens het multi-order principe gaan picken. Het systeem zorgt er dan voor dat de producten van meerdere orders tegelijk zo efficiënt mogelijk verzameld kunnen worden. Dat betekent wel dat we in eerste instantie veel denkwerk en aanpassingen aan het WMS moeten verrichten, alvorens we nog efficiënter kunnen werken. Maar die volgende stappen gaan we pas zetten als we een goede balans hebben in het totale orderproces. Want de orders die nu met een veel hoger tempo verzameld worden, moeten door andere collega’s ook nog worden verpakt en vervolgens bezorgd.’

Groei

Het afgelopen jaar is Groenhart flink gegroeid. ‘We hebben een vestiging in Heemstede overgenomen en in mei is er een vestiging in Amsterdam geopend. Meer vestigingen trekken nieuwe klanten aan en dat betekent meer bestellingen. Zowel voorraadvracht voor de twaalf vestigingen zelf als bestellingen voor hun klanten. Daarnaast zorgen we er met onze dubbeldienst voor dat onze klanten twee keer op een dag op locatie geleverd kunnen krijgen, zodat hun werk nooit stil komt te liggen. Voor ons is het dus een logistieke uitdaging om twee keer per dag de deadline te halen, zodat alle orders mee kunnen met onze eigen bezorgdienst. Een belofte die we nu en in de toekomst nog beter waar kunnen maken door deze automatiseringsslag!’

Meer techniek


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden