BEKIJK HIER HET ZAAQ MAGAZINE
techniek
icon-auteur janine klein icon-auteur Christy Rijser

Duurzaam fundament

Bij Vroom Funderingstechnieken en Materieelbeheer Vroom begint duurzaamheid letterlijk en figuurlijk bij het fundament. Door te investeren in schonere oplossingen in materieel en materiaal en door werkprocessen tegen het licht te houden, werken zij dagelijks aan een duurzame toekomst.

In gesprek met Alex Brouwer, Projectleider Materieel, blijkt duurzaamheid niet iets van de laatste jaren te zijn bij Vroom. ‘Bij Materieelbeheer Vroom houden we ons bezig met de aanschaf van nieuw materieel, service, onderhoud en reparatie van het huidige materieel en alles wat met de techniek te maken heeft, zoals keuringen, technisch inhoudelijke opleidingen, innovatie en productontwikkeling. Dat doen we al decennialang. Ver voor duurzaamheid een hot item werd, waren wij de groene weg al ingeslagen.’

Materieel

Het onderhouden van het materieel is een flinke klus. ‘Als je kijkt naar de funderingsmachines, de grotere hei-
stellingen, dan zijn dat er 25 tot 30 die dagelijks aan het werk zijn. Daarbij komt ondersteunend materieel als shovels, minigravers, vrachtwagens, betonmixers, betonpompen, powerpacks en stroomaggregaten. We zorgen er niet alleen voor dat deze optimaal functioneren en efficiënt ingezet worden, maar kijken ook hoe het hele scala aan materieel duurzamer kan. In veel gevallen betekent het dat we kiezen voor schonere motoren, de zogenaamde EU Stage-normering voor dieselmotoren. Bij hermotorisering van een machine besluiten we dan de motor te vervangen voor één met een hogere normering. Deze keuze zorgt ervoor dat we flinke stappen vooruit maken in het reduceren van dieselmotor-emissie. Het merendeel van het operationele machinepark is op deze manier voorzien van een StageIV of StageV-motor. En al het transportmaterieel is voorzien van motoren met milieuklasse Euro5 of hoger.’

Uitdaging

Waar het bedrijf in de jaren ’80 al tegenaan liep, blijkt vandaag de dag nog steeds aan de orde te zijn. ‘Toen we destijds kozen voor elektrisch-hydraulisch aangedreven stationaire betonmixers had dat een paar grote voordelen. Ze waren schoner, stiller en zorgden voor minder trillingen. Alleen bleek de stroomvoorziening op de bouwlocatie vaak onvoldoende, waardoor regelmatig storingen optraden. Daarom zijn we in de loop der tijd grotendeels overgestapt op diesel-hydraulisch aangedreven, geluid gedempte stationaire betonmixers. Toch loopt er nu weer een pilot met twee elektrisch-hydraulisch aangedreven stationaire betonmixers. Hiermee doen we praktijkervaring op en de verwachting is dat dit snel en breed uitgebreid kan worden. Binnenkort wordt een betonmixer zelfs omgebouwd naar accu-elektrisch.’

‘Ver voor duurzaamheid een hot item werd, waren wij de groene weg al ingeslagen’

Al is het probleem van de stroomvoorziening op bouwlocaties niet zomaar opgelost, volgens Alex. ‘Uiteindelijk geloven wij wel in een emmissieloze bouwplaats. Maar de crux zit hem in het soort machines dat wij gebruiken. Machines van dit kaliber vragen enorm veel stroom. Soms is er nog geen voorziening op de bouwlocatie en soms is de capaciteit van de voorziening die er wél is niet toereikend. Als voorbeeld: we verzorgen regelmatig funderingen voor windmolens. Die staan op afgelegen plekken waar nog geen voorzieningen zijn. Onze machines moeten dan zelfvoorzienend zijn om te kunnen functioneren. Uiteindelijk wordt er naar deze windmolen ook een stroomkabel gelegd. Wat als we die er eerst neerleggen, zodat we daarna tijdens de heiwerkzaamheden gebruik kunnen maken van deze voorziening? Het vergt een andere manier van denken en een andere manier van kijken naar het werkproces. Zo zijn er in de branche ook omdenk-mogelijkheden om tot een duurzamere toekomst te komen.’

Ontwikkelingen

Naast diverse onderzoeken zijn er ook allerlei ontwikkelingen gaande die een 100% elektrisch gedreven funderingsmachine in de toekomst mogelijk moeten maken. ‘Naast de stationaire mixers zijn onze groutpompen sinds 2010 al 100% elektrisch. Datzelfde geldt voor het merendeel van de heftrucks op de werf en werkplaatsen. Uiteindelijk ligt onze focus ook op het elektrisch maken van bouwmaterieel. De grootste uitdaging hierin is de stroomvoorziening op de bouwlocatie, maar het vergt ook een cultuuromslag in de branche, zowel bij opdrachtgevers als opdrachtnemers en hun personeel. We voeren met meerdere partijen al langere tijd intensieve gesprekken over het elektrificeren van het materieel en onderzoeken en ontwikkelen met onze partners ook de mogelijkheden voor energievoorziening voor grote vermogens op de bouwplaats, ook op basis van waterstof, hydrozine en zelfs (met een knipoog) kernenergie!’

Toekomst

De ontwikkelingen volgen elkaar in rap tempo op, maar zijn vooral vanwege de kosten nog niet altijd praktisch uitvoerbaar. Toch is Alex positief gestemd. ‘De hele energietransitie is een grote uitdaging voor de branche, maar wel een uitdaging die we graag aangaan. Ik verwacht dat vóór 2023 de eerste accu-elektrische funderingsmachine bij Vroom zijn intrede doet.’  

‘Het vergt een andere manier van denken en een andere manier van kijken naar het werkproces’

Meer techniek


zaaq-mediakaart

Heb jij een goed ondernemersverhaal?

Dan is ZAAQ hét platform om hier aandacht aan te besteden. Met één regionaal magazine, online exposure op ZAAQ.nl en diverse social media kanalen bieden wij een uitgebreid zakelijk netwerk.

Bekijk de mogelijkheden